Är nog ingen fara med högtryck så länge man spolar åt rätt håll och inte har alltför högt tryck.

Jag har sett när det ser ut som katastrof häromkring...

Risken är väl dels att man skadar pannorna, dels att man spolar in massor med vatten under pannorna. Men jag tror att det är överdrivet.

Sen tror jag det är bättre med besaltensid och ingen högtryck, men det passar ju inte in i firmornas affärsmodell.
 
J
Nej för då blir det inte snyggt lika snabbt :)

//J
 
Nej, hela konceptet är ju att lämna "ett nytt tak" efter någon dag... Med lite jobb och kanske inte så värst utbildad personal. Det är nog inga erfarna snickare som går med högtryckslansen om jag får vädra mina fördomar.
 
J
Vart i kontakt med en som tvättar och lägger på någon alg-medel och de ville ha 13 000 kr för ca 200 kvm tak.

Jag tycker det låter mycket.
 
O
Spara pengarna och lägg på ett takbyte om några år! Men gör rent taket själv. Inte speciellt svårt om man inte har höjdskräck. Men då kan man be en kompis om hjälp:)
Måla taket är som att sminka en gris... :p
 
J
Men har ingen stor "spray-grej" att spraya med på taket. Vet knappt vad man behöver :D
 
hsd
Tryckspruta finns på järnaffäer, biltema mfl.
Enkla kostar nån hundring pch är lätt att blanda i ,trycket pumpas upp med handtaget (typ cykelpump)
Glöm inte fallskyddsutrustning ,jobba inte ensam hemma om det skulle hända något
 
J
Vart får man tag på fallskyddsutrustning?
 
Finns ju företag som som sprutar på sånt på taket år en för ganska billig summa sen är deras saker lite starkare än det privatpersoner för köpa.


Ett av många:
http://www.gron-fri.se/
 
På vårt gamla hus så fanns det takpapp som var väldigt gammal som ännu kändes mjuk när vi drog bort den. Man såg inga sprickor när den var fast man såg inte heller några när man rev loss den. Vi såg inga sprickor i den innan den var lös och vi kunde vrida och vända på den och böja den åt olika håll. Så enligt min uppfattning
måste det vara väldigt svårt att bedöma skicket på gammal takpapp som är monterad. Vi visste då redan att vårt tak läckte så vi behövde inte fundera på vad som skulle göras.
 
Det som bestämmer livslängden på ett betongtegeltak är pappen o läkten normalt....Att pannorna släpper sand är inget speciellt..
Jag hade bett företaget dra då de aldrig kan lova 20 år är de inte seriösa....

tvätta pannorna med hjälp av produkt i dunk mot mossa med hjälp av vattenslang alternativt välj specialprodukt var försiktig då produkterna kan ge missfärgningar på fasad om ni spiller.

När ni byter tak kolla noggrant att ni får riktig papp o bra läkt nyare betongpannor är mycket bättre med jämnare kvallite
 
J
Vi hade även en annan på besök igår som kollade papp och tak läkt osv. Och de sa att taket är i väldigt bra skick för att vara 38 år. Så vi kommer försöka bara tvätta av det och sedan får det vara så. Så får vi spara ihop till nytt om kanske 10 år eller något.

Hittade en firma som inte tvättar utan bara lägger på sån algmedel som vi väntar offert på.
 
Jessica Lundgren skrev:
Hittade en firma som inte tvättar utan bara lägger på sån algmedel som vi väntar offert på.
Är också intresserad av vad en sådan offert kan hamna på. Behöver inte veta firmans namn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.