Hej!

Vad säger ni, är det svårt att själv riva en stuga inför nybygge?
Om man ger sig på detta, hur lång tid tror ni själva rivningen kan ta?
Var börjar man, vilken ordning ska man ta allt i?

Fakta;
Ca 30-35 m2
Oisolerad
Huset är ca 60 år gammalt
El och vatten finns
Badrum saknas
Plintgrund
Trähus med fönster i enkelglas
Eldstad med murad skorsten
Plåttak

Saknar helt erfarenhet av rivning.

Hälsar Der Alte
 
Ring annars brandkåren och fråga om de vill ha ett övningsobjekt. När det svalnat så städar du tomten på ett par dagar i en container.
 
Med grannens baklastare ca 30 min :)
 
Välkommen hit! :)

Stäng av vatten och el till huset först och främst!
Börja uppifrån och ner... Se till att taket håller innan ni kliver på det dock!
Fundera på hur det påverkar tomten med "skräp". Om ni vill hålla det rent så plocka ner ev. takpannor och ta ut fönster utan att de går sönder.
Hyr en container och ställ den så nära som möjligt.
Rejäla handskar, andningskydd och skyddsglasögon på. Stort bräckjärn (finns på biltema t.ex.), kofot, slägga, hammre och tigersåg är bra verktyg att ha!
 
Tack! Jag har tjuvläst detta forum i så många år, så det kändes dags att bli medlem....:):)

Baklastare har varken jag eller grannen......;), brandkåren ska jag kolla med. Tror mig dock ha läst nåt om att det inte är så smart om man ska bygga på samma plats igen?

Jaa, eftersom vi tänkt bygga nytt på ung samma plats så måste allt ske under bra former.
OK, börja med taket alltså. Är det innerväggar sedan då? Och därefter brädor på en av ytterväggarna och gå runt huset tills bara stommen är kvar? Eller?
 
O
Motorsåg!
 
Odjuret skrev:
Motorsåg!
Fast motorsåg i "okända" väggar/tak kan vara lite farligt... Hugger den i något eller kedjan går av kan det sluta illa...
 
Der Alte skrev:
Tack! Jag har tjuvläst detta forum i så många år, så det kändes dags att bli medlem....:):)

Baklastare har varken jag eller grannen......;), brandkåren ska jag kolla med. Tror mig dock ha läst nåt om att det inte är så smart om man ska bygga på samma plats igen?

Jaa, eftersom vi tänkt bygga nytt på ung samma plats så måste allt ske under bra former.
OK, börja med taket alltså. Är det innerväggar sedan då? Och därefter brädor på en av ytterväggarna och gå runt huset tills bara stommen är kvar? Eller?
Låter som en bra plan!
Det kan vara bra att lägga ut presenningar eller markduk runt huset om ni vill hålla marken ren. När allt är klart är det bara att vika ihop dem och köra till tippen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det låter i alla fall som att ni tror en oerfaren gubbe klarar av detta själv...........
Är det nån som vågar sig på en gissning hur lång tid det kan ta för 1 person att göra detta själv?
Själva rivningen alltså, förutom den tid det tar att forsla bort allt som blir!
 
Jodå, det ska gå bra. Ta det försiktigt i början bara när du har grejer som kan falla på/över dig!
Köp ett par skyddsskor med stålhätta och sulskydd (mot spik) på Biltema eller Bauhaus e.dyl. De ger ett bra skydd!
Orkar du stå i fulla dagar ska det inte ta mer än 2-3 dagar att få den jämn med marken om där inte är någon betong som måste bilas.
Tänk på att ta allt i lagom bitar för transport direkt och lägg inte i stora högar!
 
Tack för råd, det låter som att jag ska ge mig på detta! Sparade pengar kan jag lägga på nya huset, känns mycket roligare :)
 
Skänk bort huset på blocket. Enklast och billigast. Eller flytta det till en annan del av tomten och ha som förråd/gästhus.

Murstocken är nog svår att flytta så den får du troligen bila ner.

Tar du en kranbil så kanske du kan lyfta huset rakt upp över murstocken om du sågar loss den först. Då kanske den går att flytta med (även om jag inte tror på det själv).

Det blir rätt mycket sopor av ett hus. Räkna med många lass till tippen om du inte kör med container.
 
  • Gilla
Sodrbrg och 1 till
  • Laddar…
60 år gammalt, ej vinterisolerat och enkelfönster (låter som en beskrivning av mig själv.....:D)......Tänkte att ingen ville ha det, känns gammalt inne. Och du har rätt med öppenspis och murstock, är nog hopplöst att bara lyfta huset. Men ska fundera på om jag ändå lägger ut det på blocket!
 
Jag tycker att det låter jättemysigt. Och som ett bra gästhus tre säsonger om året. Visst kostar det en slant att hålla det uppvärmt höst och vår, men man har väl oftast inte gäster mer än några dagar i stöten och då kanske man kan ta att uppvärmningen kostar några kronor i timmen. Vintertid går det säkert att hålla varmt också om man lägger i ett rejält lass ved och kopplar in en fet byggfläkt på 16A trefas. Har man bara tillräckligt effekt går det att hålla det mesta varmt. Man kan ju t.ex. värma upp ett helt militärtält (bestående av ett lager oisolerat tyg) med en kamin.

Tydligen går det att flytta murstocken också. Jag vet inte hur man gör det på ett bra sätt.

Hur ser huset ut under? Står murstocken på marken?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
O
Måste vara lite negativ kände jag...
(Bara för att mitt förslag om motorsåg röstades ner :p ) :p :D
Vad säger kommunen om att riva själv? Ibland kan de vara kinkiga. tänk på att det behövs rivningslov. Du bör nog vara nån mer åtminstone om du ska riva.... Hyr en container...

Tänk på att det är kul att riva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.