Ju mer jag tittar på KG55+ GCE med skena så verkar det vara den ultimata lösningen. Frågan är hur mycket man verkligen behöver sticksågen? Figursågning där det är högt krav på precission är kanske inte nämnvärt, iallafall när man bygger köp?

Vad jag tänker är att lägga lite mer på KG55+ och då köpa till skena och sen nöja mig med den sticksåg jag har då den kanske ändå inte kommer användas så mycket?

Vi pratar köksmontering nu, förövrigt vet jag att sticksåg använder jag högst lite.
 
Efter diskussion och lite övervägande så lutar det nu åt följande produkter :

Makita JR3070CT (2200 kr) - Billigaste kvalités tigersågen med pendelfunktion. Tydligen ska pendel gör en väldigt stor skillnad på tigersågar.

Bosch GST 90 E (995 kr) - Svårslagen i förhållande till kvalité och pris, den må inte ha lika hög precision som 160 men så har det ett mycket rimligare pris.

Bosch GKS 165 (1369 kr) - Ny cirkelsåg från Bosch, kan inte kopplas till skena men vad jag förstår ska det vara hyffsat lätt att såga rakt med den ändå. Får bara hoppas på att denna duger för att spåra för el i väggen med.

När det gäller fräs så var jag inne på en Makita för ca 1500 kr men vi kom fram till att den troligen inte kommer användas nämnvärt så här väljer vi att hyra eller låna. I detta fallet är det ett spår som ska göras på 4 m för infälld bänkbelysning. Har faktiskt aldrig haft behovet av en fräs tidigare.

Låter detta rimligt?
 
richardtenggren
Du kan ju göra spåret med sänksåg eller cirkelsåg med? :)
 
richardtenggren skrev:
Du kan ju göra spåret med sänksåg eller cirkelsåg med? :)
Ja de e det jag säger, därför har jag tittat ut en cirkelsåg(Bosch GKS 165) :)
 
richardtenggren
snowjim skrev:
Ja de e det jag säger, därför har jag tittat ut en cirkelsåg(Bosch GKS 165) :)
snowjim skrev:
När det gäller fräs så var jag inne på en Makita för ca 1500 kr men vi kom fram till att den troligen inte kommer användas nämnvärt så här väljer vi att hyra eller låna. I detta fallet är det ett spår som ska göras på 4 m för infälld bänkbelysning. Har faktiskt aldrig haft behovet av en fräs tidigare.
Syftade till detta.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Bosch GKS 165 (1369 kr) - Ny cirkelsåg från Bosch, kan inte kopplas till skena men vad jag förstår ska det vara hyffsat lätt att såga rakt med den ändå. Får bara hoppas på att denna duger för att spåra för el i väggen med.
Ska du såga rakt så är skena av något slag ett måste, det är omöjligt att följa en ritad linje med någon precision. För att spåra för flexslang i vägg räcker det gott men annars är skenor väldigt smidigt att använda. Visst, man kan köra med en rak bräda istället - men då måste man mäta in varje snitt. Jag råder dig att gå upp till en CE-modell så du har möjligheten. :)

I övrigt så låter det vettigt tycker jag :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Låter rimligt så då hamnar jag på en Bosch GKS 55+ G som verkar vara billigaste för skenor? Kan dock inte se någon CE märkning?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, kände inte till den sågen.
Tidigare var det GKS 55 CE som var skenkompatibel medan den lite billigare GKS 55 inte var det. :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
GCE hette de skenkompatibla, tidigare. :)

Hade också missat 55+ G.
 
Redigerat:
Har kollat upp lite mer, priserna verkar ligga på liknande nivå oavsett vilket märke man väljer om man ska kunna koppla till skena. Totalt med låda och allt så kan man säga att en maskin som klarar skena blir ca dubbelt så dyr, d.v.s ca 1400 kr dyrare. Man kan köpa enbart maskin + låda och då hamna på 2400 kr och då är prisskillnaden 1000 kr.

Men som en försäljaren sa så kan man faktiskt göra sin egna skena att såga längs i de fall då det är avgörande. Man sätter då något rakt som agerar regel/skena och sen skruvar fast den med skruvtvinnar(precis så som en vanlig skena fungerar). Detta gör att man kan tjäna iallafall 1000 kr på maskinen plus att skenan man fixar när det väl behövs lär inte kosta 900 kr som Bosch:s gör. Så nu lutar jag åt att köpa en billigare igen faktiskt. Hade jag använt cirkelsågen par gånger i veckan, då hade jag köpt med färdiga skenor från Bosch.
 
Jag saknar en bra kofot i din lista om det inte ingår under övriga verktyg. :)
Det hade jag stor nytta av när vi rev ut delar av ett gammalt kök och plockade bort golv och lister
 
richardtenggren
Hur går det med köksrenoveringen, har du börjat?

Fick du inte tipset att riva ner och sätta nytt gips i någon annan av dina trådar? Då lär du ju inte ens behöva cirkelsågen? Samtidigt får du en ny fräsch vägg att bygga på?

Jag har för mig att jag tidigare skrev att du kunde använda en regel som linjal(skena) om du ville snåla?
 
Har du köpt några nya verktyg?

Någon föreslog tidigt i tråden en gersåg. Kan bara hålla med. Det är min bästa kompis i snickarboa. Den kapar reglar, golv, panel, socklar m.m.

Ibland måste lister, brädor, skivor klyvas. Skulle gissa att en gersåg är mest användbar och tar inte så mycket plats då den inte används.

Om du skall klyva en passbit med cirkelsåg eller sticksåg tror jag att du kommer bli missnöjd med resultatet.
 
Nillea skrev:
Jag saknar en bra kofot i din lista om det inte ingår under övriga verktyg. :)
Det hade jag stor nytta av när vi rev ut delar av ett gammalt kök och plockade bort golv och lister
Mycket bra tips! Detta är just vad jag funderat på de senaste dagarna, kanske en stor och en lite. Här borde Biltemas variant räcka långt :)

2000019448
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Brackjarn-2000019448/

2000032363
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ejsel-och-Brytjarn/Brackjarn-4-st-2000032363/

2000019447
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Brackjarn-2000019447/

Den andra uppifrån är troligen den bästa av dem, men den i mitten kanske inte häller är dum när man behöver banka in den lite.
 
richardtenggren skrev:
Hur går det med köksrenoveringen, har du börjat?

Fick du inte tipset att riva ner och sätta nytt gips i någon annan av dina trådar? Då lär du ju inte ens behöva cirkelsågen? Samtidigt får du en ny fräsch vägg att bygga på?

Jag har för mig att jag tidigare skrev att du kunde använda en regel som linjal(skena) om du ville snåla?
Vi har börjat riva ut väggskåpen och beställt en giraffslip till helgen. Så det är tänkt att taket ska bli hyfsat färdigt i helgen.

Vi har även satt ihop en hel del av skåpen som ska monteras :)

När det gäller väggarna så har jag fått tips om att gipsa som du säger och jag vet inte än om detta är rätt väg att gå. Håller mig dock till den berörda tråden för den diskussionen.

Det stämmer och det hade jag i bakhuvudet när jag hörde en säljare som sa det med. Som du säger så har jag troligen mindre användning för cirkelsåg om jag inte spårar men vissa menar på att cirkelsåg är ett grundverktyg som man bör ha?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.