Hej!

Jag fick ett tips från var säljare att mina föräldrar kunde gå in med pantbrev för att täcka kontantinsatsen. Deras villa har ökat i värde flera gånger om sedan de köpte den och de har inte mycket skuld kvar på sina lån.

Rent praktiskt hur fungerar detta, är det en smart lösning eller bara en dum idé från säljaren för att sälja mer?

Eller det en dålig affär för mina föräldrar, påverkar det deras ekonomi negativt på något sätt?

Slipper man hela topplånet då?


Sist, hur får man reda på hur mycket pantbrev man redan har på tomten och hur mycket man kan ta ut?
 
Nej, det är en utmärkt lösning om man har föräldrar som vill hjälpa 'en till kontantinsatsen. Jag köpte själv mitt hus för många år sedan med föräldrarnas lånebidrag där de alltså tog ut pantbrev på lånet till mig.

Förutsättningen är alltså att föräldrarna har pengar att låna ut till dig! Pantbrevet är i detta fall en säkerhet för föräldrarna, inget annat! Först utfärdar ni ett skuldebrev er emellan. Skuldebrevet bör innehålla någon form av rimlig ränta - i annat fall kan lånet av myndigheten betraktas som gåva innebärande gåvoskatt. Du får lov att ta emot ca 10.000/år från föräldrarna (är ni två dubbleras detta) och det innebär troligen att du/ni slipper ifrån räntekostnaden och kanske en del av amorteringen. Fortfarande under förutsättning att föräldrarna inte behöver pengarna. Pantbrevskostnad tillkommer.

Ovan gäller alltså pantbrev i er nya fastighet.

Om det finns utrymme att belåna befintligt pantbrev i föräldrarnas hus slipper man ifrån pantbrevskostnad. Däremot är det oftast vettigt att låta lånet följa den verkliga fastigheten dvs din nya fastighet, framför allt om det skulle hända någon av er någonting och ni har försäkringar som skulle kunna täcka en del av lånekostnaden. Om ni utnyttjar föräldravillans lånemöjlighet belastas denna av ytterligare en skuld som naturligtvis betyder ekonomisk belastning för dem om ni inte sköter era lån.

Inskrivningsmyndigheten lämnar besked om hur mycket en viss fastighet är belastad med inteckningar och pantbrev. Banken värderar hur mycket den vill låna ut på fastigheten. Normalt sett får man inte pantbrev på tomter. Istället gäller det byggkreditiv som det skrivits mycket om härinne.
 
Principiellt gäller samma sak idag. Skattereglerna har visserligen ändrats så avdragsrätten jag nämnde tidigare är idag ointressant. Jag kan tänka mig att den största vitsen ligger i att försäkra sig om att eventuella syskons arvsrätt fördelas jämlikt då ett syskon tex får tillgång till kapital i förväg och då föräldrarna vill knyta lånet till en fastighet.
 
1983 lånade jag pengar till min första lägenhet, ett pantbrev i mina föräldrars fastighet låg som säkerhet. Alltså mitt lån, de bidrog bara med en bättre säkerhet än ett borgensåtagande...
 
Tack för svaret!

En liten tanke bara,
Några år efter köpet när huset ökat i värde borde man väl kunna flytta hela lånet till huset?
Dvs betala tillbaka det man lånat från sina föräldrar, eller hur funkar det?
 
Det är bara att gå till ditt låneinstitut, teckna ett nytt lån med en inteckning i ditt eget hus som säkerhet och lösa det andra lånet. Och det är enklare att göra om det är du som är låntagare - dina föräldrar kan ju ha tyckt att det är bra att låsa lånet på tio år :)
 
Om huset ökat i värde så kan man med de nya reglerna göra en ny värdering efter fem år. Jag vill dock påpeka att kraftiga värdeökningar i fastigheter inte är något självklart, även om det sett ut så en längre period nu.

Med pantbrev från annan fastighet är man också beroende av vad de som äger den vill göra. Vill de sälja den så står man där.
 
Det låter sunt att tänka igenom detta noga då så att man inte målar in sig i ett hörn.

Lite off topic,
Hur brukar värdet stå sig?
Vi kommer att bygga nytt så jag undrar hur värdet på huset kan jämföras med hur mycket det har kostat.
 
Värdet i framtiden kan ingen förutse.

Dels beror det helt på var i landet du vill bygga. På avfolkningsorter har vi i många år haft fallande priser, och framförallt priser som ligger långt under produktionskostnaden för ett nytt hus.

Men om vi antar att dina byggplaner gäller i ett "normalt nyproduktionsområde". Då har vi under många år haft en i stort sett obruten värdeökning, under långa perioder har värdeökningen varit orimligt stor, dvs. det kan inte fortsätta så i oändlighet. Därmed har det under många år också funnits olyckskorpar som förutspår en kollaps av marknaden.

Och de kommer någon dag att få rätt, eller delvis rätt. prisutvecklingen kan inte hålla i sig. Men ingen kan säga om den kommer att plana ut, med en smärre lugn nedgång. Eller om det blir ett ras. Och framförallt inte om det blir i höst eller om ytterligare 15 - 20 år.

Om man ser det som ett katastrofscenario, så är marknaden ett pyramidspel, den som kommer in sent torskar. Men det finns mycket som talar för att en ev. avsvalning av marknaden kommer att bli lugn.

Men man skall ha lite historia i bakhuvudet. I början av 90- talet kollapsade marknaden. Bostäder i bästa lägen tappade 30 - 40% av sitt värde, i sämre lägen sjönk de till noll. Framförallt bostadsrätter som folk betalat typ 400 000 för (kostar idag 2 - 4 milj), gavs tillbaka till föreningen gratis, för att iallafall slippa månadsavgifterna. Massor med bostadsrättsföreningar gick i konkurs, lägenheterna blev då hyresrätter. Massor med villor togs av bankerna när folk inte kunde betala sina lån. Krisen varade några år, inleddes 1992, omkring 1998 var priserna tillbaka på de gamla nivåerna.

Om du vill se vad värdet kan förväntas bli just när det är nybyggt, så är det ju bara att titta på vad någorlunda jämförbara objekt kostar att köpa just nu. Jämför då "rättvist", objekt i etablerade områden har ofta ett lite högre värde än i nyproduktionsområden.
 
Tack för svaret!

Jo jag minns krisen på 90-talet. Blev som tur är inte drabbad.

Den tomt vi tittar på nu är en sjötomt i de attraktiva delarna av stan så jag är inte orolig över att priset kommer sjunka.

Dock så skulle det känns tryggt att veta om tex ett 5 miljoners huslån resulterar i en bostad med samma värde (eller högre vore ju bra).
Även om jag tittar på vad nybyggda hus säljs för så är det ju svårt att veta vad ägarna betalat för kalaset.

Det skulle även vara bra att veta vad värderare tittar på så att man inte snålar på fel saker, vad ger mest värde på huset för minst möjligt insats så att säga?
 
Redigerat:
Smartast här verkar vara att snacka med en mäklare redan innan byggnation. De vet vad som är värt att kosta på och vad som inte är det. De kan även ge dig en hint om hur er byggkostnad står sig mot slutvärde på fastigheten.
 
Johan Henrik Eriksson skrev:
Det skulle även vara bra att veta vad värderare tittar på så att man inte snålar på fel saker, vad ger mest värde på huset för minst möjligt insats så att säga?
1: Läget. Sjöutsikt, stor insynsskyddad tomt, ingen störande trafik, nära till kollektivtrafik, affärer, skola, dagis.

2: Välplanerad bostad. Driftsekonomisk. Utan budgetlösningar. IKEA-kök och våtrumsmatta på väggen är sådant som köpare inte går igång på. Samtidigt är det svårt att få betalt om man tagit i för mycket. Italiensk marmor är inte så dyr begagnad. Helst inte några samfälligheter och liknande som köpare tenderar tycka vara jobbiga. Kommunalt V/A och fjärrvärme är mycket populärt bland köpare.

3: En bra altan, eldstäder, panoramafönster med utsikt, garage/carport, friggebod som förvaring, fruktträd i en lättskött trädgård, internet via fiber. Nymålat hus är värt en del säger en mäklare jag känner.

Lite beroende på var i landet det är så kan det vara svårt att få betalt för t.ex. en pool eller en damm när man säljer hus. Likaså är markiser sådant som folk mest ser kostnader med framför nytta. Stor lekutrustning á la lekpark i trädgården tilltalar barnfamiljer med barn i rätt ålder, med det är en rätt så smal målgrupp.
 
Johan Henrik Eriksson skrev:
Även om jag tittar på vad nybyggda hus säljs för så är det ju svårt att veta vad ägarna betalat för kalaset.
Vad de har betalat är inte intressant, för när ditt hus skall säljas så vet inte spekulanterna heller det. Utan titta efter försäljningar av hus i jämförbart läge, liknande boyta. Tomtytan ger oftast inte så stor skillnad på priset, såvida det inte är extremt, liten radhustomt mot hektarstora ytor. Och titta INTE på just nybyggda, utan på hus som har typ 5 - 10 år på nacken. För just när huset är nybyggt så kan det finnas en "nypremie" i ett halvår eller ett år. Det som är intressant för belåningsgraden är vad banken kan hoppas få in ifall du blir tvungen att sälja, och inte just första månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.