Hej!

Hittar inte något bra svar via Google så jag provar här.

Om man ska installera ett kodlås i ett flerfamiljshus, vart/vilka ska man då informera om detta?
Polisen?
Posten?
Andra myndigheter/företag?
 
maah skrev:
Hej!

Hittar inte något bra svar via Google så jag provar här.

Om man ska installera ett kodlås i ett flerfamiljshus, vart/vilka ska man då informera om detta?
Polisen?
Posten?
Andra myndigheter/företag?
Det borde nog kunna besvaras av: Vilka har nyckel nu ?
Posten lär ju vilja komma in (om ni vill ha post).
polis/brandkår undrar jag om dom inte slår in dörren om den inte går att öppna - vet inte om dom har ett register över alla kodlås som finns - låter meckigt.
Förr fanns en generell kod för dessa (en masterkod), men vet inte om det funkar så längre - dom spreds ju rätt fort så vem som helst kunde komma in då...

/K
 
Jag jobbar i räddningstjänsten och vi har inget system för att hantera portkoder, det får man uppge vid ett larm helt enkelt. Det är samma med folk som vill lämna nycklar till bommar och grindar, det går inte hålla reda på allt sånt och när man väl behöver använda nåt av dom är det bytt sen länge. Vi använder huvudnyckel istället = koben + handslägga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det känns lite meckigt att varje gång man byter kod så kan man informera posten, hemtjänsten, bring m.fl
Det borde finnas nånstans där man gick in och anmälde det precis som med adressändring. Men så enkelt verkar det inte vara
Tack för svar!
 
O
En lösning är fjärrkontroll... Väldigt förenklat.... Då hade posten och tidningsbuden en fjärrkontroll. Hur det fungerar rent tekniskt överlåter jag åt andra.... Men du behöver då inte informera dessa om nya koder...
 
O
Stefan N skrev:
Jag jobbar i räddningstjänsten och vi har inget system för att hantera portkoder, det får man uppge vid ett larm helt enkelt. Det är samma med folk som vill lämna nycklar till bommar och grindar, det går inte hålla reda på allt sånt och när man väl behöver använda nåt av dom är det bytt sen länge. Vi använder huvudnyckel istället = koben + handslägga.
Det finns ett väl fungerande huvudnyckelsystem alltså.... :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.