Hej, blir med största sannolikhet snart ägare till en finfin naturtomt. Vi har förberett oss med offerter för vattenbrunn, el-dragning, schakt och avloppsanläggning  (och hus såklart...). Men min fråga är vad sjutton som skall göras först... Jag vet att kommunen måste godkänna planerad infiltrationsbädd för avloppet innan man kan söka bygglov. men sen.. vilket skall göras först, vattenbrunn, avlopp eller vad?
 
Det första jag fick börja med var att få avloppet godkänt av kommunens milö- och hälsoskyddsnämnd. Detta innefattade att gräva en provgrop, skriva protokoll över detta samt lämna in en ritning över det tänkta avloppet. Så jag tror att ditt första steg är att få kontakt med "rätt" person på kommunen (säkert omöjligt nu i semestertider) och prata er samman om vad du ska göra.
 
Tack, jag har redan en kontakt på miljö-o-hälsa och har fått anmälningsblanketter samt instruktioner om provgrop (2 m djup) på rätt ställe. Men, eftersom det blir olika entrepenörer på vattenbrunn och avlopp/schakt måste jag ta en funderare på vilka som skall vara på tomten till vilken tid. Därför frågar jag igen, till er som styrt upp en naturtomt, i vilken ordning kommer arbetet sedan, alltså efter provgrops-inspektionen/bygglov? är det avlopp/schakt då eller skall vattenbrunnsborrarna komma först? Nåt annat att tänka på?
???
 
Hemmakatten
1. Provgrop och protokoll från den
2. Tillståndsansökan för avloppsanläggning
3. Bygglov/Förhandsbesked
4. Vattenbrunn

Kan vara bra att inte ha lagt ut alldeles för mycket pengar utifall bygglov inte godkänns. Vatten finns det ju alltid (nästan ;)).
 
Hemmakatten
Pedda_P skrev:
Nåt annat att tänka på?
 ???
Jo, att allt tar MYCKET LÄNGRE TID än man tror.

Vi köpte vår tomt i slutet av december förra året och räknar med att komma igång o bygga i september/oktober. I dag lämnades bygglovshandlingarna in (har förhandsbesked). Vi har under dessa sju månader anlagt avloppsanläggning, borrat vattenbrunn, anlagt infartsväg (225 m), rivit gammal stor sjöbod, fällt ca 15 träd, eldat ris, huggit ved, rensat o röjt på tomten, grävt ner el-tele-belysningskablar,"prov"schaktat för grunden.

Men den absolut längsta tiden har varit för att få alla tillstånd och annat vi behövt, tex servitut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.