Hej,

Vi håller på att renovera köket(70 tals hus med trästomme) och första steget är att slipa och spackla tak o vägg som består av masonitskiva. Jag har sen tidigare använt grovspackel från beckers, finspackel från Bostik och även Husfix från Casco men det har varit i små mängder(tuber och liknande). I detta fallet rör det sig om ett rum på närmare 20 kvm som ska spacklas, kan det vara rimligt med en 10 L spann? Vilken typ och vilket märke bör jag titta efter?

Eftersom det är ett trähus och väggarna består av tjockare masonitskivor på reglar så misstänker jag att man dessutom behöver sätta någon form av remsor på väggarna för att undvika sprickor i tapet?
 
Mediumspackel fungerar bra.
De kan vara olika lättarbetade, olika torktid mm, men egentligen fungerar vilket som för en hemmafixare.
10L låter bra och alla bygghandlar lär ha detta.
 
ta dig en funderare på om du inte ska ta bort masoniten och skruva upp ny gips, då kan du samtidigt fräsa in ny el om det behövs.

Annars är det som sblixten säger, kör på 10l blir nog mycket billigare än att köpa tuber, dessutom så håller det rätt skapligt i hinken så får du lite över så kan du spara det
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hmm.. Att ta bort massoniten har jag inte alls funderat på faktiskt. Min tanke var att spåra i väggarna med cirkelsåg!? Men visst, de e kanske bättre att byta ut massoniten, elen ska ju flyttas om en hel del faktiskt. Det blir dock ganska många timmars extra jobb.

Så det är medium spackel jag ska ha, fungerar det till både trä och gips? Är där något speciellt märke man ska titta efter? Beckers?
 
Spåra i masonit, lägga in el och sedan spackla? Då blir det ju mycket att fylla igen. Jag hade använt gipsputs iförsta vändan eftersom det inte sjunker ihop. Sedan havde jag även klistrat over alla skarvar med microlit och tapetklister för våtrum. Och sedan spacklat med mediumspackel. Men frågan är om det blir bra, MAsoniten lär ju buckla en del...
 
Masoniten är ganska tjock så buckla bör den ju inte göra tycker man? Har inte funderat så mycket på hur jag skulle fylla igen spårningen men en tanke kan kanske vara att använda de bitar jag sågar ut och fästa de med remsor/microlit som sedan spacklas över?

Låter som att det är bättre att riva ner allt men det känns som hur mycket jobb som helst tyvärr.
 
prova i ett rum då, oftast så åker masoniten ganska lätt.
Det är inte tretex du menar då, ser lite ut som masonite men är typ 12mm men mer porös
 
Detta gäller endast ett rom, men jo jag får prova dra ner en men har misstanke om att de bryts ganska lätt. Masonit vet jag hur det är, de e ju det som man oftast har av tunn version bak på bokhyllor och liknande. Detta har samma lena yta och liknande färg men så är det klart mycket tjockare, 12 mm låter rimligt. Jag ska ta lite foto och skicka till er. Vet iallafall att de sitter med spik på ganska breda reglar som har ganska lång distans mellan sig.
 
Tjockleken på skivorna som sitter där idag är 11 mm och ser ut på följande vis :

qBkiCwM.jpg
MF3kyJa.jpg
9cHYvO3.jpg
6lvDg53.jpg
meVwI4f.jpg
8oM5P23.jpg
C8EJXHv.jpg
pUHyNBp.jpg
eF8MW5f.jpg
xa5R4mY.jpg
4M7oaZM.jpg
Spciak som någon försökt spackla lite halvdant.

zO65mNT.jpg

Här finns större bilder
http://imgur.com/a/fD6Sh
 
Vill du få lite enklare spackling med fasade kanter så smäll på renoveringsgips först (6 mm).
 
Jo tanken föll mig också att sätta upp renoveringsgips men det som sitter där idag är inte helt jämt, på något ställa buktar det lite(dock inte så det syns) och på ett annat så är det större nivåskillnader på flera mm mellan plattorna.

Det bästa är troligen att dra ner det och sätta upp 12 mm gips(dubbla) men det är ganska mycket jobb troligen. Sen kommer antagligen isoleringen falla ut men det är kanske inte hela välden, bara till att putta in den igen när elektrikerna är färdiga.

Vad skulle ni gjort? Dra ner allt och sätta gips? Låta det vara som det är och spåra med cirkelsåg? Eller sätta renoveringsgips ovanpå?

Något särskilt märke man ska titta på när det gäller spackel? Eller ska man köpa billigaste möjliga från Bygg max?
 
Renoveringsgips kostar väldigt mycket mer än spackel om det är pengar du vill spara.
Om det inte fanns sprickor och annat i tapeten som i rivit ner, så skulle jag spackla.
 
sblixten skrev:
Renoveringsgips kostar väldigt mycket mer än spackel om det är pengar du vill spara.
Om det inte fanns sprickor och annat i tapeten som i rivit ner, så skulle jag spackla.
Nja, jag vill göra det rejält från början. Hade inte elen behövts flytta så mycket så hade jag troligen inte ens funderat på att ta ner det som sitter där men nu är det antingen ta ner det och sätta gips eller spåra en hel del. Spårar jag så finns alltid risk att man sågar i reglarna, ingen aning om det är några problem men det lär bli svårt att undvika.

Ang spackel så har jag fått följande prisförslag så här långt :

Flugger 10 liter Medium spackel 399 kr
Sadolin 10 liter Medium väggspackel 305 kr

Det verkar vara delade meningen om Bygg max spackel så jag kan helt klart tänka mig betala lite extra för att minimera risken för mer jobb.
 
Har du tänkt bredspackla dom väggarna?
Min personliga åsikt är att det är bortkastade pengar, det kommer inte bli bra. Sprickor i skarvarna är oundvikliga efter ett tag.
 
Har provat många olika spackel och tycker inte det är någon större skillnad. Jag kör med Byggmax lätta handspackel, 100 kr/10 l.

Varför inte bara köra på ett lager standardgips? Det kommer ta upp ojämnheterna. Det går nog att få OK med bredspackling men då måste du nog förstärka med glasfiberväv först. Mycket jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.