Jag säger fortfarande att du ska ta bort en till. Det är för trångt där, särskilt om du ska sätta en pelare också.

De blir ju ungefär 1,5-2 meter breda när de blir fullvuxna om man inte klipper dem alls. Det där lilla utrymmet fyller en ensam buske ut till nästa höst utan problem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Oj, max en thuja i det lilla utrymmet och flytta in den en bit till på tomten!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänk också på att den är känslig för hanhundskiss. Ytterligare en anledning till att inte placera den i tomtgräns med stolpe. Den kommer att bli brun och ful om du inte duschar den med vatten efter varje benlyft ...
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H skrev:
Jag säger fortfarande att du ska ta bort en till. Det är för trångt där, särskilt om du ska sätta en pelare också.

De blir ju ungefär 1,5-2 meter breda när de blir fullvuxna om man inte klipper dem alls. Det där lilla utrymmet fyller en ensam buske ut till nästa höst utan problem.
Jag hade tidigare grannar som planterade tre stycken Smaragd-tujor på rad och det tog flera år innan de var 3 meter höga och inte ens då var de 1 meter breda (aldrig klippta). Sen fick de så mycket torkskador en vårvinter att de tog bort dem.
 
Nu var det ju flera år sedan den här tråden var aktiv, men här fick jag svar på varför mina nyplantade thujor blivit fula. Det bor 4-5 katthaneäckel här omkring som springer och skvätter överallt på tomten.. Som tur är har jag nu vakthund så de ska nog hålla sig borta framöver!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hoppas du skaffat en tik ...;)
 
  • Haha
ilafudi
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hoppas du skaffat en tik ...;)
Kastrerad hane, han kissar som en tjej! xD
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
I ilafudi skrev:
Kastrerad hane, han kissar som en tjej! xD
OK - jag har också haft en 'sån. Men det var inget tjejkiss om någon hane närmade sig (våldsam, egotrippad vakthund :cool:).

Det går att lära hanhundar var han får markera, det är inte så svårt. Min nuvarande best kom till mig vid 4 års ålder. Jag har massor av buxbom och ett antal thuja Smaragd. Han lärde sig snabbt att inte närma sig dessa (= ilsken matte). Alla de maffiga bambus var dock tillåtna - de klarar vad som helst!
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Hehe, ja, den här kan ju också gå och markera ibland när vi är ute på promenad, men han ser mest förvirrad ut då och fattar egentligen inte vad han håller på med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.