Jag har lite funderingar på att bygga en sommarstugekällare/jordsvale - är det någon som har en sådan/har lite tips ?

Det skall alltså inte bli en fullstor jordkällare, utan mer är tanken ett cementrör nedgrävt som kan hålla kanske 8-12 grader på sommaren för att kyla dricka mm

Stod lite om liknande konstruktioner här:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN89-2/ODN89-2I.HTM

Men vore som sagt kul att höra om någon har en sådan/har byggt en sådan och har lite tips ?

/K
 
Den länken hade jag missat - tack :)

Är inte exakt det jag är ute efter, men gav lite tips iaf

/K
 
Redigerat:
Fixa bilder ikväll
 
Hur går det? Är intresserat med att bygga det. Jag har en fundering på att gräva mig under betongplattan/husets. Kommer det att hålla?
 
Vi har en "källare" under köket i sommarstugan.
Den är ca 1 x 1 meter, och vi kommer åt den via en lucka i köksgolvet.'Där nere finns vattenmätaren (kommunalt vatten) och den gamla pumpen från den tiden när det var eget vatten.

Och där nere är det svalt, och rätta platsen för en drickaback och några sexpack :)

I övrigt är det krypgrund, så "källaren" är byggd som en liten betonglåda i krypgrunden.
En liten trapp-pall gör det lätt att gå ner, och luckan har numera gasfjäder så det går att ställa upp den.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har en "källare" under köket i sommarstugan.
Den är ca 1 x 1 meter, och vi kommer åt den via en lucka i köksgolvet.'Där nere finns vattenmätaren (kommunalt vatten) och den gamla pumpen från den tiden när det var eget vatten.

Och där nere är det svalt, och rätta platsen för en drickaback och några sexpack :)

I övrigt är det krypgrund, så "källaren" är byggd som en liten betonglåda i krypgrunden.
En liten trapp-pall gör det lätt att gå ner, och luckan har numera gasfjäder så det går att ställa upp den.
Hej!
Det där låter precis som det jag vill bygga i stugan!
Har du någrabilder på ditt "skafferi" du skulle kunna skicka?
Mvh. Matte
 
Vid föräldrarnas sommarstuga har de en fyrkantig betongmatkällare, drygt en meter djup, med isolerat lock. Står på en skuggig del av tomten och fungerar utmärkt för det som bara behöver hålla cirka 10 grader.

Skulle tro att en förutsättning är att det är torrt i marken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
64Matte 64Matte skrev:
Hej!
Det där låter precis som det jag vill bygga i stugan!
Har du någrabilder på ditt "skafferi" du skulle kunna skicka?
Mvh. Matte
Jag kan ta lite bilder nästa gång jag åker dit, men vet int när det kommer att ske tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.