Att falla från 8m höjd gör man ju oftast bara en gång.. lina, absolut vid tak arbeten! Tänk på att det ska vara en typ som alltid är sträckt, typ säkerhets bältes rulle, eller en klätterlina som är lite fjädrande... (som ändå ska hållas rätt sträckt) En bra sele är ett måste med, jag har använt min klättersele när jag är uppe på tak, den typen av sele är dock inte godkänd för denna typ av arbeten!

Jag tror att det är bra att göra en liten riskanalys, innan man ger sig på arbeten, fundera igenom vad som kan gå fel och hur man minimerar riskerna
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Idiotiskt. Dumdristiskt att "veta" att man inte kan halka, snubbla eller att en sågklinga spricker. Tyder i stället på mycket dåligt omdöme. Tufft..fingrar, öron och lösögon kanske finns på Buttericks?
 
AGA, nej säkerheten ligger inte i skydden. De åtgärderna föreskrivs i lagen. Det är alltså brottsligt att inte använda de som krävs/finns!
 
S
seniorkonsult skrev:
AGA, nej säkerheten ligger inte i skydden. De åtgärderna föreskrivs i lagen. Det är alltså brottsligt att inte använda de som krävs/finns!
Som privatperson kan du göra vilka dumheter som helst utan att det blir olagligt.

Även som egenföretagare får göra lite hur som helst. Min chef får såga utan skydd, hoppa mellan taken, sniffa thinner etc. utan påföljd men han får inte låta någon av sina anställda göra samma sak.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S
seniorkonsult skrev:
Men, det blir nog ändring när Arbetsmiljöverket eller byggnadsnämnden kommer på oanmäld inspektion. Då blir det du som ansvarig som får böter och kanske arbetsstopp på gr av avsaknad av skydd.
Sannolikheten att Arbetsmiljöverket kommer på inspektion är väldigt låg. De har ju knappt tid att göra sina planerade besök.
 
Inför varje jobb, ta en stol/pall/verktygslåda och sätt er ner i 35 sekunder, tänk igenom arbetet, fundera på riskfaktorer, prata om dem och sätt sedan igång. Skulle alla göra det så skulle olyckor reduceras kraftigt tror jag. Ibland är det ju inte ens egen verksamhet som orsakar olyckan utan det är när flera kockar blir inblandade som krockar kan uppstå.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Sannolikheten att Arbetsmiljöverket kommer på inspektion är väldigt låg. De har ju knappt tid att göra sina planerade besök.
Jo, så är det.
Notera dock att när det händer något så räknas du som chef.
Med det följer det juridiska ansvaret för att allt gått rätt och riktigt till väga.

// Assar
 
Thomas_Blekinge skrev:
Med den argumentationen behöver man inte heller använda bilbälte, motorcykelhjälm, flytväst mm. Felaktigt hjältemod i mina ögon.
De är en lite men betydelsefull skillnad när det gäller "att bygga" resp anv bilbälte, mc.hjälm etc..
På vägen är du beroende av alla idioter runtom som kör på vägen, ett tillstånd du inte kan råda över, ANDRA är alltså inblandade..
"Bygga" , då sköter du säkerheten själv, för dig själv..
Jag anv alltid skyddsutrustn och hjälm när jag hojar..och bilbälte i bilen (vilket räddat mig en gång)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Och ingen annan än du själv jobbar på bygget? Inget kan falla eller blåsa ned på någon? Ställning rasar, virkestrave faller, mm mm.
 
seniorkonsult skrev:
Och ingen annan än du själv jobbar på bygget? Inget kan falla eller blåsa ned på någon? Ställning rasar, virkestrave faller, mm mm.
Vi pratar om renovering av en villa i privat regi här. Det är ett par personer inblandade. Givetvis har man då inte samma säkerhetsrutiner som på ett större bygge där hundratals människor rör sig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det räcker med att det finns en (1) som får lön��.
 
Vi pratar om hemmarenoveringar inom familjen. Ingen får lön.
 
El, vvs, målare, kakelsättare, tätskiktsentreprenör m fl? Arbetsmiljöplan?
 
Om vi nu ska reda ut begreppen lite grann, så handlar det om ett frivilligt samarbete i privat regi, totalt är vi 4 personer inblandade. Ingen får lön och alla får lämna stället när som helst. Min önskan är att alla kommer ut oskadda på andra sidan av projektet, tidsplanen är sekundär. Har stött på en del säkerhetsarbete i jobbsammanhang men där finns det ju lagar och avtal som styr och jag skiter i om entreprenören gillar mig eller inte, reglerna ska bara följas. I det här sammanhanget finns det ju en del mjuka värden att värna om så då är jag mer mån om att gubben själv ska vilja jobba säkert, inte bara för att jag kräver det. Tråden handlar således mer om sociala aspekter än om att bryta ner arbetsmiljölagstiftningen i molekyler.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
På vilken höjd bör man börja använda sele? Jag har nyligen byggt hakiställning på gaveln med plattformar på 2, 4, och 6m (nock på 8m). Det kändes helt lugnt på 2m, ganska lugnt på 4, men på 6m åkte selen på. Inte en chans att jag var där utan sele innan skyddsräckeramarna var på plats. Borde jag kanske använt sele på 4m också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.