Hej
Jag behöver en ljudisolerad inspektionslucka som är ganska stor.
Hittar egentligen inte någon lämplig. Jag har funderat på att sätta in en innerdörr men den är onödigt stor och ser ju lite konstigt ut.
Luckan behöver vara ca 1000x1000mm
Har någon av er något tips?
 
Ljudisoleringen blir inte bättre en den svagaste länken i konstruktionen. Med detta sagt behöver serviceluckan och dess tätning uppvisa samma ljudisolering (Rw) som den omslutande väggen. Är väggen tex 2 lag gips kan luckan göras av 2 lag gips men med överlapp, tänk trapetsborr. Lägg upp lite mer info då kan jag visa hur du ska göra.
 
Ja, hade tänkt 2 lagers gips på en mellanvägg som ännu inte är gjord. Väggen kommer att placeras framför el/ventilation/nätverks installationer så jag behöver ha 2 st 1x1m inspektionsluckor på denna vägg som är totalt ca 3m lång. Dett utrymme har också förbindelse till fläkt/värmepumpsrum därav ljudisolationskravet. Så 2 st 1x1m öppningar i en ny vägg som jag nu skall bygga där man hyfsat enkel kan öppna och att det blir snyggt och tyst i rummet :)
 
Här ser du själva principen

SERVICELUCKA_PRINCIP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här kan du göra i ditt fall

SERVICELUCKA_BYGGAHUS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trikraske
  • Laddar…
Hej
Lite sen fråga men nu är det dags. Är det någon som har tips på ett bra sätt att stänga/låsa fast luckan? Helst något som inte sticker ut för mycket. Har letat lite efter sådana beslag man har till vissa apparatskåp med typ en trekant i mitten. Vet någon var det finns stort utbud av det eller om ni har annat tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.