Hej

*Om mitt inlägg är placerat i fel forums kategori får admin gärna flytta detta rätt :)*

---------------------------------------------------------

Som topic lyder så är jag på gång att byta staket runtom tomten, vilket material ska jag välja? På mitt förra hus så köpte jag "rå spont" och sedan sa säljarna åt mig att jag skulle impregnera alla plank och sedan måla. Detta blev ett väldigt dyrt och tids krävande moment och det var bara för en skärmvägg på 3 m samt ett staket på 5 m.

Jag tänker mig att det bör gå lika bra att köpa samma material och sedan satsa på en dyrare färg som är vädertålig? Då kan jag måla allt på plats alt grunda innan jag kapar upp allt och sedan slut måla på plats.

Bygga med tryckimpregnerat så går det väl inte att måla närmare 1-3 år utan att färgen släpper? Och det känns som ett dyrare alternativ!

Mottages era tips och erfarenheter av staket byggen, gärna lite bilder för inspiration.

Tack
// Aleks
 
Redigerat:
Råspont tycker jag är dumt till ett staket. Onödigt jobb att kapa port not och fjäder på varje bräda. Optimalt tycker jag är 4sidigt sågad i furu men är det svårt att få tag i så duger vanlig klädselbräda i gran. Ta inte tryckt om du ska måla.
 
Redigerat:
M
Det beror ju lite på vad man vill ha för still. Vill du ha det billigt så är ju sågad furu och slamfärg ett bra alternativ.
Linoljefärg är ett annat.

Jag målade en grind på 2x1m med 0,5L färg och då har jag drygt 4dl "grundfärg" kvar. Grundfärgen blandades av färg och linolja (30/70%, färg/olja).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.