Har införskaffat mig ett kylskåp med inbyggd vattendispenser.
Min tanke är att köpa en T-koppling och koppla in den på¨samma ledning som går till diskmaskinen.
Får jag göra detta moment själv eller ska jag kontakta rörpulare?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du får göra det själv.
Om du ska kontakta en rörmockare kan du bara själv avgöra :)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det finns inga lagar som styr VVS arbete. Men ditt försäkringsbolag kan neka ersättning om utförandet är felaktigt, ex. dolda kopplingar.

Bor du i en bostadsrätt, så kan det finna regler inom föreningen som kräver att VVS arbeten skall utföras av en VVS firma.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du ska ha ett sånt diskmaskinsunderlägg under kylen då också!
En smart grej är att dra upp rören så du kan lägga en ballofix på väggen ovanför kylen, då kan du stänga av vattnet till kylen utan att dra ut det (om ni åker bort, etc.)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tack för era svar. Det jag var mest orolig för är att försäkringen inte ska täcka.
Jag har lagt underlägg under kylen.
Såhär ser det ut under diskbänken: 13511013_10208494012000611_7787261743851174110_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den inringade delen är kopplingen till diskmaskinen, Jag har en avstängning till den vid blandaren.
Tanken var att koppla in en T-koppling (vet ej benämningen) och då kunna stänga av både kyl och diskmaskin vid resa.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Passa på att lägga in en ballofix!
Så länge det är "fackmannamässigt" utfört har försäkringsbolaget inget att klaga på (normalt sett).
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
anders07 skrev:
Passa på att lägga in en ballofix!
Så länge det är "fackmannamässigt" utfört har försäkringsbolaget inget att klaga på (normalt sett).
Ska jag lägga en ballofix innan T-kopplingen eller en på varje sida av T-kopplingen?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Innan skulle jag lägga den... Dock kan du ju lägga efter också om du vill kunna lämna en av maskinerna med vatten och en utan.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Nu var det inkopplat och klart.
Efter 2 besök, först ett hos Hornbach där jag fick hjälp att plocka ihop det jag trodde jag behövde, och sedan en repa till K-rauta, Där jag fick hjälp att komplettera med det jag verkligen behövde.
Nu ska jag bara plocka isär att och dra några extra varv med gängtapen då det kommer en droppe vatten nån gång då och då.
Tack för all hjälp @anders07 och övriga!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Inte gängtejp på klämkopplingar bara!
Kan ju tipsa om att lin med pasta är bättre för framtida kopplingar...
 
  • Gilla
blyis och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite!
Jag har precis haft försäkringsbolaget hemma pga vattenskada, som tur upptäcktes det nog samma dag som det började droppa men kopplingen från mitt kylskåp (RFG23UERS) till blandaren läcker, och det är tydligen ganska vanligt enl skaderegleraren och kanske inte så oväntat, org slangen från kylskåpet har i änden en plast hylsa som man gängar på blandaren och mellan hylsan och slangen droppar det långsamt. Finns det bättre lösningar? Har inget skjutmått men skulle tro slangen är runt 4mm och den sitter mot en vanlig blandare (kvar sedan gammal köksrenovering och lösningen funkade lika bra som ballofix + hylsa för att stänga varmvatten enl rörisen)

Finns det något i metall, eller har alla tillverkare olika standarder? Hur har ni gjort för att uppgradera era dåliga kopplingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.