Jag undrar om det är komplicerat att eftermontera en markismotor av "rörtyp" i en markis som idag är vev-hanterad?

Någon som gjort detta?
 
Är det samma fabrikat på markis och motor?
Är markisen av typen att motorn passar i stället för vevmekanismen?

protte
 
Japp, på vårt fabrikat tog man bort vevmekanismen i upprullningsröret och stoppade i en elmotor.
 
Samma erfarenhet. 20 år gammal vevmarkis byttes utan problem till motordrift.
Värt varenda krona :)
 
Tack för era svar!
 
Vart köper man markismotorer? Jag har hittat på Conrad, men hur ska man veta vilken modell man ska ha?
Spelar längden någon roll, eller är det bara att kolla på diameter och försöka uppskatta vilket vridmoment motorn måste ha?
 
Helst väljer du en motor som är gjord för din markis, då det passar med befintliga infästningar.
 
  • Gilla
cireh75
  • Laddar…
Bäst är naturligtvis rätt märke, men går det att använda tredjepartsmotor eller faller det på att den då inte passar överhudtaget?
 
Det går att montera en gammal vindrutetorkarmotor från bilskroten om man är lite händig, så allt går, tar bara lite längre tid.
Orginalmotor en timme
Torkarmotor en vecka

Protte
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Haha, bra svar. :)

Det jag främst undrar är att de motorer som Conrad säljer levereras med en "drivarpuck / kort rörstump i plast" som ser ut att vara mindre än innerdiametern på mitt markisrör och då är det väl svårt att få denna motorn att passa om man inte får tag på rätt "puck/rörstump i plast"?
 
Jag har en markis med vev och markisen är ca 5,6 meter bred. Har läst i forumet att man kan sätta en rör motor i markis och styra den elektriskt. På Conrads hemsida finns ett antal olika rörmotorer men frågan är vilken som passar min markis? På markisen står det Perma System 276 207. Har någon på forumet monterat en rör motor i en sådan markis?

Hasse
 
Skruvdragare funkar också.
 
Nu har jag mätt markisröret och det är 60 mm utvändigt och ca 58 mm invändigt. Någon som har tips om en prisvärd rörmotor med fjärrkontroll som passar?
 
hanse1 skrev:
Nu har jag mätt markisröret och det är 60 mm utvändigt och ca 57 mm invändigt. Någon som har tips om en prisvärd rörmotor med fjärrkontroll som passar?
Bifogar två bilder som visar markisrörer och vevmekanismen IMG_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fick du ordning på elmotorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.