Jag håller på att bygga en budgetbadtunna av en ibc-tank. Som uppvärmning funderar jag på att använda en gammal vedeldad vattenvärmare (rymmer 100 l). Jag har en tanke om att sätta en genomföring i nederdelen av värmaren och där föra in vatten från tunnan med hjälp av en poolpump el dyl och en genomföring högt i värmaren för att leda tillbaka vatten till tunnan. Vad tror ni, kommer det funka eller har ni något bättre förslag på hur jag kan använda värmaren?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan säkert fungera. Du måste förstås ha tvättgrytan i samma höjd som ök på badtunnan.
Använd en vanlig cirkulationspump.
 
Jag hade 25m prisolrör liggandes som jag bytte bort till en polare mot lite gentjänster.
Han lindade rören runt nånting med lämplig diameter för att få ner rullen i värmaren och kopplade ändarna sedan till ungarnas plastpool.
På så vis fick han en värmeväxlare och slapp göra hål i värmaren också.
 
Redigerat:
Räcker effekten? Jag tror att eldstäder till badtunnor brukar ha minst 25 kW. Ett snabbt test kan vara att värma grytan full med vatten och se hur lång tid det tar. Om badtunnan är på 2m³ så tar det minst 20 gånger så lång tid att värma den som att värma grytan. Värmer du grytan på en halvtimme så tar badtunnan över 10 timmar intensivt eldande för att bli lika varm.
 
En ibc är väl 1m3? Eller finns det olika.
 
Ja det stämmer att en ibc är ca 1m3.

Tror effekten räcker. Har inte testat hur lång tid det tar att värma vatten men de är hyfsat snabba. Kommer endast användas sommartid och med sjövatten så det ska inte värmas från iskallt till jättevarmt.

Tyvärr har jag inga prisolrör liggandes och ska jag köpa 25 meter blir det ju inte längre en riktig bugetlösning. Har en bekant som gjort liknande lösning med en slang för kanalisering av bredband vilket tydligen funkade hyfsat. Har tyvärr ine heller tillgång till någon sådan slang o vet inte varken pris eller ev inköpsställe. PEM skulle också kunna vara ett alternativ med den är ju dels så svårböjlig och dessutom tror jag inte den leder värmen tillräckligt bra.
 
Du kan ju bara sticka ner rören till nivåer botten-toppvatten i grytan så inga hål behöver göras. Och effekten är säkert tillräcklig också
 
Har man för mycket slinga i kaminen så kyler det ner kaminen för mycket, vilket ger kall rök som ligger störande lågt samt mycket beläggning på rören.
Jag har byggt flera värmare men i rostfritt stål, de enklaste modellerna är oftast de som ger mest effekt, till minst med rök..
En ballofix (kulventil) är alltid bra att ha för att justera värmen i slingan.
 
Antar att GK100 menade så här. Är ju det absolut enklaste med pump och hävert. Kräver dock samma vattennivå i värmaren som i badbassängen.
Skärmklipp.PNG
 
  • Gilla
Pontus1974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.