Hej!
Jag funderar på att köpa arbetsbänken Wolfcraft Master cut 2000. Jag har letat efter tester eller recensioner på internet utan att hitta så mycket information (förutom tillverkarens). Finns det någon som har, eller har använt detta bordet och har synpunkter? Är det hyfsat stabilt för mig som inte är proffsbyggare, men som vill kunna köra både såg och fräs på samma bord.

Tacksam för synpunkter!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tittade på ena videon som var på tyska. Förstod inte allt, men det verkade som inspelaren tyckte att det fanns en del små problem med planhet på bordet. Såg även att andra skrivit inlägg om att problemen var fixade alt, att det stod i manualen hur man skulle justera planheten.

Det hade varit kul att se ett bord i verkligheten innan ett ev. köp, men jag har inte hittat någon butik som inte är webshop. Har även en förhoppning att det skulle kunna finnas någon på forumet som har ett bord eller annan kunskap om det.
 
Har också sneglat på Wolfcraftbordet, behöver egentligen bara ett hopfällbart bort att lätt kunna ta med sig. Och då är Wolfcraftbordet och Festool MFT de jag fastnat för, dock är priserna lite höga för "bara" ett bord...
 
Jag har väldigt lite utrymme så jag behöver ett arbetsbord där jag kan använda flera verktyg istället för separat bänksåg, fräsbord mm. Jag har en Festool sänksåg med skenor som jag är mycket nöjd med, så jag har tittat många gånger på MFT-bordet, men som jag fattat så kan jag ju inte montera och använda andra sågar, fräsar på detta för att få multifunktionen. Korrekt, eller är jag "ute och cyklar" i mitt påstående?
 
Har en sådan. Funkar hyfsat men klyvanhållet som är original är alldeles för klent. Skaffade en annan från axminster vilket gav bra repeterbarhet. Körde fräsen begränsat i bordet innan jag byggde ett separat fräsbord där jag även kan undermontera sticksågen så idag används den endast som arbetsbord och för klyvning.
 
Tack för info. Tycker du att bordet är hyfsat stabilt som arbetsbord? Min användningsprofil blir säkert att jag använder bordet mest som arbetsbord, sedan blir det lite sågande och fräsande då och då. Med den profilen så får jag känslan att bordet borde duga. Vad anser du? Behöver jag längdfräsanslaget (tillbehör) för att fräsa eller klarar man det mesta med anslaget för sågen?
 
TeroM
Tack för info. Tycker du att bordet är hyfsat stabilt som arbetsbord? Min användningsprofil blir säkert att jag använder bordet mest som arbetsbord, sedan blir det lite sågande och fräsande då och då. Med den profilen så får jag känslan att bordet borde duga. Vad anser du? Behöver jag längdfräsanslaget (tillbehör) för att fräsa eller klarar man det mesta med anslaget för sågen?
 
SamiHus, Ja tilläggsbordet till MFT såg ju bra ut. Tyvärr blir det ju en himla massa pengar att punga ut med om jag skall köpa både MFT och tilläggsbord. Festools prylar är bra, ddet vet jag eftersom jag köpte sänksåg för några år sedan.
 
emwktj skrev:
TeroM
Tack för info. Tycker du att bordet är hyfsat stabilt som arbetsbord? Min användningsprofil blir säkert att jag använder bordet mest som arbetsbord, sedan blir det lite sågande och fräsande då och då. Med den profilen så får jag känslan att bordet borde duga. Vad anser du? Behöver jag längdfräsanslaget (tillbehör) för att fräsa eller klarar man det mesta med anslaget för sågen?
Hyfsat är ett vitt begrepp. Den är hyfsad att lägga saker på, likaså som kapsåga med nya anhållet. Den funkar hyfsat att skruva fast stativet till borrmaskinen och vinglar inte då kraften är nedåt. Den är hyfsat ranglig om man vill handsåga och hoppas på att bordet tar emot, man får hålla i då stabiliteten i sidled är inte det bästa. Det gick hyfsat att fräsa men byggde ett annat fräsbord istället. Vet inte hur längdfräsanslaget är men är den besläktad med anslaget som följde med till sågen så är det hyfsat värdelöst. Bygg i så fall istället ett eget anslag, borde vara hyfsat billigt att göra. Om du söker på trådar startade av mig finns det en om mitt fräsbordsbygge, finns några kommentarer om wolfcraft bordet i den tråden med.

Jag har liknande användningsprofil som du, den duger i brist på plats och en MFT med diverse tillbehör motiverar inte prisskillnaden.
 
TeroM, Tack för synpunkterna. Nu skall jag fundera lite innan jag bestämmer mig.
 
Hej!
Jag har nu köpt ett wolfcraft 2000-bord. Det blir spännande och se hur det funkar. Av en slump så kollade jag med Hornbach. De gjorde en specialbeställning som prismässigt låg ca 1000 SEK lägre än om jag lagt en beställning via någon webshop. Möjligen är det intressant för någon att veta.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Tänkte följa upp tråden. Hur har det gått? Är ni fortfarande nöjda med 2000-bordet? Är lite sugen själv. Det verkar också som den bytt namn till 1500 nu?
 
Master cut 2000 verkar heta Master cut 2500 nu. Jag kan hålla med om att vissa detaljer kan upplevas lite veka, men jag är ändå nöjd med mitt köp. Det har funkat bra för mina behov. Jag har inte plats för att bygga ihop något stabilare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.