Går säkert bra så länge inga byter arbete med varandra, dvs "om du drar vs åt mig så installerar jag el hos dig". Då kan det bli problem.
 
seniorkonsult skrev:
El, vvs, målare, kakelsättare, tätskiktsentreprenör m fl? Arbetsmiljöplan?
Jag släpper inte in någon av dom när jag renoverar. Varför skulle jag skriva en arbetsmiljöplan åt mig och farsan när vi bygger en tvättstuga, friggebod eller vad det nu handlar om. Du pratar om något helt annat än det tråden handlar om.
 
bakterie skrev:
På vilken höjd bör man börja använda sele? Jag har nyligen byggt hakiställning på gaveln med plattformar på 2, 4, och 6m (nock på 8m). Det kändes helt lugnt på 2m, ganska lugnt på 4, men på 6m åkte selen på. Inte en chans att jag var där utan sele innan skyddsräckeramarna var på plats. Borde jag kanske använt sele på 4m också?
Landar du på rygg räcker det med långt mindre än två meter för att det ska kunna gå riktigt illa. Tycker det beror på vad man gör, iaf resonerar jag så för hemma fix. Jag brukar försöka ordna med plattformar etc så att man kan tillåta sig ett snedsteg utan att falla i backen.
 
En vän till familjen dog när han föll från taket till ett mindre uthus. Jag har inte varit där, men som jag har förstått det var fallhöjden bara drygt två meter. Han hade oturen att huvudet slog i en sten då han landade :(

En äldre släkting dog när han beskar äppelträd hemma på tomten. Han fick en gren i huvudet och föll illa.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående är förstås att man alltid bör ha fallskyddsutrustning. Troligtvis ramlar man inte. Och vid lägre fallhöjder överlever man förmodligen, och förhoppningsvis (men alls inte säkert) dessutom utan bestående skador. Men ibland drabbar oturen i flera led och då är det bra att ha gjort vad man har kunnat för att förebygga de värsta konsekvenserna. Som någon påpekade är det dessutom viktigt att inte jobba ensam och att den som är med inte bara kan larma utan också har kunskap i hur man hjälper en person ner om den har blivit hängande i skyddslinan.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
En idé som kom upp idag som alternativ till lina och sele är att lägga ut balarna med väggisolering under arbetsområdet. Inget fullgott skydd men låter som en helt okej kompromiss på 3 meters höjd. Finns det fler kreativa lösningar tro?
 
Mathias ;Så då lägger du tätskikt och drar elinstallationen själv? Det är så fånigt att det räcker med 1 tim arbete om du inte har en entreprenör som står för AMP.
 
seniorkonsult skrev:
Så då lägger du tätskikt och drar elinstallationen själv? Det är så fånigt att det räcker med 1 tim arbete om du inte har en entreprenör som står för AMP.

japp, sådant sköter vi "in house".
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Den dyraste selen på Jula kostar 599:-. Det finns ingen bra ursäkt att inte ha någon tillsammans med verktygsarsenalen.

Nu ska jag bara bli bättre på att använda den även på höjder under 6m.

Så hur får man ner någon som blivit hängande i selen? Jag gissar att i mitt fall räcker det med att utbilda i hur linbromsen fungerar, eller finns det några trick? (Använder selen i princip uteslutande vid ställningsbyggande just nu, och då är linan lätt nåbar från plattformar på ställningen.)
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Att utbilda i hur linbromsen fungerar är A&O (och bra att få tänka igenom och testa greppen medan man står på marken istället för att tvingas göra det först i skarpt läge:)). Vill det sig illa kan ju personen dock vara medvetslös eller ha skadat sig så att den inte kan fira ner sig själv. Det bör stå i manualen till selen hur man firar ner någon annan. Här, på sidan 28, är ett exempel som jag googlade fram nu, det bör väl funka generellt antar jag? http://rib.msb.se/Filer/pdf/616.pdf
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Det finns en sak som ingen har nämnt än. Stress och tidsbrist. Som jag ser det kan pensionären som tar hjälp av brorsan för ett jobb (inga yrkesmän inblandade) ta ganska enkelt på skyddsbiten förutsatt att man tar det lungt. Då kan det vara OK att anpassa säkerheten till en lägre nivå. Skador sker oftast för att man inte tänkt igenom och planerat arbetet på förhand och för att man stressar. Ta god tid på er så minskar skaderisken i motsvarande grad. Aceptera att olika personer jobbar olika fort och med olika säkerhetsnivå.
 
Naskovit skrev:
Skador sker oftast för att man inte tänkt igenom och planerat arbetet på förhand och för att man stressar. Ta god tid på er så minskar skaderisken i motsvarande grad. Aceptera att olika personer jobbar olika fort och med olika säkerhetsnivå.
Du glömde!
Att ej ta för många öl pauser :p
 
Man måste vara praktisk, men skyddsutrustning är ju inte bara till för den som använder maskinen, utan även för de som är runtomkring.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Sunt förnuft utgår från en persons erfarenhet och kunskap och även om man har gjort en sak i många år och har både erfarenhet och rutin så är tidsfaktorn en stor orsak till att man brister i uppmärksamhet och olyckan slår till. Fråga dig och din din anhörige vem det är som ska ringa ambulansen, ta hand om uppgiften att tala om för hustrur och barn om vad som hänt. Vem det är som ska städa undan blod och hjärnsubstans samt vem det är som ska hjälpa dig att bli klar med jobbet under tiden ens förebild och mentor ligger på sjukhuset och latar sig. Säger de att detta inte kommer att hända så, så frågar man efter garantier på detta. Man måste fråga sig om det är värt att bli av med några fingrar eller bryta en arm i ett fall, för att få jobbet klart. Det kan bli dina fingrar eller arm det handlar om eller att det blir du som skadar någon annan. Säkerhet först.:)
 
ghoti skrev:
Med tiden lär vi oss jobba säkert ihop, men nu i början får vi helt enkelt planera in lite extra tid för rådslag inför varje moment. Just tidsbrist brukar ju vara en avgörande faktor, jag blir klumpig och slarvig om jag har bråttom.
Det är väl här du ska börja för att inte riskera att såra svärfar, att påpeka att du blir klumpig när du stressar elelr känner dig osäker med ett moment, så för att du själv inte ska riskera att skada dig behöver han antingen visa i lugn och ro, eller sätta på skydden på de maskiner han tagit bort dem från.

Vad gäller att säkra sig när man klättrar på olika saker är min personliga erfarenhet att jag ramlar om jag ska ha en massa jox, men klättrar som en apa utan. Men maken får stå kvar på backen, han har ingen balans alls. där är man kort sagt olika och ställningarna måste byggas för att passa de osäkraste, men vi som klarar oss utan räckena kan ju klättra upp på utsidan om det går smidigare för oss ;-)
 
Hemmakatten
Vår snickare (med 25 års erfarenhet) ramlade ner från +2 meters höjd och bröt ryggen. Ett under att han överlevde och ett mirakel att han nu kan fortsätta som snickare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.