Hejsan

Kikade på ett hus igår och blev förvånad över hur mycket det hade satt sig.
Det är ett timmerhus från slutet av 1800-talet. Knappt 60 m2.Torpargrund och lermark.
Murstocken har sjunkit och tagit med sig huset neråt vilket medfört att syllen på gaveln glipar ca 10-15 cm mot grundmuren.

Hur tar man sig ann ett sådant projekt? Och hur säkrar man det sedan?
I mina ögon låter det som ett kostsamt projekt.

/Magnus
 
Ett 60 kvm timmerhus utan röta är fullt görligt att lyfta med vanliga domkrafter (öppna fönstren först). Om man vill kan man passa på att gräva ur grunden och lägga en djupare grund.

En sjunken murstock däremot står där den står. Den får man riva, grundlägga bättre och mura om. Alternativt, om den fungerar som den är, får man frilägga den från huset innan man lyfter huset.

I gamla stan kan du hitta hus som satt sig en meter och där det fortfarande bor folk som dessutom tycker att det är charmigt :)
 
Jo hade det varit i ett ytterhörn så hade jag inte tvekat. Men nu känns det som lite mer jobb.

/Magnus
 
C
makervall skrev:
Murstocken har sjunkit och tagit med sig huset neråt vilket medfört att syllen på gaveln glipar ca 10-15 cm mot grundmuren.
Kanske bara är jag som har svårt att se det framför mig, men hur leder en sjunkande murstock till glapp mellan syll och grundmur?
Normalt innebär det ju bara att bjälklagen kommer att slutta mot murstocken.
 
Redigerat:
Om murstocken har sjunkit kanske man helt enkelt kan sänka huset en bit? Man får väl se till att gräva ut en vettig dränering runt bara.
 
Jag antar att hela huset är fäst i murstocken som är i mitten av huset. Huset har vikt sig ner på mitten. Någon annan förklaring till sättningen kan jag inte se.
 
C
Som det är beskrivet låter det spontant som att det är orelaterat. Visst är en eller två tvärbjälkar upplagda på murstocken, men att murstocken sjunker torde inte påverka väggarna i någon nämnvärd utsträckning. Murstocken är inte bärande i ett timmerhus, iallafall inte på det sättet enligt min åsikt.
Du kanske borde låta en timmerman ta sig en titt?

P.s. det finns några timmerkunniga på forumet, så några bilder kanske kan leda till något.
 
Redigerat:
Under dagen har det blivit ointressant på det här objektet då priset har dragit iväg. Tyvärr tog jag inga bilder när jag var på visningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.