Nu har jag suttit och läst och läst utan att hitta så det får bli ett inlägg.

Jag ska gjuta 30kvm 5x6m inne i en ladugård som blir garage.

Om jag ska ha en ränna under bilplatsen:

Vilken höjd ska den ha emot golvytan?
Ska den täckas på något sätt, andra tips inför montering av ränna?
Hur gör man själva fallet?
Jag vill ha lokalt fall i storlek av en bil, resten plant.

Jag har aldrig gjutit en platta förut, ev lejer jag bort det men vi får se.
Oavsett så ska rännan sitta på rätt höjd innan.
 
Fallet är ju helt upp till dig hur brant du vill ha det. Hade jag gjort det själv så hade jag satt rännan 1cm under färdigt golv och haft 1m fall runtom (ungefär).

När du sedan fått rännan på rätt plats/höjd så kan du gjuta fast den med några klickar betong runtom, då vet du att den inte kommer flytta på sig under gjutningen.

Fallet gör du sedan i betongen genom att dra betongen ifrån rännan och utåt, sen får du finlira med skurbräda och vattenpass när betongen börjat bränna.

Det går bra att täta rännan med en bräda som ligger där gallret brukar ligga. Och täta runt med tejp
 
Jag vill ha så lite fall som möjligt egentligen, för att ha så mycket tillgång till plana ytor som möjligt.

Ja det låter vettigt. Jag har sett att andra mälar fast dem med armering, men det känns svårt att få det stumt då.

Det var någon som skrev att det gick att vibba mer närmast rännorna för att få fall och att man skulle vara försiktig med att flytta material med slodan. Det kunde tydligen bli att det man drog undan pressades upp någon annanstans.
Men det handlar väl om lite finess och försiktighet.

Hur lång tid har man på sig innan det är för sent? Och när kan man börja skapa fallet?

När man sen ska glätta, hur går det till på en yta med fall?
Och samma där, när är det dags att börja glätta?
 
Jag skulle nog göra ett svagt fall på hela ytan, det blir lättare.

Om man bara fäster den i armeringen så kommer den guppa runt när du trampar på armeringen under gjutning och det är mer svårjusterat än att trycka fast den i betong innan.

Ja det handlar om lite finess att få till fallet men om du har fall på hela plattan mot brunnen så är det ju "bara" att se till att brunnen ligger i nivå med betongen och att du har fall från väggarna/formen.

När det är dags att skura av plattan är omöjligt att sätta en tid på. Jag brukar gå på och skura när man kan stå på plattan men man lämnar ett ganska tydligt skoavtryck. Också sitter jag på knä på en frigolitskiva och jobbar mig innifrån ut. Sedan går jag på och stålar direkt efter skurningen är klar.

Jag skulle rekommendera att ni är 2st som gör det, för det är tungt jobb och man vill inte att betongen bränner ifrån dig, gärna någon som gjort något liknande innan för det krävs en del teknik (särskilt för att stålglätta).
 
Är det verkligen det? I mitt huvud så är det svårare att dra med sig fallet över flera meter än att bara göra ett litet.

Jag är sugen på att pröva själv, risken finns också att det är svårt att hitta en firma som har tid nu i semestertider.

Men samtidigt är det lite tjurigt att få loss kompisar också den här sommaren då alla tycks ha hela semestern inbokad.
Betongbilen lär ju komma på vardagar :)

Efter att man isolerat och armerat, är det någon risk att isoleringen flyter upp då? Hur ska man förankra den i såna fall?
 
Du kan göra på minst 2 sätt.
1. Gjuta med fallaser, nackdelen är att du får ställa in lasern några gånger innan du gjutit fall på alla sidor av rännan.
2. Naja fast reglar runt rännan där du vill ha fall, gjut fallet först med betong i konsistensklass S3 alt S4. Dra av fallet med en bräda liggandes på rännan och regeln. Gjut resten av golvet avsluta med att riva bort regeln och fyll igen spåret. Sedan slipar du som vanligt. Detta är det lättaste sättet att få ett bra resultat.

Rännan fäster du i betong precis som några före mig påpekat, risken är att den flyter upp annars när man vibrerar.
Isoleringen flyter inte upp så vida du inte har stora glipor eller kör med SKB men det kan du inte använda vid fallgjutning.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är troligt att jag måste ge mig på detta tillsammans med fler okunniga eftersom alla betongare har semester eller är upptagna.
Att gjuta fallet med reglar eller liknande blir kanske svårt eftersom att jag inte kan gå dit för att plocka bort dom sen?
 
Jag har gjutit alla mina 10-15 plattor på totalt ca 700 m2 med avdragsrör/avdragsbanor och de pallar man upp med plaststöd eller en klick bruk under.

Ena avdraget kan vara din ränna. Man drar av med vibrobalk eller en enklare vibrator på en planka (kallas för sparkare på gjutarslang)
1 cm lutning per meter är lite, ett litet fel i gjutningen så rinner vattnet åt fel håll (tro mig).
Det är INGA problem att gå dit och plocka bort avdragsrören/banorna, sedan kan man gå tillbaka med betong på spaden och fylla ingen spåren (och släta till betongen)

SEDAN kommer det svåra att vänta precis lagom länge innan man river och glättar ytan, kan vara från omedelbart till klockan 3 på natten

Rännan kan du med fördel fylla med sand eller grus och förankra så den inte flyter upp och isoleringen flyter aldrig upp, betong är för trögflytande för det, den blåser hellre bort dagen före.

Utan en kunnig på betong skulle jag inte rekommendera att försöka. Jag har tidigare skrivit "lagd betong ligger" och man får leva med resultatet för man gör inte om. "Gör om gör rätt" gäller inte betong.

Jag tycker du förbereder så mycket du kan och gjuter när du får tag på kvalificerad hjälp och dessutom, kör betongstationerna fortfarande?

Protte
 
  • Gilla
Borav6
  • Laddar…
Tack Protte!

En fundering. Om jag endast kommer vilja bli av med lite smältvatten från bilen. Skulle det kunna gå att ha ett helt plant golv och det som inte hamnar i rännan skrapar man dit.
Eller kommer det troligt bli så att vattnet rinner mot en vägg?

Det vore faktiskt skönt med ett plant golv och om man har liten erfarenhet av gjutning låter det iaf enklare.
 
Med avdragsbanor kvittar det med eller utan lutning, fallet gör man vid förberedelserna, vid gjutningen så drar man bara av som banorna ligger. Det är svårt att gjuta plant, kan lika gärna rinna mot väggen (som för mig).

Protte
 
Ja det är sant.

Jag har läst en del om SKB betong och där verkar det på vissa som att det är jättelätt att få det plant och att ytan blir helt ok som garagegolv utan efterarbetning. Medan vissa påstår motsatsen.
Har du någon erfarenhet av det?
 
Borav6 skrev:
... Om jag endast kommer vilja bli av med lite smältvatten från bilen. Skulle det kunna gå att ha ett helt plant golv och det som inte hamnar i rännan skrapar man dit.
Eller kommer det troligt bli så att vattnet rinner mot en vägg? ...
Skeva golv är en styggelse som skall användas uteslutande i tvätthallar.
Det blir inte många liter smältvatten från en bil, speciellt inte om man orkar borsta av den värsta snön först. Jag har satsat på en rund brunn - som tar mycket mindre golvyta än en ränna - och en knapp halvmeter fall (typ 10-20 mm), resten plant. Nu har jag förvisso en helkass yta eftersom Swerock levererade skitbetong (SKB) som var segare än klister :mad: men jag har aldrig sett vattnet rinna nånstans - ytspänningen är segare än man kan tro.

Jag har gjutit några plattor med vanlig betong och en med SKB och den sistnämnda var den mest svårarbetade dynga världen skådat. Seg som klister, slodan fastnade som om den satt i kontaktlim och inte fasiken flyter betongen ut som reklamen påstår. Han som körde ut från stationen menade att det berodde på att de använt stenmjöl istf tvättad ballast. Sanningshalten i det vet jag ej, men det kan ju vara värt att undersöka om du funderar på SKB. Den betongen Swerock levererade till mig vill du INTE ha, det lovar jag.
 
Ja det är lite så jag tänker. En bil jag kört hem med är oftast ganska ren från snö då det är 100km/h på vägen hem.
Men jag funderar ändå på ränna. Jag hittade en trevlig med ett galler som troligen inte är några problem att rulla domkrafter över osv.

Ja den SKB låter det onekligen som att det var något fel på.
Det kan ju vara anledningen till att åsikterna går isär om fördelarna med SKB.
 
Hos mig räcker inte ytspänningen, det rinner (åt fel håll) men nu är det skillnad på Norrland där vi har vinter och västra Götaland där de mesta rinner av före man kör in i garaget.

Jag har bara kört med "vanlig" betong då de som hjälper mig tillhör "old school"

Protte
 
Nu har jag hittat en firma som kommer och gjuter det där vid tillfälle under kommande veckor. Dom kör det mellan några större jobb och det skulle avspegla sig på priset :)

En annan fråga, hur ska jag göra formen vid porten? Hur ska det isoleras och armeras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.