Jag har en gammal IKEA-häll som beter sig mycket märkligt.
Kan stå och laga mat när den helt plötsligt stänger av 2st plattor och sen går det ej att starta dessa igen. Det står och blinkar "F".
Andra gånger så kan den fungera utan problem.

Öppnade upp dosan och där är det kopplat så här: DSC_0142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två faser till hällen och 1st fas till ugnen. Det är framdraget 3st faser 2,5mm vad jag kan se, men i centralen är det dimensionerat till 3x10A. Gammalt hederligt proppskåp. Finns det ngn anledning till att det inte är dimesionerat 3x16A? eller är det en klåpare som varit i farten?

Här är bild på hällens specar: DSC_0140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, DSC_0141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågan är om det ska dimensioneras rätt i centralen och löser detta problemet? Eller ska jag köpa ny häll? Då kanske problemet kvarstår då det är svårt att hitta en häll som drivs med max 2x10A?

Hoppas ngn expert på ämnet kan hjälpa mig.
 
Om jag förstår dig rätt så är det hällen som stänger av sig utan att någon säkring löser. Om det stämmer så är det sannolikt fel på hällen. 2 10A säkringar räcker oftast utmärkt till hällen i praktiken. Om problemet är att säkringarna är för låga så märker du det genom att säkringar löser då och då vid hög belastning på spisen. Inte genom att hällen stänger av sig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Allt ser helt korrekt ut (jag har svårt att se hur de blå är kopplade, men antar att det är 3st blå ihopkopplade i en ubåt, vilket borde vara det helt korrekta).

För att få ut maximalt ur hällen borde säkringarna vart på 16A, men är det porslinssäkringar klarar dessa att ge 16A utan att lösa i någon halvtimme ändå, vilket nog räcker för hällen, din matlagning och den allmänna värmen i köket efter att ha brassat på med 6000+ Watt värme ett bra tag. :)

Löser inte säkringarna så har du ändå inte det problemet, orsaken borde ligga i själva hällen.

Har hällen ventilation runt sig som den ska?
Det blir kanske överhettning i elektroniken ...
 
  • Gilla
Ocean1981 och 1 till
  • Laddar…
Det brukar finnas en fläkt inbyggd i hällen. Fungerar den? Gör den inte det så kan det vara orsaken till överhettning.
 
  • Gilla
Ocean1981
  • Laddar…
Tack för snabba svar.
Hällen och ugnen sitter i ett ikea-skåp så där är ju inte jättemycket ventilation. Ska man såga ut lite på sidorna för att få bättre ventilation? Kan man lyfta på hällen när den är igång för att se om fläktarna fungerar?
 
Med brasklapp för att jag inte provat så borde man kunna lyfta på hällen och se om fläktarna fungerar. Men om de fungerar så borde du höra dem brusa när spisen är igång.
 
Verkar som att det är fläkten som lagt av. Så det blir till att köpa ny häll.
Men kikar man tex på ikea så kräver ju alla minst 2x15A.
Måste jag då säkra upp i centralen eller tror ni det klarar sig iaf? Frun brukar köra 3-4 plattor samtidigt.
 
Klarar det sig idag med 10 ampere så klarar det sig med en ny häll också. Om alla fyra plattor står på full effekt i en timme är det risk att säkringen går, men innan dess lär maten vara vidbränd.
 
Oftast är det inte så svårt att byta fläkt i hällen heller. Finns att köpa på bl a. ELFA eller ebay.
 
Redigerat:
tommib
Bara en tanke... Det är inte så enkelt att någon har satt 10A säkringar i passdelar för 16A? Mindre säkringar passar i större säkringars passdelar. Eller står det specifikt på gruppschemat Spis 3x10A? Det är i så fall väldigt udda i kombination med en i övrigt korrekt 2,5kvmm matning.

Om du inte är säker kan du skruva ur en av säkringarna och titta vad passdelen i botten har för färg. Röd=10A, Grå=16A.
 
tommib skrev:
Bara en tanke... Det är inte så enkelt att någon har satt 10A säkringar i passdelar för 16A? Mindre säkringar passar i större säkringars passdelar. Eller står det specifikt på gruppschemat Spis 3x10A? Det är i så fall väldigt udda i kombination med en i övrigt korrekt 2,5kvmm matning.

Om du inte är säker kan du skruva ur en av säkringarna och titta vad passdelen i botten har för färg. Röd=10A, Grå=16A.
Det var det jag tyckte var skumt också....men det är röda passdelar, alltså 10A. Köket är renoverat av förra ägaren ngn gång 2004-2005 och så har det funkat sen dess...
 
På bilden tycker jag det ser ut som trådarna in till dosan är lite grövre än trådarna i gummikabeln, som jag antar går till hällen. Det måste givetvis verifieras. Men OM det stämmer så är de 2,5 kvmm. Anslutningskabeln till hällen är troligen 1,5 kvmm. Vilket är OK för 16A, när det är en anslutningskabel.

Om man skall uppgradera till 16A, så måste givetvis utredas att det är 2,5 kvmm hela vägen, kan ju finnas ngn. del äldre kabel som inte gått att byta på vägen eller så.

Det är underligt att säkra 10A, om det är 2,5 kvmm trådar hela vägen. Du bör absolut inte säkra upp på egen hand, låt en elektriker titta på det. Det kan finnas något skäl som är svårt att upptäcka så här på ett forum för de klena säkringarna. Exempelvis, kan det vara problem med utlösningsvillkoret för säkringarna, om du har klen matning till huset.
 
Det där felet kan inträffa om det kommer vätska på touch-knapparna på hällen. Har en liknande på jobbet och den får ibland frispel om det kommer vatten på knapparna. Då får man torka bort vätskan och starta om hällen så brukar den fungera bra igen. Ett tips är därför att kolla så det inte är en massa smuts på knapparna och att det inte är vätska på dem när felet inträffar.
 
Har upplevt samma fel med för starka lampor i köksfläkten som av någon anledning tar touch funktionen ur spel. Testa med släckt belysning om det kan vara samma problem för dig...
 
Går det att tyda något från felmeddelandet du får? Tänker att det i manualen kan stå hur man ska tolka blinkmönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.