Odjuret skrev:
Då borde man nästan kunna utesluta ventilationen. Kolla hur vattnet i brunnen rör sig när du spolar på toaletten. Rör det sig mycket så är det problem med luften.
Okej! När jag spolar i toaletten rör sig vattnet bara ytterst lite, inga bubblor eller nåt...
 
Frågan är om något blivit otätt i brunnen. Där sitter ju ex. en renspropp som man skall kunna ta bort för att komma åt och rensa röret som går från brunnen. Om den proppen blivit otät så kan det komma ut lukt.

Moderna brunnar har en lös vattenlåsinsats som man kan lyfta ur för rensing och rengöring. Den här brunnen ser ut att ha en fast "vattenlåsvägg" på den vänstra sidan. Men OM den är löstagbar så man där också finnas en packning som blivit otät.

Har det ex. rensats avlopp nyligen? Brunnen ser väldigt ren ut, men det kanske bara är gjort för fotograferingen?
 
hempularen skrev:
Frågan är om något blivit otätt i brunnen. Där sitter ju ex. en renspropp som man skall kunna ta bort för att komma åt och rensa röret som går från brunnen. Om den proppen blivit otät så kan det komma ut lukt.

Moderna brunnar har en lös vattenlåsinsats som man kan lyfta ur för rensing och rengöring. Den här brunnen ser ut att ha en fast "vattenlåsvägg" på den vänstra sidan. Men OM den är löstagbar så man där också finnas en packning som blivit otät.

Har det ex. rensats avlopp nyligen? Brunnen ser väldigt ren ut, men det kanske bara är gjort för fotograferingen?
Tack för tips. När jag pratade med hyresvärden i telefon trodde han det skulle gå att få löst något i vår brunn, men jag lyckas inte och vågar heller inte mixtra med något. Får se om han kommer hit under dagen.

Jag gjorde rent brunnen i måndags när jag upptäckte lukten, därför den ser så pass ren ut.
 
O
Det ligger någonting i det som hempularen skriver. Värt att kolla upp!
 
hempularen skrev:
Frågan är om något blivit otätt i brunnen. Där sitter ju ex. en renspropp som man skall kunna ta bort för att komma åt och rensa röret som går från brunnen. Om den proppen blivit otät så kan det komma ut
Hyresvärden trodde också på detta. Han pulade lite med den men om lukten inte ordnar sig ska han fixa så det blir tätt.

Förklarar dock inte varför de under oss också känt lukt senaste dagarna... Jaja vi får se hur det utvecklar sig.
 
Sådant kan kopplas till ventilationen, om något ändrats där. Om vi antar att det finns en otäthet i brunnen. Men lufttrycket i rummet ungefär samma som i avloppet, eller högre. Då läcker ingen luft från det otäta avoloppet.

Men så fixar någon den trasiga frånluftsfläkten, eller trycket i avloppet ökas pga, stopp någonstans i systemet. Då strömmar det luft genom otätheten.

Nu låter det ju som felet är lokaliserat till brunnen, det är där det luktar. Annars händer det att den här typen av luktproblem beror på en spricka i ett avloppsrör, ev. inne i en vägg eller nere i golvet. Sådant kan ibland vara "omöjligt" att hitta.
 
hempularen skrev:
Sådant kan kopplas till ventilationen, om något ändrats där. Om vi antar att det finns en otäthet i brunnen. Men lufttrycket i rummet ungefär samma som i avloppet, eller högre. Då läcker ingen luft från det otäta avoloppet.

Men så fixar någon den trasiga frånluftsfläkten, eller trycket i avloppet ökas pga, stopp någonstans i systemet. Då strömmar det luft genom otätheten.

Nu låter det ju som felet är lokaliserat till brunnen, det är där det luktar. Annars händer det att den här typen av luktproblem beror på en spricka i ett avloppsrör, ev. inne i en vägg eller nere i golvet. Sådant kan ibland vara "omöjligt" att hitta.
Ah, låter ju väldigt logiskt. Då kan det säkert vara så. Vi hade i princip obefintlig ventilation innan, och i maj ordnade de med ny frånluftsfläkt. Sedan dess drar det rejält.

Det är ju inte helt säkert att felet är lokaliserat till brunnen, och eftersom det luktar från fler ställen (förutom grannen under kände jag tendenser till samma lukt i tvättstugan igår, samma stam) så jag tar med mig det kring spricka i avloppsrör. Fan, vore jävligt typiskt. Låter som en dyr historia att åtgärda för vår lilla förening... Är det enda sättet att hitta den typen av fel att skicka ner kameror för att kolla skicket på stammarna?
 
Redigerat:
O
Timoteja skrev:
Ah, låter ju väldigt logiskt. Då kan det säkert vara så. Vi hade i princip obefintlig ventilation innan, och i maj ordnade de med ny frånluftsfläkt. Sedan dess drar det rejält.

Det är ju inte helt säkert att felet är lokaliserat till brunnen, och eftersom det luktar från fler ställen (förutom grannen under kände jag tendenser till samma lukt i tvättstugan igår, samma stam) så jag tar med mig det kring spricka i avloppsrör. Fan, vore jävligt typiskt. Låter som en dyr historia att åtgärda för vår lilla förening... Är det enda sättet att hitta den typen av fel att skicka ner kameror för att kolla skicket på stammarna?
Nu ska vi inte oroa för att det kan vara en spricka på stammen. Men det går att åtgärda med hjälp av relining. Utan att det kostar massa pengar!

Vad är det för årsmodell på stammarna?
Vad är det för årsmodell på stammarna?
 
I föreningen där jag var ordförande för en massa år sedan hade vi ett liknande luktproblem i en 17 kvm lgh. Har skrivit om det förut så jag skall inte upprepa. Men vi rev badrummet, rev upp golvet i vardagsrummet två ggr. Renoverade/sanerade en dagvattenpumpgrop i anslutning till lägenheten, drog om ett "illegalt" avlopp, bytte en fläkt som ventlillerade pumpgropen, 4 våningar upp.

Så när vi trodde det var löst så kom en tjej och pratade med mig efter ett informationsmöte, "jag har just köpt lägenhet xxx, där är en konstig lukt....". Jag flyttade själv ifrån föreningen strax efter så jag vet inte hur det slutade.
 
Odjuret skrev:
Nu ska vi inte oroa för att det kan vara en spricka på stammen. Men det går att åtgärda med hjälp av relining. Utan att det kostar massa pengar!

Vad är det för årsmodell på stammarna?
Vad är det för årsmodell på stammarna?
Förlåt för sent svar, har varit på semester utan internet. Stammarna ska vara bytta -87.

Nu när vi kom hem kvarstod lukten. Vi hade innan vi åkte tätat renspluggen med gladpack för att se om den var otät (på inrådan från vår hyresvärd) men det verkar inte vara problemet eftersom lukten kvarstår. Man känner en avloppslukt när man sätter näsan i brunnen, så visst borde väl lukten komma från någon otäthet i brunnen?
 
Skulle behöva lite mer hjälp från er för att fortsätta rota i detta problem. Det bör inte vara avluftningen som är problemet eftersom jag aldrig har sett vattenytan bubbla eller röra på sig, varken när jag eller grannen spolar och dylikt.

Vi har inte haft någon distinkt avloppslukt sen tidigare i somras men det luktar svagt med jämna mellanrum. Stoppar man näsan i brunnen luktar det inte gott däri (och det ska väl ändå inte lukta avlopp även om man luktar nära brunnen?). Jag har luktat runt toalettstolen och handfatets röranslutningar men det ÄR i golvbrunnen det luktar.

Jag tog bort klämringen idag för att kika lite mer. Vad fyller röret till höger på bilden för funktion, är det där vattnet rinner undan? Jag tycker att det luktar betydligt mer på den sidan av brunnen än vid tex renspluggen (som på bilden är tätad med gladpack). Tror ni gummitätningen runt det röret kan vara otät? Var i brunnen kan det annars lukta ifrån? Jag tycker förvisso att det luktar lite på sidorna mellan renspluggen och röret också.

Öppen golvbrunn med synligt rör till höger och rensplugg täckt med plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattnet försvinner i nederkanten av den släta ytan som renspluggen sitter i. Röret som kommer från sidan bör vara från badkar, tvättmaskin eller något sådant. Spola i olika upptänkliga kranar och se när det rinner.
 
Anna_H skrev:
Vattnet försvinner i nederkanten av den släta ytan som renspluggen sitter i. Röret som kommer från sidan bör vara från badkar, tvättmaskin eller något sådant. Spola i olika upptänkliga kranar och se när det rinner.
Ja, såklart! Det går ett rör så möjlighet till tvättmaskin finns (vi har ingen dock). Men varför luktar det omkring detta rör i så fall? Eller är det bara inbillning?
 
Kommer du åt att lukta och/eller hälla vatten i andra ändan av det röret, där TM ska anslutas?

Jag tror inte du kan känna på 5 cm när exakt varifrån sådan lukt kommer.

Testa en husmorslösning för att spåra problemet:

Häll rejält med vatten så att det ser rent ut. Häll i ett par skedar bakpulver eller bikarbonat och en rejäl skvätt ättika. Vänta ett tag medan det bubblar. Borsta lite med tandborste eller diskborste. Skölj med rejält med varmt vatten.

Nu bör det inte lukta avlopp.

Vänta några dagar och se om lukten återkommer.
 
Anna_H skrev:
Kommer du åt att lukta och/eller hälla vatten i andra ändan av det röret, där TM ska anslutas?

Jag tror inte du kan känna på 5 cm när exakt varifrån sådan lukt kommer.

Testa en husmorslösning för att spåra problemet:

Häll rejält med vatten så att det ser rent ut. Häll i ett par skedar bakpulver eller bikarbonat och en rejäl skvätt ättika. Vänta ett tag medan det bubblar. Borsta lite med tandborste eller diskborste. Skölj med rejält med varmt vatten.

Nu bör det inte lukta avlopp.

Vänta några dagar och se om lukten återkommer.
Nej, tyvärr är den sidan igensatt med en rejäl plugg och jag vill inte dra och slita i den för mycket så något går av.

Samtidigt tycker jag det är VÄLDIGT tydlig luktskillnsd vid renspluggen och vid röret. Jag ska sniffa lite igen senare men jämförelsevis luktade det i princip ingenting vid renspluggen och massor vid andra sidan. Men ska pröva igen för att dubbelkolla så det inte bara var inbillning.

Jag har redan prövat ditt tips två gånger för några veckor sedan och tyvärr luktar golvbrunnen fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.