Har köpt en liten pool (3,6m i diam.)
Kablen till pumpen kommer att behöva grävas ner på en sträcka av ca 5-6m. Är det bara att göra ett 10-15cm djupt långt "snitt", lyta upp gräset, ner med kabel och sen trycka ner gräset igen?
Ngt mer man bör tänka på för att inte göra hela trädgården strömförande?
Skyddsslang sa någon?
 
Om jag inte är helt fel ute skall kabeln ner 60 cm, lägger du jordkabel ekkj så behövs inte slang men lägger du eklk så behövs slangen.
 
behörig elektriker skrev:
Alldeles riktigt! Kabeln ska gå i rör om du inte använder en kabeltyp som är tillverkad för att ligga i mark, EKKJ t.ex. Sen vet jag inte hur förhållandena ser ut i din trädgård men gräv lite djupare än 10-15 cm. En jordfelsbrytare är också verkligen att rekommendera om du inte redan har en sådan!
Har ju en jordfelsbrytare som tar hela kåken, eller ska man köpa en liten extra och bara ha till pumpen kanske?
 
Men har du möjlighet så är det bra ändå.

Att ha hela huset på en brytare är lite tråkigt när den utlöser, helst om det är mörkt så att man får famlas sig fram till centralen och klura ut var jfbn satt. I bästa fall är det ju bara att slå på den igen. I värsta måste man ju hitta felet också
 
Lägg i rör så behöver du inte gräva så djupt. Jag lade en kabel i PEX-slang (heter de där tjocka svarta va?) efter elektrikers inrådan. Även om kabeln i sig var anpassad för att ligga i mark så är det nästintill omöjligt att gräva av en sådan slang (för hand alltså) så då gjorde det inget att min kabel låg så grunt som 10-15cm.
 
inget krav på nga 60 cm!!om du lägger högspännings kabel till elverket så ska man ha minst 60 cm täckning,men inte hemma i din trädgård!vet du om att du inte ska ha ner tex stolpar eller ngt liknande i framtiden där du lägger kablen,så gör som du först tänkt!! :)
 
Glöm inte markera ledningen på en ritning.....man glömmer lätt efter ett tag.
Vi har precis grävt ned ett antal i skyddsrör på 60 cm med separat brytare. Allt efter rekommendation av elektriker.
 
galento
behörig elektriker skrev:
Ovanstående uttalande är totalt missvisande och skrivet av en lekman.
Visst finns det krav på 60 cm.....även i trädgården! Men sen får man ju bedöma från fall till fall om det är rimligt. Man får alltså inte säga så generellt.
Vi har lagt ned 25mm PEM slang på ca 40 cm djup till tre byggnader på tomten och i denna har vi EKLK,enligt elektriker vi pratade med före.Man få verkligen hoppas att detta duger :'( :'( ;) ;)
 


Jag ska ha ström till en friggebod, är det ok att gräva ett dike på 60 cm djup, lägga ner en EKKJ och sen bara täcka igen utan att ha sand eller så runt kabeln??
Och kanske ett litet märkband högre upp i diket...


 
Ekkj är ok för markförläggning men försök ändå lägga lite sand närmast kabeln allterntivt sortera bort all sten ur befintligt matrial. Dett för att undvika onödiga skador på kabeln om backen rör sig. Märkband bör du lägga iom att det tjänar som varning för vad som finns under. I synnerhet om du inte sandfyller. När man gräver så blir man nämligen alltid extra vaksam när man hittar sand en bit ned.
 
mats_o skrev:
Ekkj är ok för markförläggning men försök ändå lägga lite sand närmast kabeln allterntivt sortera bort all sten ur befintligt matrial. Dett för att undvika onödiga skador på kabeln om backen rör sig. Märkband bör du lägga iom att det tjänar som varning för vad som finns under. I synnerhet om du inte sandfyller. När man gräver så blir man nämligen alltid extra vaksam när man hittar sand en bit ned.
Tack för svaret! :)
 
Angående förläggningsdjup: Såvitt jag vet så föreskriver EBR 350 mm i mark utan jordbearbetning, 550 mm i mark med jordbearbetning, eller ännu mindre om det finns begränsningar (berg). I det senare fallet krävs dock alltid kabelskydd.
 
Står för elbyggnadsrationalisering. Titta på www.ebr.nu. Reglerna för markförläggning finns till i skriften "Kabelförläggning max 145kV". Senaste versionen heter KJ41:05. (finns även tidigare versioner: KJ41:99, KJ41:89, sista siffrorna är årtal).

Finns att köpa för 890 kr, till exempel hos Svensk energi. Utdrag av det jag refererade till finns dock tillgängligt på nätet, till exempel här:

http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Systemlxsningar/GuideEBR/IndexEBR.jsp
 
behörig elektriker skrev:
Ovanstående uttalande är totalt missvisande och skrivet av en lekman.
Visst finns det krav på 60 cm.....även i trädgården! Men sen får man ju bedöma från fall till fall om det är rimligt. Man får alltså inte säga så generellt.
Ovanstående uttalande är totalt missvisande och skrivet av en lekman.
han glömde hårt skyddsband,täck med sand,,sen "mjukt" varningsband!!
så det säger du,ett krav på 60 cm för en 220/230......samma djup som stads näten har på hsp!! Grymt,behorig_elektriker!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.