Nu har det hänt… Vi har köpt en tomt strax söder om Stockholm (Haninge). Efter att ha beställt ett antal olika huskataloger, bläddrat igenom dom ett antal gånger, bollat idéer och funderat känns det som vi har kommit en liten bit på väg.

Alla som har skrivit i detta forumet om sina erfarenheter från olika husleverantörer har gett värdefulla insikter. Både om bra och dåliga leverantörer. Samtidigt verkar det som de som är nöjda med sitt husbygge nästan undantagslöst haft en bra dialog med säljaren, och att det ofta kan vara större skillnad mellan olika säljare än mellan olika husleverantörer.    

Min fråga är därför: Finns det någon som kan dela med sig erfarenheter av olika säljare i Stockholmsområdet? Främst skulle jag vilja ha information om BRA säljare (så man vet vem man skall kontakta), men även dåliga erfarenheter är såklart välkomna.

Både svar här på forumet eller via e-mail uppskattas! E-mailadressen är: NilssonC@bigfoot.com

Tack på förhand!



Edit: förtydligande i rubrik
 
Även om jag inte kan ge några rekommendationer på säljare i Stockholm så måste jag ändå reagera lite över frågeställningen.

Jag har två omedelbara reaktioner. Den första är över frågan som sådan, en bra säljare? En bra säljare är väl en sådan som tjänar så mycket pengar på sin kund samtidigt som kunden är nöjd?

Min andra reaktion är över att inte veta vilka husleverantörer du kikat på, vilka du känner skulle kunna leverera en lösning som passar er. En säljare säljer ju endast en husleverantörs produkter och du vill ju inte ha ett svar som "säljaren Kalle är jättebra. Han säljer sommarstugor, men bra är han. ;)

Vad är ni ute efter för hus? Vilka krav har ni? Sådant styr också rekommendationer....
 
OK – det var kanske lite otydligt vad vi är ute efter. Vad vi vet är att vi skall bygga en villa, troligtvis 1,5-plans omkring 170 - 190 m2 bostadsyta. Sedan vet vi egentligen inte så mycket mer, men jag skulle tro att det blir någonting i klassen Myresjö/Trivselhus (därmed inte sagt att det blir någon av dessa två).

Jag håller fullständigt med om att en bra säljare är en som har en nöjd kund, och samtidigt tjänar pengar. Då innebär det ju att en ”win-win-situation” för alla parter. Men det viktigaste för mig som kund är att jag har någon som kan komma med bra råd, man kan bolla idéer med, en som är ärlig och säger vad som inte är lämpligt och håller vad som lovats.
 
Hej!
Jag och många med mig har en SUPERBRA säljare! John Leijdström på Götenehus (stockholmsområdet). Han har ett tålamod av guld (vi är "jobbiga" kunder ;)) och är mycket kunnig. Han är dessutom mycket trevlig och bollar gärna alla sorters idéer. Han tar sig extra tid, även om det inte ger honom något extra i form av ekonomisk kompensation. Framförallt så får han en att känna sig som den viktigaste kunden han har, det kännetecknar en bra säljare, tycker jag!

:)
 
  • Gilla
Nybyggaren_76
  • Laddar…
Har du kikat på Sjödalshus sortiment?

Jag och sambon skall själva bygga på Dalarö och vi är hittills mycket nöjda med Kent Alterius som sitter i deras visningshus i Länna. Boka tid och åk dit och titta på standarden!

Ett varningens finger dock, handläggarna på Haninge kommun är för tillfället underbemannade pga längre sjukskrivningar så bygglov kommer ta en lång tid att få fram som det ser ut nu.
 
Hejsan!

Mitt tips är att ni skissar på ett hus själva och skickar till flera hustillverkare. (oftast vill man ju ändra på allt i kataloghusen ändå...)

Tänker ni er prisklassen trivselhus, så kan jag även rekommendera Karlssonhus (jätte trevlig säljare i sthlm), Sävsjöträhus eller Allmogehus som vi valde, framförallt för deras intresse av oss som kunder och deras arkitekt är helt UNDERBAR!

Läs gärna på vår hemsida!

// Snäckan
 
En inte oviktig fråga. Idag då de flesta hus liknar varandra både i design och konstruktion blir många gånger just säljaren den som avgör valet av leverantör.

Jag har själv gått igenom processen att välja leverantör. Vi började med att kontakta ca 20 olika husfabrikanter men bara hälften svarade överhuvudtaget på vår offertförfrågan. Några tog kontakt och sa att de skulle återkomma men gjorde ändå inte det.

Den enda som skötte sig klanderfritt var Mats Blomberg på Eksjöhus i Enskede. Från början till just nu. Vi är inte klara med huset men hoppas kunna flytta in mitten av september 2006. Titta gärna på min byggdagbok för mer info. http://kaj.hattenhauer.se/Byggdagbok.htm

Hälsningar

Kaj
 
hahhaha!

Vi hade inga bra erfarenheter av just Mats Bloberg. Där ser man.
Vi upplevde inte honom som en god säljare och vi tyckte han var lat och tog lång tid på sig...

Lycka till!

// Snäckan
 
Tack för alla tips!
 
Hej!

Jag och min kille ska bygga ett götenehus i sommar och kommande höst och har också John Liedström som handläggare. Jag håller verkligen med dig om att han är super! Jag har förstås ingen att jämnföra med men det märks ändå att han är utöver det vanliga... :D
Lycka til med huset!
Mvh Anneli
 
anneliortby skrev:
Hej!

Jag och min kille ska bygga ett götenehus i sommar och kommande höst och har också John Liedström som handläggare. Jag håller verkligen med dig om att han är super! Jag har förstås ingen att jämnföra med men det märks ändå att han är utöver det vanliga... :D
Lycka til med huset!
Mvh Anneli
Vad roligt! :) Ja, vi hör bara gott om honom av flera människor! Var och vad ska ni bygga? Du kan ju PM:a mig, man är ju alltid nyfiken på andra GH-byggare!

:)


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.