Är det någon som testat lägga slang med hål runt huset i underkant på plattan sen plast över för att få bort radongasen från huset?
Givetvis en fläkt som suger från rören också.
Har lite högt värde inne och funderar på att testa detta..

Bygga en radonbrunn är inte aktuellt då jag har ca 50-100cm ner på berget.
 
K
Jag förutsätter att all radon kommer från marken och inget från byggnadskonstruktionen?
Vilket uppmätt värde har du?
Hur fungerar ventilationen i huset idag?
Är alla sprickor/springor tätade i plattan? Även runt golvbrunnar och inspektionsluckor etc?

Jag har inte läst om just den metoden, men jag tror det var @MattiasS med får-avataren (Kan ha fel) som lade dränrör i källaren när han/dom renoverade källaren och det verkade fungera bra för honom. Vet inte om dom lade typ isodrän eller liknande i botten så det är lättare att suga, men man kan tänka sig att det inte är helt lätt att koncentrera sugningen till enbart under huset om man lägger slangen utanför huset.

@Roopia på forumet hade stora framgångar mot markradon genom att installera FTX i huset, plus i kanten var väl ökad innemiljö och komfort.
 
Hus byggt -81 på platta utan källare.
700bq uppmätt
Vet ej vart det kommer ifrån.
Ventilation endast ventiler i vägg i varje rum förutom toaletterna som har fläktat.
 
jag har lagt rör/slang med hål UNDER huset, mitt under källargolvet, därefter anslutit fläkt. Det var extremt effektivt här.
 
Menar du att du har 50-100cm ner till berget från din platta? Om det är korrekt uppfattat vad för material består det av? En förutsättning för att suga antingen från en traditionell radonbrunn eller någon distribuerad variant som din tanke egentligen består i är kombinationen undertryck och genomsläppliga massor

Hur ser det ut inomhus vid genomföringar osv på ledningar ner i plattan?
 
50-100cm från markytan till berg. Vet inte hur djupt plattan ligger.
Runt avlopp och elementsrör mm kommer det in exempel.
Kan det räcka med att täta med något på sånna ställen?
 
K
Trähus på plattan eller stenhus?
 
Det kommer bidra till en sänkning om du tätar kring alla rör som kommer upp genom plattan. Lite beroende på hur platta är gjord kan det avhjälpa helt eller bara sänka marginellt. Alla hus är olika.

Om du har en "modern" platta på mark där väggar är uppbyggda på plattan så brukar läckage upp primärt vara kring sådana ställen. Om du har en grundmurskonstruktion med plattan gjuten i efterhand invändigt grundmuren så brukar läckage in ofta komma längs golvlisterna förutom kring rör och andra genomföringar.

Oavsett så i hus med endast markradon och svagt självdrag så kan det löna sig ordentligt att gå över alla rör ordentligt före man kör på dyrare åtgärder. I och med att undertrycket är så svagt givet (den klena) ventilationen så har man ofta vid högre radonhalter ett svagt läckage in hög radonhalt. Mycket kan vinnas på att stoppa detta.

Om du gräver lite kring huset vad hittar du för material en bit ner? Rullstensås? Lera?
 
Plattan kommer jag inte åt, det står ett hus ovan på ;)
Det är hårt berg 50-100 cm under markytan.
Ska jag täta runt rör mm så är det spånskivegolv som rör mm kommer upp genom.
 
Uppreglat golv på plattan mao? Hur ser det egentligen ut ovanpå din platta?
 
Trähus lösvirke på platta.
Vet ej hur det ser ut mellan platta och golv.
 
Okay, utan att veta förutsättningar i varken mark eller din konstruktion över plattan är det ju svårt att ge råd. Allt på byggahus blir väl likväl ungefärligt då man aldrig vet exakta förutsättningarna.

Givet att det är lösvirke antar vi i alla fall att det utesluter allt annat än markradon här. Givet att du förmodligen har ett uppreglat golv över din platta kommer jag anta att det svårligen gå att täta ner mot plattan på ett effektivt sätt (förenkling...) och då återstår som jag ser det två alternativ alt kombination av dessa

1) Radonsug utanför huset med en eller flera traditionella brunnar alt någon distribuerad variant med dränslang alt motsvarande. Innan man drar igång allt får långt här är en rekommendation (som en firma normalt gör) en timme eller så med en spade, en provgrop med fläkt och några korttidsloggers för att se radongashalten både i hålet som sådant och eventuellt om man får en skillnad invändigt. En radonbrunn behöver egentligen inte vara så djup men man kan få kompensera med flera i vissa fall

2) Någon/några invändiga sugpunkter i din uppreglade konstruktion över plattan som genererar ett svagt undertryck och som leder bort ev radon och hindrar den normala ventilationen att suga in radonet i huset. Sök på nivell eller liknande så får du en uppfattning om principen även om nivell egentligen är för att lösa andra problem.

Oavsett så dra dit en firma som kan har utrustning som dataloggers och kan punktmäta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.