Dags att skissa på carport eftersom jag ska fixa marken snart. Höjden är max 2,5 m, vilket gör att jag vill ha en så platt konstruktion som möjligt. Som ni ser är det ett väldigt stort takutsprång och jag bor ganska blåsigt. Jag vill åt svängradie, det är därför det ser ut som det gör.

Är det ens möjligt att bygga så här med rimliga medel, har någon byggt något liknande?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går förstås, men skulle tro att du är hänvisad till stålkonstruktion. Och bör ta hjälp av en konstruktör.
 
Har för mig att jag läst en annan tråd här förr ang liknande carports. De är tydligen inte helt ovanligt i USA, kanske värt att beställa nåt därifrån?
 
Visst ska det räknas på detta, men man vill ju gärna ha lite grova idéer att bolla. Jag tittar på dels lättbalkar i galvat stål, som t ex används i entresolplan. Helst en variant som skruvas (har ej svets). Ser ju ut att vara utmärkt för ändamålet, som ett stort meccano. T ex http://www.weland.se/sv-se/entresol/
Det andra jag tittar på är sjävbärande (högprofil) plåt á la maskinhall.
Men jag förvånas av att dessa metoder verkar så sällsynta på privatmarknaden. Hur kan det komma sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.