En stor andel av husen som byggs idag har inte ens papp...

Mina pannor, som är 16 år gamla, grusar också av sig. Min papp är snustorr även när det har hällregnat. Och ärligt talat tror jag inte det händer så mkt med den så länge man inte rör den för mycket. Det är inte svårt att ställa en stege mot takfoten och skjuta upp två pannor och se på skicket på pappen med egna ögon. Ser den inte alldeles sprucken ut är den antagligen funktionsduglig. Kika samtidigt att inga pannor är spruckna eller ligger fel. Har man känsliga punkter som typ takfönster bör man vara extra vaksam.

Med kallvind kan man se om det börjar läcka någonstans. Även nya tak bör man hålla under uppsikt.

Självklart ska man göra så att man själv känner sig bekväm. Men byter man saker för att en besiktningsman skriver årtal för att hålla sin egen rygg fri kan husägandet bli bra mycket dyrare än nödvändigt.

Ps. Du borde läsa Anders tråd om du tänker att programmerare inte kan snickra själva!
 
Kolla pappen själva.

Man brukar säga att papp håller i 40 år men den kan hålla mycket längre i praktiken. Dessutom är det inte slätt tak som är problemet utan framförallt genomföringar och ränndalar som är svaga punkter. Det är där läckage brukar uppstå. Uppstår ett litet läckage kan man göra en punktrepareration. Råspont tål också en hel del fukt innan den blir skadad på allvar.

Har ni inga läckage på vinden, och har möjlighet att inspektera, så byt inte taket.
 
  • Gilla
Simon F och 1 till
  • Laddar…
J
Nej vi har inga läckage på taket. Men om det börjar läcka in, har det inte gått för långt då?

Vi velar fortfarande... Inga pannor är dåliga eller spruckna. Pappen enligt försäljaren såg bra ut. Visst jag kan gå upp och kolla själv också. Men vet inte direkt hur det ska se ut.

Lägga 50 000 på att rengöra taket och försegla det. Och förhoppningsvis håller det i 20 år, men då kommer pappen under vara 58 år...

Eller lägga 150 000-200 000 och byta allt på taket om 5 år (om det håller så länge?), papp och pannor...

Svåra beslut...
 
  • Gilla
Gstfoto och 1 till
  • Laddar…
Oj. Jag skulle aldrig lägga 50000 på något sånt! Otroligt att man kan ta så bra betalt för några dagars jobb.

Jovisst har det gått för långt när det börjar läcka. Men i och med kallvind så är det inte så mkt som tar skada så länge det inte går flera år innan ni upptäcker det. Och samma sak kan hända med ett nytt tak, så även där måste man ha uppsikt. Om råsponten blir blöt så ruttnar den inte omedelbart. Och ruttnar någon bräda är det ingen stor sak att byta den när man byter taket.

Ni ska ju själva känna er trygga och bekväma. Jag säger bara att man behöver inte laga saker som fungerar som avsett och kanske gör det i 20 år till.

Om du vill ha hjälp kan du ju ta en bild på pappen och lägga upp här så kan du få en kommentar av någon som har sett andra tak men inte säljer tak... Du kan ju lägga upp en bild på hur pannorna ser ut också.
 
Krilleman
50,000:- för att tvätta och försegla pannorna är det inte värt. Då kan du lika gärna endast lägga nya pannor för halva priset.
 
  • Gilla
Simon F och 1 till
  • Laddar…
Jag har likadana pannor från 1975, I samband med montering av solfångare tog jag ner pannorna och bytte papp och läkt och återmonterade de gamla pannorna, jag tror absolut att min papp hade klarat 10 år till. Att sanden släpper är tråkigt, men är bara kosmetika för att betongen inte ska se ut som betong och påverkar inte livslängden. Lägg inte ner 50 000:- på gamla betongpannor, låt det vara tills ni byter både papp och pannor.
 
hsd
Jag böt papp och reglar/läkt men återmonterade pannorna
mycke jobb men kosttnaden stannade under 20 tusen
 
J
Det är inte pengamässigt som är problemet. Bara vilken strategi vi ska göra. :)

Kan ta lite bilder idag om jag lyckas skjuta in pannorna... Och om jag vågar gå upp. Är lite höjdrädd.

mvh Jessica
 
Hur stort är taket?

Jag tycker också att det verkar tokigt att lägga 50 papp på en försegling av 38 år gamla betongpannor. Det är som sagt billigare att byta pannor helt. Och om man byter pannorna är det hål i huvudet att inte byta papp och läkt på samma gång också.
 
Vårt hus hade förra ägaren gjort en sådan takbehandling på. Taket var från 86. Visuellt sett såg pappen okej ut när man bara kikade under. När vi väl bytte taket så var det uppenbart att pappen var slut ändå. Den var så spröd så den föll i bitar om man bara klev på den. Likaså var läkten klart underdimensionerad så det var löjligt mycket smuts, getingbon och annat skräp i varje fack.

Hade mer än gärna haft förra ägaren till att bjussa mig på de 15-20 000 som han la på att måla ett skittak.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Jessica Lundgren skrev:
Det är inte pengamässigt som är problemet. Bara vilken strategi vi ska göra. :)

Kan ta lite bilder idag om jag lyckas skjuta in pannorna... Och om jag vågar gå upp. Är lite höjdrädd.

mvh Jessica
Lägg inte så mkt på en målning även om du har över!

Papp kan såklart vara spröd och gå sönder när man tar bort den. Det betyder inte att den är otät pm man låter den ligga still!
 
  • Gilla
Tompa_A
  • Laddar…
J
pelpet skrev:
Hur stort är taket?
250kvm med garage. Vi tänkte ta garaget också när vi ändå är igång.
 
Jag röstar i följande ordning:
1: Byta allt
2: Endast köpa nya pannor som ni byter själva (efter kontroll att pappen är ok)

Mvh Anders!
 
J
Hej!

Här kommer några bilder som önskades på pappen och pannor.

Bilden på pappen är från södersidan tagen och tagen från två ställen nära nederdelen av taket.

Klicka på bilderna för att se dem större och bättre...
 
  • 20160628_180258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_180252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_180149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_180257.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_180701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_181159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_181204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160628_180643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hsd
ser inget fel på pannorna, pappen borde klara sig då den skyddas av pannorna, läkten är det lite värre med dock inte akut -håller många år
Tyvärr fixar en takbehandling inte läkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.