Hei! Nordmann her! :) Jeg har lyst å bygge hus og lurer på å kjøpe byggevarer i Sverige. Huset har jeg tegnet selv og kommer til å bli ca 450 kvm. 150 kvm er kjeller i Leca. Hvor mye hadde det kostet å kjøpe byggevarene hos søta bror? :D Altså til resterende 300 kvm. Vet at det er vanskelig (svärt?) å svare hvor mye det koster, men jeg hadde blitt veldig glad for en ca pris. Jeg er snekker og skal bygge huset selv. Tusen takk for svar ;)
 
Om du är snickare, kan du inte ta det genom din eller ditt företags firma? Sen tror jag att du får ta byggmatrial till ett visst värde (10-20.000:-?) över gränsen innan du skall betala till staten, räkna därtill frakt osv osv..

Har inga priser åt dig, men jag tror bara inte att det är lönsamt om du måste tulla.
 
hei du! kjøp matrial på byggmax.se eller via Bejer.se, det vil nok lønne seg å undersøke priser i norge før man evt drar over, har selv bygd ei hytte på 54 m2, og mye av matrialene kommer fra byggmax, man kan handle for 6000 tollfritt i sverige pr mann pr døgn. når man handler for mere en det, må man innom svenske tollkontoret og få utlevert et tollskjema, som butikken undertegner, når man så er på retur hjem, innom tollkontoret får underskrift hos de, deretter kan man kreve å få refundert den svenske mva, (må betale den norske da). på grovere trevirke sparer man nesten halvparten av de norske prisene..
 
Hemmakatten
Kan inte hjälpa dig med priser, men lite dock med imoprt-affärer.
Själva importerade vi en pelletskamin från Norge till Sverige. Det varmycketbättre pris i Norge än i Sverige. :)

Praktiskt är det så att momsen (mervärdesskatten) är lika i Norge och Svergie, 25%. Det innebär att om du importerar från Sverige så dras den svenska momsen av och sedan så läggs den norska momsen på när du passerar gränsen.

Vad du därefter får betala i tillägg är en tullavgift. Tullavgiften varierar beroende på vad det är för något du importerar. Har tyvärr ingen aning om vad tullen i Norge är på virke. På vår pelletskamin var tullen i Sverige 2,4%,så den kan vara väldigt låg.

Själva det praktiska kring tulldeklarationen är ganska enkelt. Ring o fråga norska tullen.
 
Bästa norrman , en del svenskar handlar i baltikum eller polen. När du ändå får tulla in varorna så tag steget till att göra en riktigt bra affär , det finns även lastbilsföretag som kan leverera grejorna hem till dig. Sök på forumet här så finns information!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.