Jag är på gång att lösa avloppet till mitt hus.
Planen är att gräva fram till en kommunal anslutningspunkt.

Är det någon som har erfarenhet av vad det ungefär kan tänkas kosta per m att lägga ner en avloppsslang? Är det något man bör tänka på avseende mtrl, dimension etc?
Vad kan en avloppspump tänkas kosta?
 
Grävning av 60 cm djupt inkl skyddsslng kostade 70:- /m i skåne.
 
Räcker detta för att det skall ligga frostfritt?
 
Kanske i skåne ;)
 
Hos mig i sundsvall skulle jag går det med 40 cm täckt av markisolering men jag skulle rekomendera minst en meter plus rejält med markisolering
 
Hej!

Håller som bäst på att installera kommunalt VA av LPS system dvs tryckavloppssystem. Avloppet, Ca 40m varav 25m standard 110mm rör till tank/pump sedan 15m 40mm pemslang till anslutningen.

Vatten: 40m 32mm pemslang.

Till detta behövs några markböjar i olika vinklar och två spolbrunnar. Allt detta gick på ca 3500kr på rinkabyrör.

Vad det gäller grävarb så har jag nästan gjort allt själv. Grannen hjälpte mig att gräva gropen för pumpen och ca 10m av "rännan". Fick låna grävarn själv och grävde en del med jag märkte att jag var effektivare när jag handgrävde :D så det mesta har jag grävt för hand. Själva rördragningen tänkte jag försöka göra själv, kan inte vara så svårt. Skiter det sig hoppas jag grannen hjälper till, han är godkänd "kvalitets ansvarig" (ej för mig dock ;)). Vad som kostat mkt pengar är isoleringlådorna, kan tyvärr ej komma till frostfritt djup, ca 160kr/m. Men allt som allt har jag lagt ut ca 10.000kr hittils för matrial. Räknar med att jag kommer behöva lägga ut ca 20.000kr till för bla eldragning(elektriker) och lite mer martrial bla tank/pump enheten som kostar ca 10' och värmekabel m.m . Jag räknar med att hamna under 30000kr totalt, det är ivarjefall mitt mål. Ganska bra om jag jämför med den offert, den enda jag tog, på 72.000kr + moms som en firma skulle ha för arbetet och då ingick ej att ansluta syst till husets befintliga avlopp och vatten system el kostnaden för tank och pump. Detta är kanske ej det system du skall ha. Jag har kommit fram till att mycket kan man göra själv, mycket mer än vad man tror. Bli inte avskräckt av "proffsen's" pladder som man inte blir mkt klokare av. Det som kostar mest är oftast enklast typ att gräva. Hyr maskin, gräv själv och spara massor med tusenlappar. En duktig grävmaskinist som gör jobbet behöver inte alltid vara så dyr, jämför priser. Köp matrial själv, inte svårt. Dom enkla lösningarna är ofta dom bästa och absolut dom billigaste. Lycka till!  H/Zunken
 
hej
Zunken, har liknande problem på min tomt men jag har 250m att gräva :(
vad var det för tank och pump du hade? länkar?¨
/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.