Hej!

Jag och min sambo håller på att inreda vår övervåning, och har nu spacklat och målat två av sovrummen. Dessvärre inser vi nu att vi helt missat att lägga i remsor i skarvarna mellan gipsskivornas kortsidor i taket. Eller ja, vi visste helt enkelt inte att man skulle använda remsor även i de skarvarna, oops :/

Nu när vi målat spricker alltså färgen, föga förvånande när vi nu insett vårt misstag. Hur åtgärdar man det på enklaste sätt? Kan man spackla och lägga i en remsa i efterhand för att sedan måla på nytt?

Det handlar om ca 3 m skarv per rum som spricker så det känns ju inte som att det borde behöva bli ett jätteprojekt?

Är det lönt att försöka slipa på färgen innan?
 
I vanliga fall lägger man som ni själva nu känner till remsor i skarvarna, och det gör man i samtliga skarvar.

Men om ni nu missat det hela så har ni ju egentligen några alternativ att tillgå.
Antingen målar ni i sprickan varje gång det spricker (en gång per år?).
Lägger i remsa och spacklar utanpå färgen, och gör breda spacklingsområden (så det inte syns så mycket.
Slipar ner färgen i skarvarna och lägger i remsa som om det gjordes från början, sedan spacklar.

Har ni en slipmaskin att tillgå (hyra en slipmaskin modell giraff går bra) hade jag själv valt sista alternativet för det går lite enklare än att slipa för hand, och gjort så på samtliga skarvar sedan lagt i remsa och målat om hela taket för att kunna sova gott framöver :)
 
Slipa ner skarvarna tills ni kommer ner till skivan (eller tillräckligt djupt för att dölja remsan). Lägg i remsa (glasfiberremsa är lättare att få bra) och spackla över. Gå ut minst 10 cm på sidan om remsan kanske 15 cm om ni inte kunnat slipa så djupt.
 
Använd pappremsa så får ni förstärkning i alla led på köpet. När man lägger den på kanter som inte är fasade (vilket ju blir ert fall här, så limma fast den med vävlim (Annars kan man spackla in den), låt torka och spackla sedan ut 30-40 cm så kommer det inte synas.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
nexustwins skrev:
Sätt mikrolit direkt på och måla igen, så spricker det inte. Funkar hur bra som helst för mig. Jag har inga remsor i skarvarna. Jag kör byggmax målarfilt, som är lite grövre.

Då måste du visserligen sätta hela väggarna.

[länk]
Spacklat som vanligt, bara struntat i remsa? Vad för spackel har du använt isf, hur längesen är de du gjorde de? Trähus? Många frågor nu :)
 
En quick fix är att lägga en latexfog och måla om.
 
Antar att det är de raka skarvarna som inte är försänkta, limma dit remsa med vävlim över skarvarna sedan spacklar och slipar du sen får du måla.
Normalt så drar man av kanten på skivorna i skarvarna så det blir en v format fasning som spacklas och slipas sedan vävlimmar man pappersremsa och spacklar och slipar innan målning.
Enligt YBG (Yrkesmässig Behandling av Gipsskivor) skriften 2015.
http://ybg.nu/download.php?file=1420791187wrk4nzasnwvjfzjfbqkuht7fmpi26qps7znkok327.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.