Barn ska leka och upptäcka, studsa och fara och cykla.
En sak jag däremot vänder mig mot är att barn skall skrika så mycket bara för det är kul.
Dagis och fritis har jag varit på många gånger under längre tid, och är inte förvånad att personal får hörselskador.
Samtidigt är det personalens uppgift att barn skall leka utan skrik, viss får barn skrika, men inte alla barn och inte hela tiden.
Låt dom cykla, gunga, hoppa studsmatta osv, men dämpa ljudnivån!
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Låt barn vara barn och låt dem leka och skoja så de blir mer harmoniska som vuxna än vad ni själv har blivit!
Leka och skoja, ja, men att skrika som galningar konstant är inte ok i ett vanligt villakvarter.
Hur harmoniskt tror du sen att ett barn som aldrig fått gränser blir när det växer upp och inser att man inte kan och inte får bete sig hur man vill? Den konfrontationen med den riktiga världen blir nog inte lätt.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Hade problem med skrikande barn och som körde massa bus som att välta min soptunna o annat, vilket var otroligt roligt när man rest soptunnan för femtioelfte gången. Det hela löste sig dock på Halloween när det kom ett gäng in på gården och skulle jäklas. Jag hade precis mögelsanerat och hade skyddsdräkt+mask+glasögon på mig, så jag slängde upp dörren innan de nådde entrétrappan o vrålade samtidigt som jag rusade ut.

Mycket effektiv skingring av folkmassa. Flyktvägarna varierade, men jag tyckte lite synd om den stackarn som flydde upp i ett träd och vägrade komma ner på en halvtimme. Sedan dess har det i varje fall varit lugnt. Ibland öppnar jag ett källarfönster och drar på lite skräckfilmsmusik från fritzlkällaren i förebyggnade syfte.

Med glimten i ögat. :) .. men visst kan barnskrik och lekplatser vara minst lika störande som någon som kör igång en klyv sent på kvällen eller tidigt i ottan. Jag har själv dåligt samvete bara för att jag renoverar fram till 20:00 en kväll och har bett om ursäkt för det för mina grannar, som påtalat att de absolut inte störs av det. Även fast de har gett sitt "ok" därmed, så har jag ändå dåligt samvete just för att jag vet hur frustrerande det är att vilja sitta ute en sommarkväll och så väsnas någon typ varje kväll.
 
  • Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Skaffa ett bärbart dataspel (padda går bra) som du lånar ut till barnen när de låter och du vill att de skall vara tysta (och om det gäller morgnarna när du vill sova länge, lär barnen en regel att de måste vara tysta till kl 10 för att få låna spelet senare under dagen).
Står lekplatsen tillräckligt långt bort från där föräldrarna befinner sig kommer de inte ens att märka att barnen spelar och barnen kommer vara så tysta som möjligt för att föräldrarna inte skall märka det.
En padda med ett antal spel från Toca Boca borde göra susen.
 
Det är tre år sedan senaste inlägget skrevs i denna tråd, tror nog att barnen ifråga sitter på sina rum och häckar sedan länge :cool:
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Javisst är det förunderligt: barn växer upp och får andra intressen. Tonåringar i grannskapet körde på maximal ljudstyrka hårdrock med vibrerande luft - så snart föräldrarna lämnade hemmet. Numera är de stadgade och går på universitet och högskola. Småttingar skrek och lekte rövare i mitt förra villakvarter - även de blev ljudlösa efter ett par år. Det värsta var när grannen byggde pool ... att ungarna skrek o plaskade kunde man överse med, värre var det när ungarna nattats och föräldrarna med gäster (och drycker) festade alla sommarhelgsnätter - de skränade mer än barnen. Och numera, i mitt idylliska fiskeläge, har jag frekventa besök av mina fem barnbarn 4-7 år. De är inte heller ljudlösa ...

Kan man bortse från irritationer mår man mycket bättre.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Lär dig att uppskatta barnens skratt i stället för att bli sur för att de leker.

Hade jag haft ont av barn som leker hade jag köpt ett hus där det inte finns grannar. Bor man i ett område där det finns andra människor blir det ju gärna så att dessa andra människor syns, hörs och märks på alla sätt. Det är sådant man bör tänka på när man köper hus...
 
Workingclasshero skrev:
Barn ska leka och upptäcka, studsa och fara och cykla.
En sak jag däremot vänder mig mot är att barn skall skrika så mycket bara för det är kul.
Dagis och fritis har jag varit på många gånger under längre tid, och är inte förvånad att personal får hörselskador.
Samtidigt är det personalens uppgift att barn skall leka utan skrik, viss får barn skrika, men inte alla barn och inte hela tiden.
Låt dom cykla, gunga, hoppa studsmatta osv, men dämpa ljudnivån!
https://youtu.be/L-8jjLA21wM

Med vänlig hälsning, fremax
 
sysmali
Vi är nu i liknande sits som TS. Den nya grannen övertog även husets studsmatta. Dock flyttades studsmattan till vår tomtgräns som består av ett ca 50 cm högt staket. Så nu ser vi hoppande personer ett par meter bort när vi sitter på altanen. En felstuds resluterar i att hopparen landar på vår sida :)

De som nyttjar studsmattan under dagtid är barn i 10-12 årsåldern.

De som nyttjar studsmattan kvällstid är tonåringar som gillar att hänga sent.

Så det hoppas (och stojas) hela dagen och hela kvällen ett par meter från vår uteplats och sovrum. Det känns inte helt bekvämt men vi vill inte vara besvärliga, dvs inte sura grannar", men vi hade inte placerat vår studsmatta i samma utsatta läge gentemot någon av våra grannar. Bara att inse att man står sig själv närmast.
 
Efterom nån annan ändå lyft tråden...

nissenhj skrev:
Ett mycket gammalt tankesätt att barn inte skall höras bara synas och vara fina.
Ja det är det, och nej det var inte det jag skrev.
 
sysmali
gaidin skrev:
Lär dig att uppskatta barnens skratt i stället för att bli sur för att de leker.

Hade jag haft ont av barn som leker hade jag köpt ett hus där det inte finns grannar. Bor man i ett område där det finns andra människor blir det ju gärna så att dessa andra människor syns, hörs och märks på alla sätt. Det är sådant man bör tänka på när man köper hus...
Det finns inget bättre än härliga barnskratt. Men det finns grader av härlighet - det är inte supercharmigt kl 23.30 när tonårsbarnen övertagit studsmattan efter sina småsyskon. Glädjen, skratten och skriken stör när man ska upp kl 05.00.

Men jag knyter näven i lakanet och martyrinväntar vintern. Bättre att tonåringarna hänger på studsmattan än drar runt.
 
sysmali skrev:
Så det hoppas (och stojas) hela dagen och hela kvällen ett par meter från vår uteplats och sovrum.
Helt obegripligt att de inte kan räkna ut att de stör. Idioter.
 
sysmali skrev:
Det finns inget bättre än härliga barnskratt. Men det finns grader av härlighet - det är inte supercharmigt kl 23.30 när tonårsbarnen övertagit studsmattan efter sina småsyskon. Glädjen, skratten och skriken stör när man ska upp kl 05.00.

Men jag knyter näven i lakanet och martyrinväntar vintern. Bättre att tonåringarna hänger på studsmattan än drar runt.
Min ståndpunkt om roliga barnskratt har ingenting med tonåringar kl 23:30 att göra, det är ju en helt annan sak, då kan jag absolut förstå att det blir jobbigt.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Vi har en stor studsmatta och ofta är det 4-6 grann barn i olika åldrar som hoppar i den, klart det kan bli högljutt ibland men vi har satt en tidsgräns till kl20 och det funkar bra. Känner mig glad när jag hör dom hoppa onda skoj även om inte mina barn hoppar. Tänker på alla bra tider man hade själv när man var i den åldern..sådana stunder kommer man håg än idag. Trivs barnen så trivs vi,, annars kan man flytta till lägenhet och skaffa ett lantställe.
 
Been there, done that.

Fick helt enkelt vänta tills barnen blev så stora att studsmattorna (jo vi hade en på vardera sida om tomten) avvecklades. Tog ca 5 år. 5 år av terror med 2-7 8-12åriga killar och tjejer som vrålade 3-5 gånger om dagen, hela sommaren utom när det regnade. Gärna sent på kvällarna runt 23-24 på sommaren när de fick vara ute så länge de ville. Bättre på skoltid så brukade det bli lugnt vid 20-21. 5 meter från vår altan. Vanligtvis sent på kvällarna när man försökte äta lite middag på altanen, eller på eftermiddagarna när man ville läsa en bok, sola, prata med besökare osv. Omöjligt att prata med grannen, de ville ha den så långt bort från deras egna altan och sovrum, och brydde sig inte så mycket om vår åsikt. Trevliga grannar i övrigt men på denna punkt gick det inte ens att snacka om det, tvärstopp direkt när jag försökte fråga om de åtminstone kunde sätta den i mitten på tomten så det blev lite mer "rättvist".

Så jag har två råd, håll ut om du kan, annars flytta. Studsmattor är det värsta jag har hört när det gäller barn, lek och ljudnivåer. Lekborgar, gungor, sandlådor etc. bleknar i jämförelse.

Något som många skriver är att man ska tänka på när man själv var liten. Jo det brukar jag göra, och då sprang vi mest runt och lekte datten, bollen, röda vita rosen etc. Dvs vi var sällan på samma 2 m2 under flera timmar i sträck som de som hoppar studsmattor är, dvs stojet blev väldigt utspritt över en stor yta. Kan faktiskt inte komma på en enda lek vi gjorde där vi stod timmar och skrek på exakt samma plats. Utan vi sprang mest runt så alla grannar fick en dos av oss (jo självklart var vi också högljudda). Tror det är många som inte tänker på detta, att får man en studsmatta direkt vid sin altan på andra sidan häcken, ja då står den där, och allt skrik är koncentrerat precis där, till skillnad om barnen t.ex. spelar fotboll och tar HELA gräsmattan i anspråk.

Sen för 25 år sen fanns det ju lekplatser som faktiskt var roliga, där tillbringade vi mycket tid och kunde då stoja så mycket vi ville utan att någon stördes. De lekplatser som finns i det område vi bor idag ser väldigt tråkiga ut, och jag ser aldrig några barn där. Det fanns nog en anledning till varför man anlade lekplatserna lite avsides, i en skogsdunge. Idag är varenda villatomt mer eller mindre en lekplats i sig :)

Och jo, vi har barn också, men tillåter inte hopp i studsmatta pga. skaderisken.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.