Hej!

Vi ska totalrenovera vårt badrum/tvättstuga i källaren och jag funderar lite kring golvkonstruktionen. Golvet måste rivas upp pga omdragning av avlopp åsså vill jag ju ha golvvärme (elektrisk).

Vilken golvkonstruktion rekommenderar ni? Ska jag bila upp alltihop, isolera, gjuta nytt golv osv osv. Beskriv gärna underifrån och upp till klinkret hur ni skulle bygga ett sådant golv!

Tack på förhand! :)
 
Hej!

Jag har samma funderationer som du, tror jag.

Jag har tagit fram betongplattan i källaren där jag ska göra vårt nya badrum med dusch, badkar och dubbeltvättställ. Det är ca 13 cm mellan plattan och omkringliggande golv.

Jag funderar mellan 2 alternativ:

1 - Lägga 70 mm cellplast på plattan, gjuta in armeringsnät och elgolvvärmekabel i betong, avjämna med flytspackel innan membranet, sedan klinker på det.

2 - Spika reglar med cc 30 på plattan (lägga något icke organiskt mtrl. mellan plattan och reglarna) skruva golvspån på reglarna och limma golvgips ovanpå spånskivan, sedan bygga upp fallet där det behövs med flytspackel, golvvärmen får ligga i flytspacklet. Sen blir det membranet och klinker.

Jag vet inte vilket alternativ som är bättre och vilket som är billigare.

Det finns säkert fler lösningar också.
 
Hejsan!

Måste rekommendera en konstruktion som i alla fall funkade kanonbra för mig ;)

Jag hade samma vånda, grubblade på att göra en gjutning (som väger MASSOR och som tar månader innan man kan belägga) alternativt träreglar (som ju rimmar illa med golvbrunnar under keramiska golv i våtrum)

Hittade en produkt som heter EPS Cement, ett slags värmeisolerande lättbetong som är enkel att hantera och är kanon att använda i badrumsgolv. 50 liter väger 17 kg, lätt att blanda, kort brinntid och lätt att forma. Större golv skall armeras men det behövdes inte i mitt fall. Sedan la jag värmekabel och flyt/fallspacklade med ABS 317.

Sedan tätskikt och sjösten... klart ;D

Kolla http://www.epscement.com
 
Hej Fixarn !

Det låter ju nästan för bra för att vara sant :surprised:
Kollade på deras hemsida men det såg bara ut som om de hade försäljningsställen i Stockholm och söderut.
Bor själv i norrland, så det blir nog lite dyrt e´jag rädd.
Skall ringa dem i morgon.

Hur köpte du din cement ?
Vad kostade kalaset ?
Berätta gärna mer
 
Hej

Jag ringde till EPS Cement innan jag handlade, de tipsade om närmaste återförsäljare. I mitt fall var det Beijer Bygg och K-Rauta som var närmast. K-Rauta har väl varuhus i Sundsvall och Beijer har flera butiker i Norrland.

Minns inte riktigt vad det kostade, jag handlade på K-Rauta för de var billigast.

Lycka till!
 
Hittade en produkt som heter EPS Cement, ett slags värmeisolerande lättbetong som är enkel att hantera och är kanon att använda i badrumsgolv. 50 liter väger 17 kg, lätt att blanda, kort brinntid och lätt att forma. Större golv skall armeras men det behövdes inte i mitt fall. Sedan la jag värmekabel och flyt/fallspacklade med ABS 317.

Sedan tätskikt och sjösten... klart
Hur tjockt skikt göt du i badrummet? Och vad motsvarar det i "vanlig" isolering? Har själv betonbjälklag och ska renovera badrummet, givetvis med golvvärme och tycker cellplast eller liknande bygger för mycket på höjden.
 
Jag la 50mm EPS Cement, vilket är minsta rek. tjocklek på golv. Avjämning/slipsats kan sedan läggas redan efter minst 12 timmar och max 3 dygn.

Den kan även läggas för att omsluta avloppsledningar mm.

EPS Cement är uppbyggd av cellplastkulor med cement som bindemedel, den isolerar men inte riktigt lika bra som cellplast.

I mitt fall krävdes inte mer isolering nedåt då jag har siporexbjälklag och källarvåning under. Har du inte kalla marken under är det inte nödvändigt med så mycket isolering.
 
Fixarn skrev:
Hejsan!

Måste rekommendera en konstruktion som i alla fall funkade kanonbra för mig  ;)

Jag hade samma vånda, grubblade på att göra en gjutning (som väger MASSOR och som tar månader innan man kan belägga) alternativt träreglar (som ju rimmar illa med golvbrunnar under keramiska golv i våtrum)

Hittade en produkt som heter EPS Cement, ett slags värmeisolerande lättbetong som är enkel att hantera och är kanon att använda i badrumsgolv. 50 liter väger 17 kg, lätt att blanda, kort brinntid och lätt att forma. Större golv skall armeras men det behövdes inte i mitt fall. Sedan la jag värmekabel och flyt/fallspacklade med ABS 317.

Sedan tätskikt och sjösten... klart   ;D

Kolla [länk]
Och istället för EPS cement så kan man köra leca kulor och finbetong....kostnadsfråga med ungefär samma resultat....
 
Du får sämre isolerförmåga och längre brinntid med Leca och finbetong eftersom det inte blir en självuttorkande konstruktion på samma vis. Och det är klart, några spänn dyrare vart det kanske men vad lättjobbat ... :)
 
Tack för svaren! Hade en plattsättare på besök häromdagen och han rekommenderade EPS cement för golvet. Eftersom det är källare behövs inte tätskikt i vare sig vägg eller golv. Undantaget är duschen där det ska vara tätskikt på golv och vägg samt runt golvbrunnar. Han sa även att man sätter tätskikt i anslutningen mellan golv och vägg???

Jag läste på EPS cements hemsida, de skriver där att man ska gjuta på kappilärbrytande skikt. Hur viktigt är det? Jag misstänker att det singel som ligger under golvet inte är helt kapillärbrytande efter 60 år och jag vill ju gräva så lite som möjligt :)
 
Halloj!

Jag körde med lecakulor och lättbetong i mitt badrum men efter att ha läst på EPS Cements hemsida så lär jag använda deras grejer nästa gång. Det verkar väldigt smidigt.

/ PJ
 
En till fundering om EPS...
Att gjuta så tunt som 50 mm gör man väl bara om man redan har en bärande konstruktion under? Jag hörde nämligen att EPS i sig har betydligt sämre bärighet än exempelvis vanlig betong, vilket skulle kräva att man gjuter ett tjockare lager. Frågan är då om EPS verkligen bygger mindre än exempelvis isodrän och vanli betong? Förstår ni hur jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.