Hej,

Bor idag i ett utav 70-talet massproducerade två vånings kedjehus där man totalt glömde bort ljudisolering och värmeisolering.

Jag behöver råd/hjälp med följande:


Idag så är det väldigt lyhört mellan över och undervåningen. Jag har kollat hur mycket isolering det finns i bjälklagret och det är ca 7 cm. Luftspalten är ca 25 cm. Kan jag fylla ut hela bjälklaget eller behöver man en luftspalt för att dämpa ljudet. ? Är det bara att såga upp golvspånet på övervåningen och fylla?
 
7cm är verkligen inget att hurra över..

en 5 cm luft spalt är nog bra.. Tror det dämpar en del ljud

är det spån som ligger där i dag?

Om möjligt försök att få bort det!! Då spån isolerar Jätte dåligt. 15cm Spån isolerar lika bra som 7 cm Miniralull..

 
Nope! Det finns inte ett enda spån. endast 7 cm mineralull.
Jag hoppas även att värmen kommer att stanna kvar på undervåningen om jag utför denna åtgärd. Idag så kan det skilja 5-7 grander mellan de båda planen.
 
Tunet skrev:
Hej,

Bor idag i ett utav 70-talet massproducerade två vånings kedjehus där man totalt glömde bort ljudisolering och värmeisolering.

Jag behöver råd/hjälp med följande:


Idag så är det väldigt lyhört mellan över och undervåningen. Jag har kollat hur mycket isolering det finns i bjälklagret och det är ca 7 cm. Luftspalten är ca 25 cm. Kan jag fylla ut hela bjälklaget eller behöver man en luftspalt för att dämpa ljudet. ? Är det bara att såga upp golvspånet på övervåningen och fylla?
Isoleringen i sig är inte ljudisolerande. Träbjälklag överlag är totalt värdelöst när man talar ljud. Detta pga för liten vikt osv. Sen kommer nästa pilsner. Vilken typ av ljud vill du ha bort? Förmodligen både steg och luftljud. Stegljud= När man går luftljud=tal som "!läcker" ner eller upp.

Åtgärdar man det ena så hjälper man indirekt det andra. Mot stegljud föreslår jag att man lägger ett flytande golv på övervåningen. Detta kan du gör apå olika sätt. Vill man göra det stora programmet som rekommenderas så börjar man med att riva samtila golv vad de nu består av. Men du skall ner till bjälklaget. Mellan bjälkarna lägger du ytterligare en 70 mm isolering. det räcker att fylla ca 1/3-del av ett ytrymme i vägg/bjälklag för att ta hand om de inre resonanserna. 2 du lägger på reglarna en epdm-gummi för golv. Finns hos bygghandlare av rang eller snacka med en återförsäljare av spånskivor. På detta lägger du ett flytande spångolv av 22 mm spånskiva. Därefter parkett eller linoleum eller va du nu önskar. Detta minskar stegljudet markant och så också luftljudet. Vill du ha bättre kvalitet så kostar det för mycket och är inte försvarbart inom en och samma bostad.
Ett annat förslag är att du skruva spån i bjälkarna ocvh lägger ett ROT-golv flytande på detta. alltså 12 mm spån sedan parkett matta osv. båda förslagen innebär förhöjd golv höjd med ca 20mm så glöm inte att lyfta dörrkarmar alt. kapa dörrar efteråt.

Du kan öka på båda förslagen genom att göra ett sänkt undertak på undervåningen. bygger totalt 10 cm men det går att krypa ned till 65 mm om man vtycker man har tid att hålla på längre med taket. Konstruktionen består av dubbelgips, hattprofiler (Stålregel för tak) 45 isolering och detta kostar runt 200 spänn kvadraten ungefär exkl. arbete inkl arbete ligger det på 500 ungefär. Golven går lös på säg 250 för underarbeten med isolering, epdm gummi och spånskiva.

 
Tackar :D Bara att börja slita i helgen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.