svårt att putsa om och få samma kulör på putsen som resten av huset. EN vän fick putsa om vissa delar på sitt hus och de ser inte roligt ut nu när han fick göra om det...
 
Blev det väldigt fläckigt? Hur blev resultatet annars? Om man bortser från det rent estetiska? (Är beredd på att jag kan behöva måla om efter)
 
att knacka ner ett hörn lär ju inte ta mer än nån timme, sen grunda kanske 1 timme, då kommer problemet, vad gör man resten av tiden?
Man borde ju göra klart ett hörn helt och sen flytta ställningen? inte flytta för varje moment? Kommer man fram med rullställning så är det ju en annan sak iof
 
Det är plattor runt hela huset så jag tror det är smidigt med ställning. Menar du att det blir mycket väntetid om man tar ett hörn i taget?
 
Ja jag tror det är rätt mycket väntetid, har man typ 5 timmar om dan är det svårt att fylla resterande 3 med fakturerar tid.
Själva momenten är nog inte så tidskrävande.
Kan man använda rullställning så slipper man myckwt ställningsbyggande
 
Tack för svar! Så om man har en rullställning kan man jobba på nästa hörn medan man väntar? Toppenbra tips, ska ta upp det med hantverkarna innan de kommer. Har ju även hörnen på garaget som vore bra att göra och där behövs ingen ställning så där kan man ju också lägga tid emellan.
 
Kan lägga till att det sedan jag skrev här senast har dykt upp rostfläckar mitt på fasaderna samt fler rostiga hörn, så vi har reklamerat de nya rostfläckar och de hörn som rostat efter besiktningen och som inte gick att se att det var något fel på då som dolt fel. Fortsättning följer..
 
Det där är med största sannolikhet en "tunnputs" brukar normalt vara ett glasfiberförstärkt putsbruk med klister i, detta skall normalt armeras med ett plastnät och ytterhörns nätprofiler i plast, ytputsen är en brädriven silikonhartsputs eller liknande. Denna ytputs är tyvärr omöjlig att putslaga i större omfattning då skarvarna som går över den bef putsen i skarven blir slät, mao så kommer det bli släta ringar runt varje lagning, hade det "bara" handlat om hörnorna så hade man tagit bort alla bef hörnlister av metall, ersatt dessa med plastnät hörnlister och putsat i liv med bef ytputs, sedan skulle man ytputat om hela fasaden. lär troligen kosta ett par hundra tusen.
Nu verkar problemet större än så ioma du får rost mitt på fasaden, då är lösningen inte svårare än att ta ner all puts och putsa om hela huset.
Den lite djupare analysen är det gamla kända problematiken när det gäller obehandlad armering, att #1 använder man obehandlad armering så skall avståndet vara tillräckligt för att inte vatten skall nå armeringen. Enda stället man använder obehandlad armering är i betongkonstruktioner, tex ska avståndet från underliggande mark till armering på en bottenplatta vara minst 50mm.
Det är pga detta problem man skall använda plastarmering till tunnputs iom att avståndet till ytan som oftast är mindre än en cm.

//Murarn
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Huset är väl så gammalt att det finns byggfelsförsäkring hos typ gar-bo? Kanske kan vara aktuellt. Dyr självrisk,
men om man ska putsa om hela fasaden lär det vara värt det.

Se till att du kan allt om problemet själv innan du tar kontakt med gar-bo! De har rykte om sig att vara experter på att slingra sig.
 
Tack för all input, tänkte dela med mig av hur det hela löste sig:
Problemet var hörnprofilerna, inte skruvarna. Putsade om tre kortsidor och plockade då bort tre hörnprofiler, två var rostiga, den tredje hade ingen rost alls men tog bort den för säkerhets skull när vi ändå putsade där. Putsade om enbart ett hörn när en hörnprofil togs bort på ett ställe, 20 cm in på varje sida putsades då ungefär, blev någon millimeters nivåskillnad men ser ändå snyggt ut. Hela kalaset gick på 17,000 vilket jag tycker känns helt okej. Det bästa är ändå att nu när jag vet att det är smidigt att fixa är det inte hela världen om något mer hörn skulle behöva fixas. :)
 
Har någon framfört en teori om varför det blev såhär? Har profilrna legat för ytligt, borde de varit galvade osv?
 
De behövdes egentligen inte alls där så det bästa hade varit att skippa dem, alternativt välja ett material som inte rostar om det är ett enkelt sätt att få skarpa hörn som man är ute efter. Visst kan det säkert klara sig om man har tur, de mest utsatta hörnen var ju rostiga efter fem år medan en hörnprofil var helt oförstörd.
 
Det jag trodde var små rostfläckar mitt på fasaden var däremot bara någon smuts som trillat i putsbruket när huset putsades, nya var de inte heller, bara jag som tittade extra noggrannt när jag hetsade upp mig över hörnen. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.