Hej,

Nattens oväder i Skåne (kanske på fler håll också) slog ut mitt SPC-larm.
Det började med att ena sirenen lät lite hest, men sedan kom båda igång. De är kopplade på samma utgång, vilket är märkligt att bara ena startade först.

MAP gick att trycka på men inget hände. Fick helt enkelt dra säkring och batteri.
Försökte sparka igång det nu på morgonen, systemet startar upp men är tömt på minnet, lever ett par minuter sedan går det inte att trycka på MAP.

Det måste varit en strömspik som gjort något, eftersom övriga nätverksutsutning i samma switch funkar och den är inte ansluten till telenätet.

Vad tror ni? Kan det vara nått enkelt eller är det bara att beställa en ny central?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
RilleRock
Hur lyser dioderna på centralkortet?
 
RilleRock skrev:
Hur lyser dioderna på centralkortet?
Svagt, extremt svagt, går knappt att se.
Trafo ger ström, tror det var runt 15-17 V, vilket känns mycket.
12V utgången ger 13,5V, vilket känns OK.

PRatade med mitt försäkringsbolag igår och de lät mig byta ut saker själv, så har beställt en ny central. Bara hoppas det inte är GSM, exp-enheter och MAPar som gått sönder också.
 
RilleRock
Har vart med en kund där åskan slog ner i en siren som vart monterad på en friliggande sidobyggnad.
Den knäckte som tur var bara utgången den var kopplad till.
 
RilleRock
Håll oss uppdaterade btw.
 
Mkt märkligt att det började tjuta i en siren först. Dock sitter båda i samma byggnad.

Mätte på utgången, lämnade konstant spänning, så nog den som gått.

Får en ny central idag, så helgen är räddad :) uppdaterar
 
RilleRock
De var snabba bananer :)

Har du sparat den andra backupfilen skall de gå snabbt att få igång bara du har samma fw på filen som den nya centralen.
 
Nya centralen monterad, bytte kortet och trafon. Verkar som allt annat är helt.
Såklart hade jag ingen backup.....har några frågor, men tar det i stora tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.