Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, jag har noll kunskap om allt med bygge att göra och ska nu planera renoveringen av vårt förhoppningsvis kommande hus. På bilden ser ni en grovt gjord planritning av köket, ni ser en bild på hur köket ser ut idag samt två bilder på hur jag vill ha det.

Min fundering kretsar runt det lilla vattenburna elementet, kan jag koppla ur det och sedan använda dessa rör till diskmaskin? Kan jag lyckas få bort dem överhuvudtaget utan att störa de andra elementen som kommer på löpande band? Eller måste jag koppla ihop diskmaskin mot "diskhon"?.

Sen är jag också oerhört fundersam över byte av fläkt. Kan jag välja vilken typ av köksfläkt som helst helt oberoende på vilken typ jag har nu? Kan jag flytta fläkten så att jag kan ha spisen på en annan yta?

Kommer givetvis prata med någon "köksexpert" på ikea innan jag ens tänker tanken på att köpa men skulle vara skönt att ha lite "kött på benen" innan man går dit. Är inte roligt att känna sig som ett fån ;) :p
 
tommib
Välkommen till forumet!

Först och främst, se till att huset blir ditt/ert innan du börjar planera något. Att lägga massa tid och energi på någonting innan ni äger det är en garanti för att ni kommer bjuda för mycket eftersom ni redan är investerade i objektet.

Du kan absolut inte använda radiatorrören till någon diskmaskin, det är två helt separata system. Du kan ta bort en radiator men hur myckte du stör efter beror på vad det är för system. Diskmaskinen ska kopplas ihop med diskhon.

Angående fläkten kan man alltid installera en kolfilterfläkt men den har många nackdelar jämfört med en utblåsfläkt. Ska du installera en utblåsfläkt är du i någon mån bunden av den befintliga imkanalen och möjligheterna att dra om den. Det finns mycket regler kring det.

Bilden på köket stämmer inte med planritningen med avseende på fönsterplacering, tänker du att du ska ta bort ett fönster och installera tre nya? Jag har också svårt att se hur den befintliga dörren går.

Min starka rekommendation är att först se till att huset blir ert. Därefter bo in er ett tag tills ni vet hur ni vill ha köket. En del bekanta har sagt att när man byggt sitt fjärde kök blir det som man vill. Det stämmer ganska bra. Om ni har noll kunskap bör ni bolla med några vänner som kan mer innan ni planerar stora ingrepp i huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet.:)
Ang. ditt element så är det kopplat till ett (fristående) värmesystem och det är inte färskvatten i ett sådant.
Du kan alltså inte använda det till diskmaskinen.
Ang. fläkt så kan du byta ut den mot en annan modell , då ingen vet hur din ventilation ser ut så vet nog ingen om det går att flytta fläkt och spis utan att riva ner hela köket och dra ny ventilation och el till spisen.
Det är säkert inte omöjligt att flytta grejorna till andra platser men det kan ta lång tid och kosta en massa extra pengar.
 
Här har du bilder på resterande kök hur det ser ut i verkligheten samt planlösningen från bostaden.

Det som syns på min första bild är planlösningen jag gjort själv på ikea så den borde stämma rätt så bra med övriga bilder ^^

Men tack för svaret! Och jo du har nog rätt men vi har redan planerat ut vårat maxbud så hoppas att vi kommer kunna hålla oss ändå!
 
  • 45fe7-235be-cc24f-3b710-01ff1-a4193-25c71-56204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 662e3-4af62-8bf9c-8a173-bf1c1-f71d0-c756a-7463a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b04b7-7f5aa-9c9ee-0de04-4d40e-9f3b7-60b80-cba4b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ah. Nu blev det klarare.

Min tidigare rekommendation kvarstår, börja inte planera något innan huset är ert och bo in er först innan ni börjar med kostsamma renoveringar. Så länge inget läcker eller håller på att rasa kan det vänta. Hur gamla är ni?

Angående köket så har huset ur ett arbetsperspektiv idag i stort sett ett optimalt kök för en person. Så här på rak arm kan jag säga att din placering av kylskåpet utanför köksdelen är vanvett och du kommer hata dig själv efter ca två veckor i det tänkta nya köket. Man pratar vanligen om den gyllene triangeln i ett kök, ytan mellan spis, diskho och kylskåp. De avstånden ska vara så små som möjligt. Naturligtvis kan man inte bara planera efter vad som är praktiskt men det ligger mycket sannig (och forskningsarbete) bakom det kök huset har idag.

När det gäller kök så rekommenderar jag att du börjar på wikipedia och läser https://sv.wikipedia.org/wiki/Kök, sedan https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard och därefter som kuriosa https://sv.wikipedia.org/wiki/Frankfurterköket för att förstå bättre hur kök planeras.

Sen har du/ni mycket annat kul att läsa in också om ni ska bo i hus...
 
Kyl vill du ha närmare dina arbetsytor. Mitt förslag är att sätta kyl/frys mot hallen och flytta spis något åt höger. Ho under fönstret med diskmaskin brevid. Då får du en mindre köksö om du vill ett hörnskåp och kanske en 80cm stomme ut från denna. Har inte dina mått men det kan hända att du får plats med högskåp med ugn och micro brevid kyl/frys. Lycka till!
 
Jag skulle inte lägga en bar/ö på den ytan, det kommer att stänga av utrymmet som då riskerar att kännas mindre.
Som de andra sagt så se till att få in kylen/frys mot köksbänken.

I övrigt så satsa så mycket som möjligt på utdragslådor och utdragsskåp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.