Håller på att planera om lite för garaget som varit Sveriges fuktigaste och ska dränera det (ingrävt i en kulle).
I samband med det ska jag låta dra om elen som idag är från 1977.
Jag har en elektrisk garageport som ibland "fastnar" och blåser säkringen och då går den inte att öppna mer och det finns ingen annan väg in i garaget så idag har jag en extra kabel 3x1,5kvmm från huset som matar garageporten trots att det finns en el-central (70-tal) i garaget.
Min tanke nu då eftersom garageporten är som den är och jag kommer att flytta gårdsbelysning till garagets nya central är att placera den på utsidan av garaget.
Då kan jag dels lättare komma åt timers för trädgårdsbelysning och återställa säkringen om garageporten dummar sig.

Jag tänke en kapsling typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Normkapsling-IP65,-8-moduler/36-1815
(Eller vad nu elektrikern kommer med)

Frågan då, ett låsbart skåp runt den vore ju trevligt men vad finns det där att välja på?
 
Det finns även den typen av skåp med lås, eller så bygger du ett litet skåp runt elcentralen som du sätter ett vanligt lås på.
 
Jag var lite inne på det... Ett brett fönsterbleck typ som tak och så någon planka som vägg/botten och sen en typ inspektionslucka för eller nåt...
Tänkte mest om det fanns något färdigt skåp att köpa för ändamålet...
 
Jag har sett låsbara skåp för normcentraler både i lackad plåt och i rostfritt. Vet dock inte var de finns att köpa eller om de jag sett var specialtillverkade.

Borde gå att få tag på kan jag tycka.
 
Låsbara centralkapslingar med hög IPklass finns att köpa men beroende på estetik och pris så kanske dom inte passar över allt.
 
anders07 skrev:
Min tanke nu då eftersom garageporten är som den är...
Fast du har inte tänkt på att få till någon nödöppning på porten? Det finns ju andra saker som kan gå sönder elektriskt (motorn brinner) och hur skall du ta dig in då? På min port så finns som standard låskolv som sitter i snöre som gör att jag kan koppla loss porten mekaniskt från drivningen och öppna den. Finns inte något liknande för din?

Jag hade ju börjat i den änden, innan jag började flytta centraler även om det kanske är roligare. ;)

Bara ett tips...
 
Det har funnits en nödöppning med nyckel men den är helt sönderrostad... Jag funderar nu dock på att beställa en dörr på 120 cm höjd och lägga in i väggen (på den del som är ovan mark på ena sidan)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.