Hej,

Vi har ett kök i en lägenhet gjord år 1991 på råvinden i ett hus från år 1932. I kryddskåpet sitter en fläkt av märket Essvent, typ C1-120F. Till denna är spisfläkten och badrumsventilationen kopplad. Fläkten får aldrig stängas av helt, vilket väl innebär att hela lägenheten (56kvm) ventileras genom badrum och spisfläkt mha denna Essvent. Nu ska vi renovera köket och byta ut fläkten. Helst skulle vi slippa Essvent:en också, eftersom den tar upp större delen av vårt kryddskåp, och vi skulle behöva utrymmet. Eftersom jag antar att man inte kan ta bort den, utan att ersätta den, undrar jag om det kommit ut något bättre och mindre på marknaden sen de satte in denna?
Finns det nån som har några bra tips på hur vi kan göra?

Tack på förhand!!

//Feffe
 
Jag hade ett liknande problem när jag renoverde en bostadsrätt i början på nittiotalet. Jag gjorde en lösning med en vanlig köksfläkt, en kanalfläkt som sög i badrummet (dygnet runt) och två spjäll som styrde flödet. Spjällen styrdes med automatik när man slog på/av köksfläkten och kanalfläkten hade separat reglering av hastigheten. Det var en ganska meckig lösning men jag fick den köksfläkt jag ville ha och lägenheten fick den grundventilation den ville ha. Finns säkert smartare lösningar för detta idag!
 
Lite liten lägenhet, men kan gå att sätta en takfläkt istället för din Essvent och sedan en köksfläkt typ Futurum Alliance (styr även din takfläkt).

Essventen tillhör en av dom minsta fläktarna, och även en fördel att man kan rensa (sota) fläkten inne ifrån lägenheten (slipper klättra på taket).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.