@byggarätt, om du tittar på bilderna så slutar stupröret någon dm över marken några dm ifrån den aktuella markskruven.
Det är TS som skriver att han ska dra stupröret till dränerings-/dagvattenbrunnen som finns under altanen.

@Otsef, markskruven som används ska skruvas ner i befintlig mark, man börjar med att göra ett litet spetthål sedan skruvar man ner markskruven till det djup man vill. Markskruven ska även vara så långa så att dom går ner en bit i frostsäkert djup.
Om man börjar gräva runt markskruven för att isolera runt dom så tappar markskruven kontakten med marken, det är kontakten med fasta marken som gör att markskruven klarar av att hålla stora vikter.
I TS fall så är inte marken fast pga takavvattningen hamnar precis vid plinten.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag hade grävt ett par rejäla hål och gjutit egna plintar med ställskruv. Se till att pumpa upp konstruktionen någon cm över det du vill den ska hamna på för det lär sjunka/sätta sig lite igen när du släpper på stämpen.

Ang dräneringen så har du ju ett hörn på huset där du förmodligen har kopplat takavrinningen på dagvattnet. Gräv upp det röret och sätt en t koppling med 30 graders lutning sen gräver du ett dike under altanen och slänger i ett 110 rör och kopplar på det på altanens avrinning.

Lycka till
 
Jag hade dragit i 1-2 träskruv med sexkantskalle mellan markskruv och pelare och varit nöjd med det. Blir det mer sättningar så kan man lossa skruvarna och justera upp altanen med stämpen igen nästa år.

Att en markskruv sätter sig några centimenter är inte särskilt konstigt. Jag råkade ut för samma sak med en plint på min friggebod. Plinten står i utfyllt material. Tog en halvtimme att justera upp det några centimeter och flytta skruvarna.

Att dra omavloppet lite snyggt kan aldrig vara fel heller. Vatten i marken underminerar ju bärigheten.
 
  • Gilla
andtobbe
  • Laddar…
Prova att hissa ca 10 mm ytterligare. Det borde inte innebära några problem för fönster och dörrar.
Sätt därefter en kil, och skruva fast med fransk skruv i markskruven. På så sätt kan du tillåta ytterligare en liten sättning. Försök även att leda bort regnvattnet.
Häll därefter koll, så sättningen tycks avstanna.

Gör den inte det, måste du ta bort skruven, och ersätta den med en gjuten plint.
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.