Halloj alla kunniga o trvliga människor därute ;).
Nu till mitt problem:Köpte härförleden en sommarstuga på torpargrund,Vi hade dit en besiktningsman och han upptäckte mögel och lite röta i grunden,men vi var torskar på läget fick ner priset och slog till.
Nu till 10 000 kr frågan? Finns det nåt man kan göra?
Vi har borrat upp ett gäng extra hål i grunden för ventilationen var nästan obefintlig,varit under och besprutat med medel för mögelbortagning.

Skall jag slipa?fuktspärra eller vad??..Vore tacksam för goda råd...Eller är är kåken förlorad?
 
Bob_the_builder
Tja, det finns en lång lista på åtgärder som brukar föreslås.

1. Rensa ut allt organiskt material ur grunden (kan säkert bli riktigt jobbigt...)
2. Ersätt matjordslagret med singel, gärna tvättad, för att motverka att markfukt sugs upp kapillärt.
3. Täck singlet med plastfilm, åldersbeständig sådan.
4. Se till att grunden verkligen är välventilerad.
5. Dränera (om) kring grunden. Se till att det är fall ut från husgrunden för att avleda dagvatten.

Kommer någon annan på fler tips?
 
Hejsan!

Jo jag kan ge ytterligare 3 råd.
1) Jag tycker INTE att du skall ventilera grunden mera! Varför kanske du undrar? Om du läser lite vad många andra skriver om, daggpunkten osv. Alltså en stor del av orsaken till problem i en torpargrund är att den alltid är kallare än uteluften under sommarhalvåret. med andra ord. varm sommarluf kan innehålla mycket fukt, när den varma sommarluften kommer in i den kallare torpargrunden ökar luftfuktigheten, ofta (nästan alltid) uppstår kondens (relativ fuktighet=100%). om inte så ligger RF med god marginal över de 70-75% som anses som gräns där mikrobiell aktivitet kan uppstå. destomer du ventilerar, destomer varm sommarluft, destomer fuktproblem. Även en plintgrund (vilken ju måste anses som välventilerad) får dessa problem.

2) Täta grundmurad så att inte utomhusluften kommer in i grunden, täta marken med plastfolie (efter att det översta jordlagret ersatts med singel). Installera avfuktare. OBS köp ingen kondensavfuktare, de fungerar mycket dåligt om temperaturen på den luft de skall torka är låg= temperaturen i torpargrunden. Ring någon saneringsfirma, typ Anticimex och få råd. Räkna med att en installation i en krypbar grund ligger mellan 35-40´kr. jag tycker även att du skall låta göra en vidare undersökning av bottenbjälklaget, finns det mikrobiella skador i form av rötskador? mikrobiell lukt osv. En avfuktare löser endast begynnande skador. Alvarligare skador på byggnaden måste först bytas ut.

3) Tänk på att det finns många "som vet" ang detta, dom flesta vet inte alls! Alltså prata inte med en massa konsulter, ring Anticimex eller Munters.

Du får gärna fråga mig om mera råd.

Lycka till Jovan.
 
Bob_the_builder
Jovan skrev:
destomer du ventilerar, destomer varm sommarluft, destomer fuktproblem.
Det låter inte rimligt. Ju mer man ventilerar, ju närmare måste klimatet i grunden komma uteklimatet. Problem tror jag ofta uppstår i bristfälligt ventilerade grunder där varm, fuktig uteluft blir stillastående. Vill man ha en uteluftsventilerad grund ska man inte snåla med ventilerna för att minska fuktproblemen.

Även en plintgrund (vilken ju måste anses som välventilerad) får dessa problem.
Måste säga att jag aldrig hört talas om detta (men jag har ju å andra sidan hört långt ifrån allt ;))

 
Ja det finns verkligen femtielva olika åsiker om det här med uteluftsventilerade krypgrunder.... vem som egentligen har rätt kan ju säkert diskuteras i evighet. :p

Apropå Munters så kan jag ju säga att jag ringde dem en gång och de skulle ha 5000 kr för att bara komma och titta på grunden. Sen talade han om för mig per telefon att blindbotten (av råspont) och säkerligen även syllarna var angripen av mögel och att hela blindbotten måste bytas ut, en kostnad han uppskattade till ca 100.000 kr. Rätt vågat att slänga ur sig sådant per telefon tycker jag! Det fick i alla fall oss att inte vilja anlita dem....

Men, det finns säkert många andra som anlitar Munters och är nöjda med den hjälp och de råd de gett! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.