Vi har en altan där halva delen är uterum med stora skjutdörrar och skjutfönster.
Altanen är ca 2 år gammal och grunden är byggd med markskruv från http://slutagrav.se/

Började efter vintern med att ett fönster var svårt att stänga, tänkte inte mer på det för än några veckor sedan så var det en glipa längst ned mellan fönstret och ytterväggen, så att man såg ut. Fönstret var alltså i sin slutposition mot väggen i överkant, men en stor glipa i underkant. Det besvarade mina mistankar som jag har gått och tänkt på ett tag då man tycker se med blotta ögat att vänster hörn är nedsatt.

Så på första semesterdagen åkte jag och köpte Stämp för att rikta upp altanen. Var lite osäker på om jag kunde göra det med handkraft, men tänkte att det vore åtminstone bra med att fördela om trycket från utsatt stolpe. 2.5 cm senare och allt var rakt och fint! Inga som helst problem att skruva upp stämpen till rätt nivå. Nu går skjutfönstret att stänga och ingen glipa längre.

Men nu är jag osäker på hur jag går vidare. Stämpen kan jag väl inte ha där i all evighet. Eller kan, kan jag säker, men känns mer som en temporär lösning. Så vad har jag för alternativ för att fixera detta nu?

* Gräva en ny plint bredvid?
* Slå in en kil i mellan stolpe och stolpsko.
* Göra en helt ny stolpe som är 2.5 cm längre.
* Skruva upp markskruven till rätt nivå
* Fylla hålorna som stämparna står i med betong och glömma bort problemet just nu.
* Göra en helt ny bärlina.

Tacksam för alla tips.
Här kommer bilder:
IMG_0333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Jarenbäck
  • Laddar…
Vad säger slutagräv om det här? Känns som att det är deras produkt som inte levererar.
 
  • Gilla
Gentish och 2 till
  • Laddar…
Skall ringa imorgon.
Tycker att det är ett märkligt val från början (förra husägare) att ha markskruv? Förstår det för en vanlig altan. Men här är det ett uterum med stora glaspartier och "riktigt" tak.
Min teori är mindre gynnsamma markförhålande i kombination med att takavrining inte har ledits bort (du ser stupröret på bilden)
 
  • Gilla
Samooth
  • Laddar…
Lägg in en distans på 2,5cm, och byt ut stämparna mot stolpar. Kan väl inte skada att stötta upp det mer?
 
  • Gilla
Jonas Jarenbäck och 2 till
  • Laddar…
- Hörnet har ett stuprör som gör marken för mjuk så att skruven inte fungerar som avsett.
- Skruvarna är inte avsedda för att bära större tyngder, den är mera anpassad för ett däck eller staket.
Mvh P-A
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Stupröret kan mycket väl vara problemet.
Men slutagräv.se påstår ju att det inte är några problem att bygga uterum på skruven, men då beräknar de ju längden på skruv och avståndet mellan skruvarna annorlunda.

Visste de att det skulle bli uterum där när de satte skruven?
 
Markskruv är ett skämt. Hursomhelst hade jag slagit in en 25mm brädbit som kil och låtit det vara. Det sätter sig mest under de första vintrarna, det är inte sagt att det rör på sig mera. Ifall det flyttar sig under kommande vinter få du väl lyfta upp igen och åtgärda det med nån extra stolpe.
 
  • Gilla
pattan och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter. Min konklusion så här långt är att gräva ned en betongplint och sedan ta tag i källan till problemet, stupröret.
Bäst där skulle vara att koppla på befintlig drenering, några meter in under altanen finns det en brunn. Mistänker att det är spol- eller inspektionsbrunn. Kan man gräva ett rör till den?
 
B
koppla på den på befintlig dagvatten, som antagligen är hopkopplat med dräneringen, se bara till att dra direkt från stupröret till dagvattenbrunnen eller annat tätt rör, koppla vad du än gör inte in det i ett dräneringsrör... (men det var kanske inte det du menade heller. :))
 
Jag hade lagt ett mellanlägg/kil mellan stolpen och stolpskon. Det kan ju vara så att altanen satt sig klart och då behöver du inte lägga tid och resurser på nya plintar. Vattnet behöver dock ledas bort. Där hade jag hade dragit ett stuprör under altanen och kopplat på det på husets befintliga vattensavkastningssystem.
 
Lägg in en mellanlägg alt dra bara in några rejäla skruvar (typ m6 sexkantskruv eller grövre) mellan markskruv och stolpe när du petat upp altanen i rätt läge. En rejäl bult tål hundratals kilo innan den bryts eller deformeras.
 
Jag ser problemet i tre delar:
1.För klen bärande konstruktion bärlinorna skulle du behövt förstärka så att du fördelar tyngden bättre på stolparna på kortsidan.
2.Markskruvarna ytterst får för mycket last beroende på felaktig bärlina orsaken till valet av markskruvar verkar vara dåligt rörligt underlag,,,schakt?
3 Stupröret...verkar helt koko om det ligger anslutet mot dräneringen är det direkt skadligt för huset...


åtgärder:
1.komplettera med riktig balkbit på kortsida anslut till längsgående befintliga bärlinor med balkskor...
Om det ska bli riktigt komplettera även längsgående med en innanför liggande bärlina i rätt dimension för hela terrassen.
2.Om inte förstärkningen räcker så ta de tre markskruvarna i hörnet och gjut en triangel så att de tre stolparna sitter ihop
3 samtidigt som du schaktar för gjutning kontrollera om du har felaktig anslutning av stupröret...är det så kan du ha samma fel på övriga stuprör och då måste du åtgärda allihop med en dagvatten ledning...eller ny brunn
 
Förutom vad som sagts tidigare skulle jag nog också isolera marken runt alla plintar.
 
O
Otsef skrev:
Förutom vad som sagts tidigare skulle jag nog också isolera marken runt alla plintar.
Vad skulle det hjälpa? Jag är ärligt nyfiken....
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
O
byggarätt skrev:
Jag ser problemet i tre delar:
1.För klen bärande konstruktion bärlinorna skulle du behövt förstärka så att du fördelar tyngden bättre på stolparna på kortsidan.
2.Markskruvarna ytterst får för mycket last beroende på felaktig bärlina orsaken till valet av markskruvar verkar vara dåligt rörligt underlag,,,schakt?
3 Stupröret...verkar helt koko om det ligger anslutet mot dräneringen är det direkt skadligt för huset...


åtgärder:
1.komplettera med riktig balkbit på kortsida anslut till längsgående befintliga bärlinor med balkskor...
Om det ska bli riktigt komplettera även längsgående med en innanför liggande bärlina i rätt dimension för hela terrassen.
2.Om inte förstärkningen räcker så ta de tre markskruvarna i hörnet och gjut en triangel så att de tre stolparna sitter ihop
3 samtidigt som du schaktar för gjutning kontrollera om du har felaktig anslutning av stupröret...är det så kan du ha samma fel på övriga stuprör och då måste du åtgärda allihop med en dagvatten ledning...eller ny brunn
Låter rimligt.... De få altaner jag byggt har jag byggt de bärande reglarna som en ram... Med reglar i "ramen" också naturligtvis....
Men nu är jag bara en okunnig gör det självare. Men det du säger låter vettigt i mina öron. Och altanen på bilden saknar den tvärgående regeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.