Vi har köpt en soffa för ca ½ år sedan vilken var av rak och stilren design. Vi har problem med att överdragen "vandrar" på själva dynan så att sömmarna hamnar på fel plats i förhållande till kuddarnas utseende.

Är det någon som har tipps på hur man kan fixa problemet?

Man kan ju i och för sig ta tillbaka soffan men vi gillar den skarpt för övrigt.
 
Exakt det problemet har vi med vår soffa som vi köpte i somras. Jag har fått för mig att det beror på att min man alltid halvligger (han är inte gjord för en soffa utan för en divan ;D) och mina barn alltid hoppar i soffan (fast de inte får) kombinerat med att tyget på soffan är mjukt (manchester). Vore kul om någon hade en lösning!
 
Helt utanför mitt område men kan man inte fixa detta med typ kardborreband, limma fast i tyget, sy fast i kuden typ ??

och JA jag har tummen precis mitt i symaskinen ;D
 
::) Testa med att peta in ett diskunderlägg av skumplast mellan tyget och dynan. :-/ Eller kanske funkar det bättre med ett halkskydd som man lägger under mattor. ??? ;)
 
Immobil skrev:
::) Testa med att peta in ett diskunderlägg av skumplast mellan tyget och dynan.  :-/ Eller kanske funkar det bättre med ett halkskydd som man lägger under mattor. ??? ;)
Det där är ingen dum idé, Immobil har många strängar på sin lyra :)

Dock tror jag att halkskydden under mattor ger lite för mycket "ruteffekt" på själva tyget, men skumplast kanske kan funka, fast själv har jag sån där "stoppning" på metervara, alltså sån som man lägger in i överkast o.dyl.
Den är lite stickig och häftar överdragstyget mot kudden genom att det liksom blir ökad friktion däremellan, det som dock är viktigt är att fästa stoppningsmaterialet runt själva plymå'n noga annars halkar hela kalaset runt iaf.
Nackdelen är att överdragen blir betydligt besvärligare att få på efter tvätt MEN det var ju liksom lite av meningen att det inte skulle glida så lätt ;D

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Det där är ingen dum idé, Immobil har många strängar på sin lyra :)
::) Ibland fattar jag inte själv var de kommer ifrån. ::) ;D
 
Tapetseraren som fixade min förra soffa sa att orsaken till att plymåerna drog sig berodde på att man a) använt fel tyg i plymåerna samt b) vänt tyget åt fel håll. Detta gällde ett dralontyg med manchesterliknande ränder.
 
Kan du inte testa med en häftapparat.... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.