Hej

Jag försöker bygga passivhus, genom googlingar, detta forum och en jäkla massa klurande.
En av metoderna som används för detta är att ytterväggen är uppdelad i ytterstomme och innerstomme som är separata, med ca 10-20 cm emellan (med isolering) för att bryta köldbryggan helt.

Var på djupet fönstren ska sitta finns det delade skolor kring - men i vårt fall så sitter fönstren på mitten av djupet, ca 17 centimeter in utifrån sett. Några fönster sitter redan på plats, men de flesta ska i under detta år.

Medan jag bygger huset sakta men säkert (det tar några år) så hinner jag komma på bättre lösningar efter hand.

Tidigare har jag helt enkelt byggt mer stomme runt fönstren, alltså i stora drag byggt en ruta som sedan sitter fast i någon av de två stommarna, ibland inre, ibland yttre, beroende på omständigheter.

Men nu har jag börjat fundera på något annat.

En kollega bygger hus med cellplastblock. Det finns inga reglar alls, självbärande cellplast med någon typ av betongklädnad på utsidan.

Det fick mig att fundera på följande:

Kan jag ställa fönstret på cellplast? Rimligtvis behöver det vara en väldigt stark modell för tunga fönster. Om fönstret står på distanser för att ligga i våg osv så får man kanske fördela ut tyngden mha någon tunnare skiva.

Jag vet att cellplast kan vara väldigt stark, t.ex. den jag har under husplattan, men jag känner inte till om skivorna nödvändigtvis är starka när det står på högkant. Kanske är tryckkänsligheten olika i olika riktningar på skivorna.

Det jag vill undvika är att bygga in onödigt mycket reglar runt fönstren. Samtidigt så lär man väl ha något att fästa smygar på både in och utsida i. Men där kan man ju kanske montera en plyfa som går hela vägen inifrån och ut, som man sedan sätter invändig, samt utvändig beklädnad på.

Har ni tips, tankar och erfarenheter?

Tack!
 
K
Jag tänker att reglar ändå är det smartaste. Det du borde kunna göra är att gå ner en dimension och fylla ut resten med frigolit.

Jämför med villavarms konstruktion;
http://villavarm.se/villa-varms-vaeggar-och-tak

Att sätta en obruten plyfaskiba borde ge större köldbrygga
 
Redigerat:
Hej

Tack för svar, om än sent.

Jag har (någorlunda) koll på deras struktur, de är en av mina inspirationer från första början.
Däremot ser jag inte riktigt hur deras modell förklarar hur jag kan göra med fönstren.
De sätter ju själva (enligt vad jag ser av bilder) fönstren längst ut, vilket är en väg jag inte tror på (och garanterat inte kommer välja).

Men andra kreativa ideer?

Plastfönster, som jag har köpt, har ju små bleck man monterar dem på, vilket möjliggör ett visst avstånd ut från väggreglarna, vilket löser sidorna rätt bra.

Jag fantiserar om kul lösningar som att dra två gängstänger mellan ytter- och inner-konstruktion så får fönstret stå på dessa. Det skulle kunna vara stabilt. Dock går de ju hela vägen på djupet...

Jag är öppen för att experimentera lite, så länge i historien har gjort det lika, utan allt för dåliga resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.