A
Jag har en MTD åkgräsklippare som startar okej och går bra när man kör den utan att ha bladen nerfällda. Däremot så stannar den ofta direkt jag försöker fälla ner klippbladen - den tvärdör. När jag har kört med den ett tag så upphör detta problem men den låter fortfarande "puttrande" när bladen är nerfällda, som om bensinen är på väg att ta slut. Detta ljud upphör när jag drar upp bladen.
För att lösa problemet får jag nu köra ett varv runt huset utan att klippa och sen börja. Då stannar den sällan.

Jag är tyvärr mycket okunnig när det gäller motordrivna objekt så är det någon som kan ha ett hum om var felet kan ligga?
 
Låter som bränslesystemet behöver ses över från tank till insug. Lämna till kunnig person om du inte kan skruva.
 
Det skulle även kunna vara för mycket/för lite olja. På en del briggs motorer sitter det som en propeller som skvätter olja på (bland annat) en arm som styr gasspjället för att motverka just det du beskriver. Är inte nivån rätt så fungerar det inte som det ska.
Det låter dock lite konstigt att det skulle bli bättre efter en stunds körning så det är nog något annat i ditt fall, någon annan har förhoppningsvis nytta av detta.
Fast det är ju aldrig fel att kolla oljenivån ;-)
 
A
Haha. Nä, jag har inte tänkt skruva själv, men känner några mekanik-glada människor som är villiga att hjälpa men har gått bet på vad det kan vara för fel. Hoppas att nån kanske känner igen beskrivningen. Tackar er båda för förslagen.
 
Har samma på min husqvarna, när man startar klippen första gången. Det som gör så att klippen går igång är en manuell spak som spänner remmen. Jag för spaken försiktigt framåt så går det att börja klippa på en gång. Sedan fungerar det som det skall.
 
Bränsleblandningen? Kan du justera choken steglöst?
Kanske ha lite choke de första minutrarna tills motorn nått arbetstemp?
 
Inget med choke och olja eller något sånt. Vad jag menade var att göra rent förgasare, filter är ok osv. se till att bränsleflödet är ok.
 
Nästa åtgärd skulle jag kolla över nödbrytaren som brukar sitta i anslutning till spaken för aktivering av knivarna. Bygla den kontakten och se om det funkar. Man kan också misstänka att något i klippaggregatet går tungt som gör att den vill stanna. Kan bli lite bättre när motorn är varm.
 
  • Gilla
Thob
  • Laddar…
A
Choken verkar inte göra någon skillnad för mig. Har testat lite med den.
Tack för fler förslag. Ska kolla upp dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.