Hej fina forumvänner. Jag byggde ett Eksjöhus med start hösten 2013. Jag tror jag har material och bilder till en hel bok med hårresande exempel på hur man inte bygger hus.

Just nu kommer jag inte att nämna vad entreprenören heter. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att jag är en ovanligt jobbig och irriterande kund som lägger mig i saker som jag vare sig har kunskap om eller inte har att göra med. Därför får entreprenören heta just "Entreprenören från Halmstad" tills vidare.

Mitt första inlägg handlar om isoleringen av ventilationen.

Jag har själv gjort en tvåårsbeskiktning och en av punkterna är att isoleringen av frånluftskanalerna inte är fackmässigt utförd.

På ritningen är föreskrivet att isoleringen av frånluftsrören ska utföras med 80mm Lamellmatta. Eksjöhus har anlitat Ahlsell som levererat Industrirulle ProRox MA920 ALU SC. Den ena sidan är belagt med armerat och PE-förstärkt alu-folie.

Enligt Rockwools monteringsanvisningar så ska Isoleringen kapas i 1 meter breda bitar så att den precis når runt röret. Lamellmattan fästs med spirallindad förzinkad ståltråd eller bandning. Beräkna ca 6 varv eller 2 band per löpmeter. Fogarna tillsluts med tejp om det behövs.

Rockwool lamellmatta monteringsanvisning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan kan du se lite bilder på hur Entreprenören från Halmstad valt att utföra det. Istället för att kapa lamellmattan i lagom långa bitar har man använt hela längden och virat runt röret. Det är därför också omöjligt att täta den breda skarven. Från början hade Entreprenören från Halmstad tejpat ihop konstruktionen men det har börjat falla isär pga den mekaniska belastningen.

Idag har Entreprenören från Halmstad varit här och "åtgärdat" problemet genom att vira runt en ståltråd (ca ett varv per meter utan omslag). På hälften av rören har Entreprenören från Halmstad använt en koppartråd! (Man tager vad man haver...) I övrigt inga åtgärder.

Entreprenören från Halmstad menar på att

  1. Det är så här vi brukar göra
  2. Det gick igenom på slutbesiktningen. Därför är det korrekt utfört.

Jag tyckte att jag gav Entreprenören från Halmstad en chans att åtgärda något som blivit fel. Nu har han fått den chansen. Därför kan jag nu lägga ut bilder på hur det ser ut.

Nedan hittar ni lite bilder från hur det ser ut före komplettering med ståltråd/koppartråd. Min fråga till er fina forumvänner är om det är jag som är dum i huvudet och onödigt gnällig kund-j-l eller om det kan vara på det sättet att Entreprenören från Halmstad försöker lura mig.

DSC_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Det här är något av det värsta jag har sett och hört, jag är mållös. Eksjöhus anses vara en av de bättre hus producenterna.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Om jag vore dig skulle jag även reklamerat slutbesiktningen. För de missade väl detta då?
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
sune73 skrev:
Om jag vore dig skulle jag även reklamerat slutbesiktningen. För de missade väl detta då?
Bra idé. Det kan man ju faktiskt göra. De missade detta helt vid slutbesiktningen. Jag har skickat över lite bilder till det företag som gjorde slutbesiktningen och de ska återkomma i veckan. Vi får se vad de kan hjälpa mig med.
 
Redigerat:
Otto-Von-Stern skrev:
Det här är något av det värsta jag har sett och hört, jag är mållös. Eksjöhus anses vara en av de bättre hus producenterna.
Tack för ditt stöd. I rättvisans namn så måste jag säga att Eksjöhus inte gjort fel i detta fallet utan det är generalentreprenören som byggt huset och utfört arbetet. (Entreprenören från Halmstad)
 
Jag är igen expert, men de ser ut som någon hemmapulare har gjort det. Ser inte direkt fackmannamässigt utfört. Så jag skulle med all rätt kräva gör om gör rätt.
//Tobben
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Dom fastigheter jag varit i genom mitt yrke har aldrig sett ut så här. Det här är ju rena rama skämtet (om än ett väldigt dåligt sådant) och de allra flesta isoleringsjobb jag sett på ventilationskanaler och värme-/kylrör på skolor, daghem, kontor, sjukhus o.s.v. har alla varit fackmannamässigt utförda och då ser det definitivt inte ut så som på dina bilder...
Visst kan det förekomma mindre snygga jobb ibland men så är det ju bland yrkesmän, en del har det där lilla extra i fingertopparna och en del andra inte. Men aldrig att någon har lämnat detta resultat efter sig.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Entreprenören från Halmstad sa ju till mig idag att "Det är så här vi brukar göra". Han skäms inte för jobbet trots min reklamation och efter att ha virat några varv med ståltråd samt koppartråd (f-n ståltråden tog ju slut!) så gick han hem igen. :rolleyes:

Undrar om det ser likadant ut i de flesta Eksjöhus byggda i Halland...
 
att han använder koppartråd är inget fel dock. Koppartråd är bara dyrare, därav rekomenderas ståltråd.
Men isoleringen är rena skämtet och skall reklameras, samt göras om.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Personalen hos entreprenören lär ju inte ha varit yrkesutbildad, eller? Någon uppfattning om det?
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Personalen hos entreprenören lär ju inte ha varit yrkesutbildad, eller? Någon uppfattning om det?
Troligen inte någon som helst utbildning eller kunnande. En fackman lämnar inte ett sånt jobb efter sig.

Antagligen någon annan yrkeskategori som "extraknäcker" med detta för att entreprenören skall slippa köpa in och betala en annan riktig firma för att göra jobbet på rätt sätt.
 
  • Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Personalen hos entreprenören lär ju inte ha varit yrkesutbildad, eller? Någon uppfattning om det?
Det är företagets ägare som själv varit här och lindat ett par varv ståltråd (ca ett varv per meter!!!) runt det reklamerade arbetet varefter han redogjorde för att nu är arbetet klart och därmed fackmässigt utfört. Utbildning är omöjligt för mig att spekulera om men han är ju läskunnig, det vet jag.
 
Som husägare i Halmstad så har jag själv råkat ut för byggare som inte håller måttet, har till och med drivit ett ärende till tingsrätten med allt vad det innebar.
Nu för tiden är man alltid försiktig när man anlitar en firma och referenserna och ryktet är såklart viktiga faktorer att kolla upp.
I detta fallet så skulle gärna jag vilja veta vem du anlitat så att jag inte väljer samma och åker på en nit till. Som hantverkare idag så får man vara beredd på att bilder på slutresultatet sprids på nätet och så länge man låter bilden tala och inte smutskastar enskilda anställda så har man inte gjort något fel.

holst1966
 
knorrhane skrev:
Det är företagets ägare som själv varit här och lindat ett par varv ståltråd (ca ett varv per meter!!!) runt det reklamerade arbetet varefter han redogjorde för att nu är arbetet klart och därmed fackmässigt utfört.
Det var ju ganska uppenbart att det var så det låg till. Entreprenören tar diverse genvägar där han anser att man kan ta genvägar och gör sådant på egen hand (fast han borde avstå) för att slippa köpa in tjänsten. Han sparar ju in några kronor på det förfarandet och verkar tydligen komma undan med det också och gick det förra gången så är det klart att han försöker nästa gång...och nästa.
 
Anders.H skrev:
Som husägare i Halmstad så har jag själv råkat ut för byggare som inte håller måttet, har till och med drivit ett ärende till tingsrätten med allt vad det innebar.
Nu för tiden är man alltid försiktig när man anlitar en firma och referenserna och ryktet är såklart viktiga faktorer att kolla upp.
I detta fallet så skulle gärna jag vilja veta vem du anlitat så att jag inte väljer samma och åker på en nit till. Som hantverkare idag så får man vara beredd på att bilder på slutresultatet sprids på nätet och så länge man låter bilden tala och inte smutskastar enskilda anställda så har man inte gjort något fel.

holst1966
Jag skickade dig ett PM med uppgifter. Om jag får bekräftat att det inte är mig det är fel på utan att det är Entreprenören från Halmstad som försöker att blåsa mig så finns det ju egentligen inget som hindrar att jag nämner företagets namn här i tråden. Men innan jag gör något sådant så ska han ha fått alla chanser och jag måste vara 100% säker att jag inte är "ute och cyklar" ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.