Hej!
Någon som har erfarenhet av att tillverka sina egna köksluckor i MDF-board?
Duger den boarden som finns i bygghandeln eller krävs det en hårdare variant?
Finns det annat jag behöver tänka på?
Tacksam för synpunkter!
 
Hej,

jag kommer att göra egna köksluckor till vårt kök, men de kommer att göras som spegelluckor i massivträ.
Har gjort tre stycken prototyper för att testa lite olika dimensioner och konstruktioner och tycker mig ha hittat en bra modell.

Personligen tycker jag MDF är ett rätt trist material att ha synligt, men vill du köra med det så går det säkert bra med den MDF som säljs på brädgårdar. Den hårdare varianten HDF används väl t.ex. i ytterdörrar men för köksluckor duger nog MDF. Fördelen med MDF kontra massivträ är ju att det är lättbearbetat, inte är skevt/kvistigt och relativt billigt.

Kommer du att fräsa mönster i luckorna?

Ett tips är ju att köpa hem en skiva, göra några prototyper och måla dessa för utvärdering.

/T
 
Hej Mr_T!
Jag har valt MDF just för att den är lättarbetad och billig.
Har även tänkt att fräsa spår o göra några prov först.
Hörde av en tillverkare att han använde sig av en typ som kallas MDF-X, men som fackman duger bara det bästa om man vill värna om sina kunder.
För den händige lekmannen kan det duga väl så bra med billigare alternativ även om man vill göra ett fullgott arbete. Det är ju alltid bra att höra om andras erfarenheter i valet av material.
Hade jag haft förutsättningarna maskinmässigt så skulle även jag valt ett mer levande material för då får man en helt annan patina. :)
 
Jag gör mina luckor i massivt trä med eliptiska kanter. Har bara använt MDF till spotbärare under skåpet och det kändes lite vekt om det skulle användas till luckor. Nu var det visserligen bara 12mm MDF men vid jämförelse med massiv ek i samma dimension så känns MDF för klen.

MDF-X ??? har jag ingen aning om vilken sort det är.
 
12 mm är nog i klenaste laget för luckor, speciellt om du planerar att använda infälda gångjärn (typ Blum). Grytan i luckan som gångjärnet ligger i kräver i regel 12 mm djup. Pröva med 16-18 mm, det används av de flesta kökstillverkare.

// WM
 
12 mm körde jag bara i spotplanken under skåpen. Luckorna är 18mm med gott om plats för blum grytor. Det krävs en del marginal i luckan om man skall borra för blum gångjärn då de flesta grytborrar har en spets som läggs på det djup som grytorna skall vara.

Viktigt att tänka på det vid val av materialtjocklek. Alltid bäst att göra en eller fler test luckor både för att testa arbetsgång men också för att se att man räknat med alla saker (som för grytan...)
 
Jag är också på väg att bygga nya luckor. Har tänkt mig stilen:
70483stor.jpg
...och skulle vilja ha lite tips på tillvägagångsätt.
 
Jag ser primärt två sätt:

Variant 1...
1. Kör med 25mm MDF (den skall ju gå lite innanför skåpkanten enligt bilden)
2. Såga ur för speglarna
3. Fräsa till ytterkanter och innerkanter med mall
4. Fräsa en fals på baksidan i spegelkanten för att fälla in en skiva av björkplyma som skall bli spegeln
5. Fräsa en fals på insidan i ytterkant som skall passa innanför stommen enligt bilden
6. Fräsa/såga/stämma för detaljer som lås + nyckelhål + gångjärn
7. grunda och spackla och slipa och spackla och slipa och kanske grunda igen och slipa och... och... ;) och... sen måla

Kan nog bli väldigt snyggt

Variant 2...
1. Använd 1" plank av god kvalitet. Skulle kanske ta björk, ek, körsbär eller liknande
2. Fräs kanterna på spegelns innersida i de bitar som skall sitta på sidan
3. Fräsa/såga/stämma för detaljer som lås + nyckelhål + gångjärn
4. Fräs de bitar som skall sitta på tvärsen. Glöm då inte att fräsa en motprofil i ändarna som skall passa som handsken på de upprättgående bitarna. Limmas lämpligt tillsammans med kex för en stabil ram.
5. Fräs en fals på dörrkantens insida.
6. Tillverka en spegel av bitar som är kring 10x40-50mm. Kantlimma dessa på plats i luckan
7. Slipa, slipa och slipa...
8. Behandla med halvmatt Bistrotlack som håller för fukt och värme. Eller ett vitpigmenterat hårdvax (lösningsmedelbaserat) med en toppning av sidenmatt hårdvax (lösningsmedelbaserat)

Som du förstår så är inte alla detaljer och/eller instruktioner med då det ju skulle bli en hel avhandling... men en detaljerad planering av arbetet är viktigt.

Skaffa en riktigt bra fräs som klarar att justera i delar av millimeter utan att grundinställningen ändras och som är stabil, minsta avvikelse syns i fogarna samt i solljus.

Fräs aldrig hela djupet i ett skär om det är mer än ett par mm. Dels blir snittet snyggare men det blir mindre last på maskinen och därmed mindre risk för att man slinter med den och skapar "fina" märken.

Fräs först i en provbit för att se att det blir som du tänkt innan du sätter tänderna i det slutliga materialet.

Arbeta också efter denna instruktion: mät två gånger och såga en gång... Upprepas i mången snickerilitteratur och det tål att upprepas igen och igen. Har själv dragit bittra erfarenheter av det >:(
 
Tackar för ett bra svar!
MDF-varianten verkar både enklast och billigast. Bara att investera i en fräs (och några kilo spackel..).
 
... ta gärna en eller två fräsar extra av den profil du valt. Gjorde det själv då ek är rätt hårt material...

I MDF finns det lite annat än rent trä så det sliter på verktygen även om det i stort är enkelt att forma.

Kom ihåg att jobba i en tempererad lokal där ingen fukt kommer in. Dina MDF skivor är rätt känsliga tills dom fått skyddande färg på sig.
 
Hej,

Har själv tänkt att testa en lite fusk variant när jag gör luckor/dörrar till en garderob.

Fick iden från sommar torpet där de limmar och spikar fast profilerad fura på en MDF skiva.

Mina luckor ska bara ha profil på insidan vid spegelns början. Vet inte riktigt hur resultatet blir men det ska vi snart få se.

i botten en 12 mm MDF och sen en ram av 15 mm profil fräst trä. med 45 graders vinkel så får man inga runda hörn. Eventuella glipor mellan materialen hoppas jag kunna dölja med spackel.





-Åke
 
Hejsan!

Jag behöver fräsa en enda kökslucka. Vi har bytt våra köksluckor till Lidingö (Ikea) men saknar en för att det finns inte nån lucka som skulle passa - för smal stomme. Jag köpte en täckfront istället och den måste fräsas.

Kan man hitta en service just för det arbete? Nån bygg eller snickeri företag? Det blir för dyrt att köpa maskin just för det. Dessutom så saknar jag erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.