Fråga: Ni som har ca 800 kvm, vad har ni för klipptider?

Orsak till frågan:
Jag har inte skaffat robot än, men många i omgivningen har det, och vi funderar på det.
Häromdagen var jag hos en granne på fika och frågade då om de var nöjda och det var de, det blir sååå fint nu. Men när jag tittade såg det ut som ett fyllo som rakat sig, så jag frågade om det ändå inte var problem.

-Nä, det blir så, eftersom den bara klipper måndag-torsdag 9-11 blev svaret.
-Varför så lite, om det inte blir bra?
-Jo, men den är förinställd på det och man skulle inte ändra själv, för det skulle räcka för en såpass liten tomt.
-Uppenbarligen inte, konstaterade jag.
-Jo, men man måste ju stänga av den om det regnar också blev svaret på det, för den här modellen tål tydligen inte regn.

Det roliga var att deras granne, som köpt en likadan en vecka senare, hade finfint klippt, så han hade tydligen ställt om sin :)

(vet inte vad det är för modell, men en billig variant som klarar max 20 graders lutning)
 
Min klipper må-fr 22-12 och lördagar 22-08 (möjligen 07?).
Funderar på att låta den vila onsdagar också, men pga torkan växer gräset knappt o har inte vågat ta bort än.

Nu har jag iofs bara en gräsyta på 350-400 kvm och klipparen ska klara 1000, (Vilket innebär, enligt mina beräkningar, att den tar hela grämattan varje dag, 56kvm/h x 7h klipptid är ca 400 kvm)
Men 800 kvm beror ju på vilken kapacitet klipparen du köper klarar, ju större yta klipparen klarar desto kortare klipptid, desto kortare klipptid desto mer sparar du på maskinen.
 
Ja, det förståss, men jag blev så konfunderad över att den var förinställd på 2 timmar måndag till torsdag och att butiken sade att det var bra så. Varannan dag kan jag acceptera, men klippa fyra och vila tre? Särskilt som den som sagt inte vill klippa i regn (den stänger visst av sig själv), då är ju risken stor att det inte blir klippt på ett par veckor om det slår fel.
 
Inte fn ska man behöva ha en taskigt klippt gräsmatta för att klipparen råkar vara förinställd på en viss tid. Man ökar klipptiden tills man är nöjd med resultatet. Vid torka och framåt hösten kan man minska tiden. Tiden är ju justerbar av en anledning.
Vår klipper även i regn men kladdar ner sig med gräsklipp.

Om sen grannen är nöjd kan du bara grattulera.
 

Bästa svaret

Korvgubbe
Självklart kan, och bör, man ändra klipptiderna så att det passar både tomten och livet. Allt annat är direkt felaktigt.
Att den är förinställd på något är ju självklart, men det låter märkligt lite det du säger, jag har för mig att min (Gardena) var förinställd på "max". Å andra sidan kan det finnas modeller som är förinställda på "minimum".
Vad det gäller regn så tror jag att de flesta, om inte alla, klippare på marknaden tål att köras i regn. Dock ska man ju vara medveten om att precis som med alla andra former av gräsklippare så blir resultatet därefter, vilket är anledningen till att vissa robotar har regnsensor.
Funderar ni på en robotklippare tycker jag absolut ni ska köpa en, bättre investering i livskvalitet är svårt att hitta! Se bara till att ni är ärliga med er tomt så att ni inte köper en "för liten" klippare, annars är det ni som ser ut som fyllot ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, vi har en slänt med över 30 graders lutning, så den är inte aktuell för oss. Vår tomt är dessutom mindre (max 400 kvm gräsmatta), så jag håller på att försöka övertala närmaste grannen om att vi ska köpa en ihop :)

Den där andra grannen vill gärna lita på säljare, han är själv försäljare och skulle aldrig säga nånting tokigt menar han, så han var väldigt enveten först om att de ju måste veta bäst i butiken. Tills jag påpekade att deras grannes gräsmatta såg bättre ut fast de köpt en likadan senare. Gissar att han kollade vad han ställt in sin på :)

Alla andra jag känner som har robot har ju mycket större gräsmattor, så deras tider går ju inte att rätta sig efter.
 
Vi har en Husqvarna som precis som en Gardena från början en schema med 24 h klippning/dygn så det var bara att ändra klipptiden. Vi har ca 800 - 900 m2 gräsmatta och roboten klipper mån - fre kl 21 - kl 12, tar vila på lördag och klipper kl 21 - 07 på söndag.
Innan du köper din robot, ta reda på vilka robotar grannarna har så att det blir möjligt att de inte stör varandra. Som tex att din grannes robot kommer in i din tomt och stannar...
 
Det var kanske bara en klen ursäkt för att inte framstå som dum att inte veta att klipptiden kunde ändras :D

Vi har ca 500 kvm tomt med en klippare som klarar 1000kvm. Den går 2000-0800 måndag-lördag och vilar söndag. Jag tror vi skulle kunna minska klipptiden något utan försömrat resultat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har en klippare som ska klara 800m2 och har en tomt på drygt 300m2. Jag har den igång 7 timmar om dagen, 14-21. Det kan vara någon tuss ibland kvar på de lite svårare ställena på tomten...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.