Ser också den risken, i synnerhet om man försöker prispressa jord som levererad på flak/big bag. Det är ganska lätt för leverantören att leverera "smutsig" jord med diverse bisatser. Upptäcks ju dessutom när jorden är på plats - svårt att ångra sig då. Parkslide vill ingen ha :(

Av ovanstående anledning har jag kollat på företag som i huvudsak arbetar med jord, snarare än åkerier. Då tycks två m2 anläggningsjord på big bag kosta ~3000 kr inkl leverans (samt 45min avställningstid). Jorden kostar ca 900/m2 och frakten 1300kr. Det blir tydligt hur oekonomiskt det är att beställa små volymer.

Problemet är att det då krävs asfalterad yta för att lastbilen ska kunna ställs av med kran. Tillbaka på ruta ett...
 
Bauhaus säljer trädgårdsjord på helpall för 899 http://www.bauhaus.se/5-x-tradgardsjord-40l.html 54påsar borde bli 2160liter. Hyr ett bra släp och kör hem i omgångar.

Om du beställer nåt med leverans så kostar lastbilen ofta lika mycket som det som levereras och det brukar löna sig att beställa hela flak ~13ton.
 
Problemet med träggårds- eller plant-jord är att det är så mycket torv och lite sand/lera så den är för lätt för utfyllnad. Måste vara anläggningsjord.
 
  • Gilla
Eribe
  • Laddar…
T
Eribe skrev:
Ser också den risken, i synnerhet om man försöker prispressa jord som levererad på flak/big bag. Det är ganska lätt för leverantören att leverera "smutsig" jord med diverse bisatser. Upptäcks ju dessutom när jorden är på plats - svårt att ångra sig då. Parkslide vill ingen ha :(

Av ovanstående anledning har jag kollat på företag som i huvudsak arbetar med jord, snarare än åkerier. Då tycks två m2 anläggningsjord på big bag kosta ~3000 kr inkl leverans (samt 45min avställningstid). Jorden kostar ca 900/m2 och frakten 1300kr. Det blir tydligt hur oekonomiskt det är att beställa små volymer.

Problemet är att det då krävs asfalterad yta för att lastbilen ska kunna ställs av med kran. Tillbaka på ruta ett...
Min leverantör kräver inte asfalt, så det borde väl andra klara sig utan då också?! Tycker även att det låter dyrt?
 
Ok, intressant. Ser att du bor i Stockholm. Vilka beställde du från, vad kostade kalaset och var du nöjd med kvalitén?

Kanon om man kan hitta en bättre leverantör. Uppgifterna ovan gällde för Molnsätra Gård med leverans till Lidingö.
 
Eribe skrev:
Jo, det finns helt klart en begränsning när man hämtar själv. Nackdelen, utöver fraktkostnad, är att jag har en kvasttomt. Finns inte plats att tippa in på min tomt, utan att blockera grannes uppfart med jord. Big bag funkar (de kan lyfta över ett staket och lösa kvasttomts-problemet). Då blir jorden visserligen dyr, men man ska inte vara dum-snål.

Begärde in några offerter nu ikväll, får se vad de tar för två m2.
Om du verkligen inte vill eller kan köra släp och rulla skottkärra så kan du kolla med molnsätra gård också. Dom kan "skopa" in jorden en ganska bra bit från lastbilens position.

Jag har själv en rätt otillgänglig tomt utan "gräddfil" in till trädgården så antingen får man lyfta sakerna över en hög häck eller ner för en ganska liten men ändå för tillgängligheten oerhört begränsande trappa om kanske en meter fallhöjd eller så (8 steg).

Jag körde dock med "släp-jord", skottkärra och spång ner för trappen. Det går rätt lätt att styra ner en lagom välfylld skottkärra ner för en trapp.

Jag råkade ha en 1 kubiks Big-Bag liggandes så jag använde den som mellanlager -hyr släp, stressa iväg till jordleverantören, fyll släpet och åk hem fort som fan. Ner med jorden -fort fort fort- från släpet i Big Bagen, kör sen ett jättelass med skräpet du samlat på dig under de senaste månaderna till återvinningen, och sladda sedan in med släpet på macken precis i tid för att få åtnjuta ynnesten av att ha sparat hela100kr för att du inte hyrde släpet ett helt dygn utan bara i fyra timmar. That is how I roll:). Eller så kan man ta det lite mer piano :D.

Sedan kan man i lugn och ro kärra jord i sin egen takt från sin Big Bag när man väl återhämtat sig från diskbrocket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.