Numer kan man titulera sig ägare till något av ett kalhygge - Det går fort att fälla, längre tid att städa upp!

13507279_10153790285208721_4472312983762663542_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya flishuggen har dessutom fått bekänna färg och måste säga att jag är nöjd med köpet! Äter allt upp till ca 90-95mm. Ris upp till 1" i dia åker ned i stora tratten och blir till spån på en sekund!

hqdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Efter en vecka med motorsågen och en flishugg som levererat över förväntning så knäppte jag ett par nya i så när samma vinkel...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drygt 12 "större" träd och cirka 80 mindre har fått sätta livet till. Bortse gärna från mulltoan mitt framför stugan som förra ägaren hävdade vara rengjord. När man väl tryckte på "power" knappen spreds en skadligt äcklig doft av fekalier över ön...

Högen med flis har två grannar i samma storlek.
Offert på material till altanen är klart så nu är det bara bygglovet som saknas!

Å hej vad det går...
 
Bra jobbat, ser ut att kunna bli grymt ! Måste blivit otroligt mycket ljusare runt stugan utan träden !
 
Måste nig erkänna att vi är förälskade i vår lilla stuga. Trevliga grannar, underbar ö, otrolig utsikt och mycket nytt att upptäcka.
Helgen hade vi besök ute så inte så mycket gjort - fick dock leveransen av nya toaletten på fredagkväll så det fick bli nytt golv och installation av tronen!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förväntar mig att detta spårar ur rejält i god "jag ska bara" anda... :D
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Jag förväntar mig att detta spårar ur rejält i god "jag ska bara" anda... :D
Det är på god väg redan nu, släpat ut verktyg och lite materiel för kommande altanen och skall börja proppa i berget så snart jag får ett glapp på jobbet. Blir tre dagar jobba denna vecka och så rullar jag troligen ut redan på torsdag för att börja med altanen.. Bygglovet lyser med sin frånvaro så det är bara befintliga delar som kan rivas och byggas nytt innan dansbanan tar form.
Man smider planer eftersom och och det blir nytt undertak på verandan med lite LED spottar som jag har liggandes... Frugan drar i tyglarna och skriker stopp och det är väl befogat, sånt här har en förmåga att gräva hål i plånboken och nya toaletten gjorde det inte bättre...
 
Och där trillade bygglovet in! Altan och fasadbyte godkänt - nu kör vi!!
 
  • Gilla
Ursuz81 och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte kameran!
 
  • Gilla
Wesjon och 1 till
  • Laddar…
Problemet med ett kalhygge är ju om det börjar växa upp sly där!
 
kurt skrev:
Problemet med ett kalhygge är ju om det börjar växa upp sly där!
Det är inte ett problem det är en möjliget. En möjlighet att få köpa en ny Stihl-maskin!
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
En vecka sen bygglov, nu vill vi se lite bilder ;)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Ack vad rätt herrn har - Den blev en nya Stihl FS130 för att underhålla skogen! 😉
 
  • Gilla
nameloser och 3 till
  • Laddar…
Nåja, helgen spenderades till rivning och att borra berg samt planering. Åkte på lite patrull då min fyrhjuling som befinner sig på en helt annan ö i skärgården tyvärr blir kvar där ett tag då transporten fått motorhaveri. Lyckades övertala en polare med 8 maskiner att låna ut en med släp så jag ens vågande beställa materialet ut.
Glad i hågen så sladdar jag sönder hela stentrappen till stugan i ett tappert försök att ta mig upp utan difflock - gick sådär så nu kan vi lägga till "fixa trappen" på listan över "att göra"..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snälla grannar gav mig tillstånd att köra över deras tomt så nu är vi igång!
Måndag 1400 kom materialet!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirka 1830 var allt uppe vid stugan, sopor ned, virke upp för att undvika konflikter med grannen. Lasta, lossa, lasta, lossa.. Tar mer tid än man tror.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så imorse drog projektet igång till grannarnas förtret och måste säga att jag kom en bit på vägen. Avslutade kvällen med att dubba sex hål i berget enligt hustruns önskemål.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att behålla botten på panelen då den ändå skall bytas till liggande, således är luftspalten fixad...
Imorgon forsätter jag med bärlinor för att förlänga hela skiten 4200mm ut.
Kravet från frun är att trallen skall ligga fredag när hon kommer ut så det är bara att köra på - avbrott idag med resa till tippen och självklart bolaget! 🍻
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Sedärja! Kan inte tro annat än att du blir nöjd. Körde min senast i helgen, den årliga vass-massakern. Två meter hög vass med blött gräs längs ner, en enkel match trots att jag kör med tråd. Björnstark!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Sedärja! Kan inte tro annat än att du blir nöjd. Körde min senast i helgen, den årliga vass-massakern. Två meter hög vass med blött gräs längs ner, en enkel match trots att jag kör med tråd. Björnstark!
Än så länge otroligt nöjd - hustrun titulerar den med "laser svärdet" efter ha sett vad den kan med klingan.. 👍😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.