Jag ska bygga ett kallförråd, med förvaring, bland annat en gräsklippartraktor.
Jag vill därför ha en grund som är så låg som möjligt. Har tänkt mig ett golvbjälklag med plintar. Helst skulle jag inte vilja ha plintar under boden, utan bara i fram och bakant så att man kan justera om det skulle röra på sig. Jag har försökt läsa diverse spännvidstabeller och kollat friggebodar men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra endå. Jag har gjort en skiss, kommer den att funka eller kommer golvet att svikta allt för mycket? Jag tänker mig reglar 45x195 i denna

golvbjälk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller har någon tips om hur man skulle kunna göra i annat fall.
 
45x195 är på gränsen, men fungerar om det inte blir för tungt.
Jag hade valt 220 c24.
Tar du 195 ska det absolut vara c24

4 plintar i varje kant.
Alt 3 plint och dubbla 45x220 som bärlina.
 
Ett kallförråd med gräsklippare och annan liknande förvaring. Inga problem skulle jag säga. Jag byggde att nytt rännesgolv i min lada med ungefär den spännvidden. Jag använde bonnsågade 45x195 och jag skulle inte vara rädd för att köra upp ett par bilar på rännet.
 
Kanske en dum fråga, men hur mycket väger en gräsklippartraktor?

Dimensioneringen av golv för bostadsändamål bygger på en belastning av 200kg/kvm plus bjälklagets egenvikt.

Ett kallförråd för trädgårdsprylar kommer aldrig att komma i närheten av det (utom möjligen då traktorn?). Du kommer ju knappast att fira 50års kalas med hela släkten i förrådet.

Så en dimensionering som ligger lite i underkant kan inte bli ett problem.
 
ca 200kg väger klipparen, i övrigt är det ju ingenting som väger något i sig, redskap, trädgårdsmöbler och cyklar m.m på vintern.
 
Det är bara att bygga, du klarar dig bra med 195mm i verkligheten.
Det jag skrev gäller om du ska följa dimensioneringdreglerna. Och håller som sagt för 200kg/m2 alltså 3500 kg totalt i förrådet.
 
Bjälklagsdimensionering tar nog stor hänsyn till nedböjning och svikt i golvet.
TS förslag till dimension håller säkert men det blir en del svikt i golvet när man går på det.

Protte
 
Ta till lite extra! Min far har en liknande konstruktion och har fått mitten på '195orna' att hänga ned ett antal centimeter i itten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.