Hoppas på input hur man kan lösa med robotklippare på vår tomt? Det inringade området är 2900 ca kvm och omkretsen ca 400m. Huset ligger på en bergknalle. Baksidan huset är i stort sett plan. I det skuggiga partiet till höger om huset är en rejäl slänt ner emot stenmuren.

Lite svårt att förklara men jag lägger upp en bild från googlemaps så kan man bilda sig en uppfattning om tomten.

Det är mitt föräldrahem som vi just tagit över och vi har inte riktigt lika mycket tid över för gräsklippning som mina föräldrar hade... :rolleyes:

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp.JPG
 
Svågern begärde in offerter på några robortklippare till deras stora tomt, dom skulle behöva två stycken av Husqvarnas största modell, det skulle kosta ca 70000kr.
Det slutade med att dom köpte en profsåkgräsklippare, dom hade en "typ Stiga Park" innan, det tog ca åtta timmar effektiv tid med den, nu tar det ca två timmar, visserligen klipper dom inte riktigt lika mycke nu men dom kan inte köra maxhastighet pga ojämnheter. Dom håller på att jämna till marken.
 
Borde väl gå att få till med en Husqvarna 450X? Eventuellt skulle även 430X/330X fungera. (330X är ungefär samma maskin som 430X, och det ingår 400m slinga i 330X.)

Glöm inte att slingan ska gå runt huset också, så troligtvis kommer du behöva mer tråd än det som eventuellt medföljer. Bättre att ha slinga över än att stå och svära under helgen att tråden är slut (det gjorde jag nämligen).
 
13th Marine skrev:
Borde väl gå att få till med en Husqvarna 450X? Eventuellt skulle även 430X/330X fungera. (330X är ungefär samma maskin som 430X, och det ingår 400m slinga i 330X.)

Glöm inte att slingan ska gå runt huset också, så troligtvis kommer du behöva mer tråd än det som eventuellt medföljer. Bättre att ha slinga över än att stå och svära under helgen att tråden är slut (det gjorde jag nämligen).
430X är en av de vi har tittat på... Man måste alltså ha slinga runt själva huset också? Ska hela slingan vara sammanhängande isf? Även runt träd och buskar då antar jag...
 
Hur skulle ni göra med zoner och guideslingor?
 
Har ca 3000kvm med några rätt rejäla lutningar och lite under 800m lina. Har en Rider 4wd som inte klarade vinkeln vid lutningen. Den kommer upp men blir hängande i den kraftiga vinkeln. Så vill inte köra där, tror inte ridern mår bra av påfrestningen. Ersatt med en 430X för två månader sen och den tar allt nu. Har bara kompletterat med trimmer.
Jag tog ut återförsäljare två gånger. Första gången för att få svar om det går och en offert.Sen fick de installera. Och ångrar mig inte. Installatören planerade och jobbade mellan 9-17 och fräste ner linan, sen var det bara plugga in och köra. Ingen efterjustering. Skulle tagit mig lätt två veckor.
 
Gurra72 skrev:
Har ca 3000kvm med några rätt rejäla lutningar och lite under 800m lina. Har en Rider 4wd som inte klarade vinkeln vid lutningen. Den kommer upp men blir hängande i den kraftiga vinkeln. Så vill inte köra där, tror inte ridern mår bra av påfrestningen. Ersatt med en 430X för två månader sen och den tar allt nu. Har bara kompletterat med trimmer.
Jag tog ut återförsäljare två gånger. Första gången för att få svar om det går och en offert.Sen fick de installera. Och ångrar mig inte. Installatören planerade och jobbade mellan 9-17 och fräste ner linan, sen var det bara plugga in och köra. Ingen efterjustering. Skulle tagit mig lätt två veckor.
Jag har två halvtrasiga gräsklippartraktorer hemma just nu så kan intyga att de inte mår bra att gå i sluttningar, framförallt på skrå. Den jag övertog efter pappa har skurit på kamaxeln tidigare och tror att den är på gång igen. :(

Det låter som en bra affär att ta ut en kunnig installatör/ÅF. Någon som vill rekommendera/avråda i Sundsvallstrakten.
 
Kanske kul veta kostnad för referens:
3000kr för jobbet (första inmätning och offert + 8tim jobb) samt 3000kr material (lina och märlor)
Fick betala allt färdigt (maskinen inställd och snabbkurs i det viktigaste) 30.800:- inkl terrängkit .
 
Gurra72 skrev:
Kanske kul veta kostnad för referens:
3000kr för jobbet (första inmätning och offert + 8tim jobb) samt 3000kr material (lina och märlor)
Fick betala allt färdigt (maskinen inställd och snabbkurs i det viktigaste) 30.800:- inkl terrängkit .
Absolut bra att veta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.